5 copywriting tips voor een pakkende titel boven je blog
3.3 (65%) 4 votes

Wat zijn de vijf belangrijkste elementen van een pakkende titel boven je blog waardoor je lezers doorklikken en gaan delen?

Steve Rayson (BuzzSumo) onderzocht de meest gedeelde artikelen van 2015 van de populaire website Buzzfeed. Hij keek naar artikelen die viraal gingen. Hij ontdekte een structuur die garant staat voor een verleidende titel die werkt. Rayson onderzocht 10.000 artikelen en keek ook hoe de structuur werkt op Facebook, Twitter en LinkedIn.

 

Structuur voor een pakkende titel

Pakkende of ‘virale’ titels bestaan volgens Rayson uit 5 elementen:

 

viral-headline-format

1. Emotie

  • Vermakelijke – werkt het best op Facebook en Twitter
  • Verrassende
  • Hartverwarmende
  • Prachtige
  • Inspirerend– werkt het best op Facebook en Twitter
  • Waarschuwend
  • Shockerend
  • Succesvol – – werkt het best op LinkedIn

2. Inhoud

  • Afbeeldingen – werkt het best op Facebook
  • Feiten en cijfers – – werkt het best op Twitter
  • Citaten – werkt het best op Facebook
  • Video
  • Tips – werkt het best op LinkedIn
  • Interactie
  • Fouten – werkt het best op LinkedIn

3. Onderwerp

  • Trending topics (Donald Trump, Oekraine) – werkt het best op Facebook en Twitter
  • Gezondheid
  • Honden en katten – werkt het best op Facebook
  • Babies
  • Lang leven
  • Liefde
  • Sales – werkt het best op LinkedIn

4. Format

  • Opsommingen – werkt het best op Facebook en LinkedIn
  • Korte kwissen
  • Verhalen
  • ‘How to’ – werkt het best op Facebook en LinkedIn
  • Curated content
  • Onderzoek(srapporten)

5. Belofte

  • How to (‘hoe doe je…’, ‘zo doe je’)
  • ‘Complete gids om’
  • Praktische tips
  • ‘Verbeter je’

Dit is de structuur met vijf elementen met voorbeeldteksten die in een vaak gedeelde kop staan. Je herkent ze wel. Enkele voorbeelden:

  • ’30 manieren om gezonde toetjes nog lekkerder te maken’
  • ’7 tips waardoor je gelukkiger wordt in je relatie’
  • ‘De jonge katjes in dit filmpje zorgen voor een glimlach op je gezicht’
  • ’33 ontzettend handige websites waarvan je het bestaan niet wist’
  • ’23 stuitende foto’s die aantonen dat de Illuminati om ons heen is’

Hoe schrijf je nu verleidende titels met een groot bereik

Uit het onderzoek concludeert Rayson deze sleutelelementen:

  • Een virale structuur zorgt voor een hoger niveau van interesse, klikken en shares (maar dat is logisch)
  • De structuur van een verleidende koptekst bestaat uit inhoud, content type, emotie en een belofte. Gebruik minimaal 3 van deze elementen in je koptekst.
  • Het gewicht van ieder element verschilt per sociale netwerksite en per doelgroep. Erbovenuit springt het geven van praktische tips.
  • Een sterke, duidelijke belofte alleen kan al voldoende zijn. Voorbeelden: prestaties verbeteren, een onthulling doen, nieuws brengen, het leven gemakkelijker maken, goedkoper uit zijn.

Eerder onderzoek

Rayson is niet de eerste die verleidende teksten onderzocht. Keval Lee (2014) schreef het vaak gedeelde ‘How to write the perfect headlines’. Hij onderzocht 3.014 titels op 24 websites. De belangrijkste conclusies:

  • Gebruik emotionele woorden als geweldig, prachtig, optimale, uitstekende, bijzondere, verrassende
  • Maak een pakkende kop met woorden als jij, jou, dit, wat, wanneer, welke, waarom, mensen, video, het meeste
  • Gebruik frases als Dit is de/het, zorgt ervoor dat je, als je dit ziet, wat gebeurt er als, zo doe je, hier zijn de, hoe maak je
  • Of een combinatie, zoals ‘dit zijn de meest succesvolle mensen in Den Haag’
  • De gemiddelde lengte van een koptekst is 62 tekens

Samenvattend

Ik kan een blog over pakkende titels niet beter afsluiten met de quote Upworthy cofounder Peter Koeckley die dit artikel samenvat:

Social headlines need to create a curiosity gap. Too vague, and nobody cares. Too specific, and nobody needs to click.

 

Kanttekening en doorlezen: clickbait

Is dit het hele verhaal? Nee. De voorbeelden en het onderzoek dat ik hierboven noem komen van beroemde – beruchte zo je wilt – clickbait initiatieven. Upworthy, Buzzfeed en het Nederlandse Upcoming.nl zijn berucht omdat ze clickbait tot levenskunst hebben verheven. Opvallen als doel.

In de reacties op het artikel van BuzzSumo geven mensen aan dat ze soms schoon genoeg hebben van de enorme vloed aan ’10 opmerkelijke feiten over koppen’. En dat dat een moreel dilemma oplevert, omdat ze wel werken. Sommigen vragen zich ook af hoe houdbaar deze inzichten zijn. Immers, als iedereen zo pakkende titels gaat schrijven, dan neemt de kans erg toe dat er een vloed aan oninteressante artikelen komt of mensen verveeld of geïrriteerd raken. En dat het niet meer werkt.

De koppen van Buzzfeed zijn sensationeler gemaakt louter om je tot een klik te verleiden. En niet zomaar omdat het deelbare content is, maar om inkomsten te genereren die de websites gingen missen doordat het klikken op advertentiebanners minder populair werd. En de inhoud na de klik levert wel geld op, los van de kwaliteit van de inhoud. Branded content in plaats van banners. Genereren van views op content in plaats van op advertenties. Aas om je te vangen.

Upworthy doet hetzelfde, en vraagt van haar redacteuren minimaal 25 pakkende titels te bedenken voordat ze een artikel publiceren!

Uiteraard kun je leren van de geheimen van Buzzfeed en Upworthy om je eigen titels te maken en verbeteren.

Daarnaast wil je kwalitatieve content bieden. Inhoud waar je lezer iets mee kan. Inhoud dat meerwaarde biedt. Ook daar is over nagedacht, bijvoorbeeld door marketingprofessor Jonah Berger.

Dat beschrijf ik in mijn artikel 6 ingrediënten voor deelbare content volgens Jonah Berger.

 

Delen in je netwerk: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Pin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone