25 regels voor een betere mobiele website volgens Google
4.1 (82.5%) 8 votes

Veel bedrijven en organisaties hebben nog steeds geen mobiele website, terwijl dat steeds belangrijker wordt. Google trekt goede mobiele websites voor.

Een ‘gewone’ website is vaak wel al mobiel te bereiken, maar het doel, de vormgeving en het gebruik van een mobiele website zorgt voor een hele andere gebruikerservaring. Google heeft in samenwerking met AnswerLab 25 principes van goed mobiel design ontwikkeld. Ze zijn vooral geschikt voor webshops en boekingssites.

Onderzoekers van Google en AnswerLab organiseerden niet lang geleden sessies van 119 uur in Chicago en San Francisco. Gebruikers bekeken op hun eigen mobieltje (Android en iPhone) 100 (niet nader genoemde) populaire mobiele websites: van detailhandel tot verzekeraars. De gebruikers werden vooral aangemoedigd om hun frustraties uit te spreken, bijvoorbeeld als er iets fout ging bij het doen van een aankoop.

Het onderzoek deelt de 25 aanbevelingen in naar:

  • homepage en navigatie
  • zoekfunctie op de website
  • conversie-optimalisatie
  • formulieren
  • gebruikersgemak

Dit zijn enkele uitkomsten die mij opvielen.

Regel 1: Maak de mobiele website zo doelgericht mogelijk

Op mobieltjes hebben mensen nog minder concentratie en tijd om te surfen. Denk aan bandbreedte, even tussen door checken. Daarom moet een mobiele website zo doelgericht mogelijk zijn. Een mobiele website moet direct en gemakkelijk datgene geven waar mensen naar zoeken.

Regel 2: Voeg een prominente zoekbalk toe

Niet heel verrassend dat zoekgigant Google hiermee komt. Maar, waar: mensen willen snel iets vinden. Dus: een forse zoekbalk is noodzakelijk. Bij voorkeur bovenaan je mobiele website of, zoals Jakob Nielsen al onderzocht, rechtsboven op je homepage van de desktop versie van je website.

Regel 3: Liever kleine formulieren dan hele grote

Veel websites die Google bestudeerde, vroeg nogal wat informatie van de bezoeken. Adressen, creditcards, verzendadressen, factuuradressen. Dat zorgt voor lange pagina’s met veel velden voor tekst. Het onderzoek van AnswerLab wijst uit dat je beter kleinere, meer aanspreekbare blokken kunt aanbieden. Waarin overigens exact dezelfde info kan worden opgevraagd. Maak het klein.

Regel 4: Laat mensen NIET inloggen

Voor sommige websites moet je eerst registreren of inloggen om iets te kunnen kopen. Of je moet ├╝berhaupt inloggen voor je iets kunt zien. Volgens Google zijn beide benaderingen onjuist op mobiele websites. Veel van de observanten hadden een hekel eraan om iets triviaals als een wachtwoord te moeten kiezen. Beter is om mensen na de aankoop een registratie-optie aan te bieden, zodat ze gelijk terugkerende klant zijn.

Regel 5: Maak het logische, ook echt voor de hand liggend

De meeste uitkomsten zijn zo ontzettend logisch, dat het vreemd is dat ze niet worden toegepast. Daarin schuilt precies de waarde van het onderzoek. Het is wat Steve Krug al aangaf in ‘Don’t make me think’. Een website is ideaal als de gebruiker de factor niet hoeft na te denken wat hij doet. Maar aangeboden krijgt wat hij wil.

Als je het hele onderzoek wilt lezen, met alle 25 aanbevelingen, download dan het onderzoek ‘Principles of mobile site design’.

Delen in je netwerk: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Pin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone