06-34009124 hallo@isimedia.nl
Wat vind je van dit artikel?
(Gem. 4.6 / 5)

Als ondernemende MKB’er wil je graag dat je website goed gevonden wordt. Daarom gebruiken slimme ondernemers de gratis tool Google Search Console met deze 7 onmisbare SEO-tips.

Wat is Google Search Console?

Google had jarenlang het webmastersprogramma. Nu heet dat Google Search Console. Met dit gratis hulpmiddel kun je zien hoe goed jouw website het in de ogen van Google doet, en hoe bezoekers op je website komen. Google Search Console is echt een onmisbaar hulpmiddel. Google Search Console is een vrij onbekend maar enorm krachtig wil je goed gevonden worden. Google helpt webmasters hun vindbaarheid verbeteren en problemen met hun website te ontdekken.

 

Aanmelden voor Google Search Console

De search console van Google is gratis. Aanmelden gaat zo:

  • Ga naar https://www.google.com/webmasters/tools
  • Meld je aan met je bestaande Google account (Gmail, YouTube, Adwords, Analytics) of maak een nieuw account aan.
  • Bewijs vervolgens dat je de eigenaar van je website bent. Dat gaat in 3 stappen:
  • Download het verificatiebestand (een klein HTML-bestandje). Dit is hetzelfde bestandje als van Google Analytics
  • Plaats deze via FTP in de root van je website
  • Ga terug naar Google Search Console en bevestig dat je de eigenaar bent
  • Je kunt nu aan de slag met Google Search Console.
    In je mailbox krijg je direct al 5 tips van Google zelf om de console goed te gebruiken. Google verzoekt je om al je website versies (met en zonder www, met of zonder https) te kiezen, je landkeuze aan te geven en je account eventueel te delen met anderen (zoals je SEO-specialist, je technische webmaster, je redactie of je communicatieadviseur) en een sitemap van je website toe te voegen.

Lukt het koppelen niet? Wij kunnen het voor je doen, zodat je binnen enkele dagen profijt hebt van de voordelen van Google Search Console. Neem contact op.

De inhoudsopgave van Google Search Console

  • Dashboard
    Een overzicht van crawlfouten (niet door Google gevonden pagina’s van je website), een zoekanalyse (het aantal klikken van je bezoekers) en je sitemap (verzonden en niet-geïndexeerde pagina’s)
  • Berichten
    Systeemmeldingen van fouten op of verbeteringen voor je website
  • Zoekopmaak
    Hier kun je werken met gestructureerde gegevens, zoals Sitelinks, visuele kaarten en snelle mobiele paginaversies van je site.
  • Zoekverkeer
    Een geweldige bron van zoekwoorden die je bezoekers gebruiken, welke websites naar jouw website linken, welke interne links populair zijn, hoe mobiel je website is, en eventueel de splitsing van je website naar landen (handig bij internationale webwinkels)
  • Google Index
    Hier zie je wat Google heeft geïndexeerd, welke delen geblokkeerd zijn. Ook kun je URL’s verwijderen.
  • Crawlen
    Crawlen is simpel gezegd het ‘ophalen’ van je webpagina’s door Google. Omdat je wilt dat alles wordt gevonden, kun je hier zien of er fouten zijn, hoe vaak Google op bezoek komt. Een superhandig hulpmiddel is ‘Fetchen als Google’ waarbij je binnen enkele seconden een nieuwe pagina kunt laten opnemen in Google (lees hier hoe je dat doet). Ook kun je hier sitemaps toevoegen
  • Beveiligingsproblemen
    Als er iets mis is met de beveiliging van je website, laat Google hier zien wat er aan de hand is.
  • Webtools
    Dit is op dit moment een verwijzing naar de mogelijkheid om via Google te adverteren via de Better Ads-normen.

Nu je globaal weet wat je ziet in Search Console gaan we door met de volgende 7 SEO-tips.

Search Console Tip 1 Voeg je Sitemap toe

Deze sitemap zorgt ervoor dat Google sneller je website vindbaar maakt en weet hoe je websitestructuur in elkaar zit. Bij een nieuwe website moet je zo snel mogelijk je sitemap aanbieden via de search console.

Dit werkt zo:

  • Ga naar Crawlen > Sitemaps
  • Klik op Sitemap Toevoegen
  • Vul de locatie van je sitemap in (bij WordPress-websites is dat www.jedomein.nl/page-sitemap.xml voor je vaste pagina’s en www.jedomein.nl/post-sitemap.xml voor je blogs
  • Klik op Sitemap verzenden
  • Kom enkele uren of een dag later terug en je zien wat Google heeft gevonden.

Search Console Tip 2 Ontdek de zoekwoorden waarop je gevonden wordt

Google Search Console geeft inzicht in zoekwoorden en zoektermen van je bezoekers. Inmiddels doet GSC dat beter dan Google Analytics of Google Adwords.
Ga naar Zoekverkeer > Zoekanalyse en je komt te weten:

  • welke zoekwoorden je bezoekers gebruiken om mensen op je site zijn gekomen
  • op welke positie je staat met dat zoekwoord
  • Hoe vaak je site is vertoond, hoe vaak mensen erop hebben geklikt
  • Wat de CTR is: het percentage mensen dat doorklikte (click-through rate of klikratio)
  • Je kunt deze gegevens filteren op zoekopdracht, pagina, land, apparaat (pc, tablet, mobiel) en datum. Je kunt data vergelijken.
    Een voorbeeld:

Vooral de zoekwoorden zijn een belangrijke bron. Als je weet op welke woorden mensen je vinden, kun je je website nog beter optimaliseren voor Google.

Bijvoorbeeld door:

  • Je hebt een hoge positie maar amper klikken. Dan heb je goede zoektermen, maar met een slechte trigger. Verbeter de titel van je pagina, en de metaomschrijving. Pas die aan.
  • Kijk wat pagina’s doen in plaats van zoektermen. Deel je pagina’s in informatieve en commerciële/converterende pagina’s in en kijk hoe ze (beter) presteren.

Search Console Tip 3 Werk aan je linkbuilding / backlinks

Linkbuilding is kort gezegd ervoor zorgen dat andere websites een linkje naar jou opnemen. Als dat kwalitatief goede websites zijn, dan vindt Google jouw website waarschijnlijk belangrijker. En dus kom je hoger te staan. Met Google Search Console werk je aan je linkbuilding. Via Zoekverkeer > Links naar je website zie je welke website nu al naar je linken. Google vervolgens naar websites waar je wel wordt genoemd, maar nog niet als linkje sta. Neem dan met die websites contact op met de vriendelijke vraag of ze jouw vermelding willen wijzigen in een linkje.

Search Console Tip 4 Haal je dode links weg

Niets zo vervelender als bezoeker een 404 pagina krijgen. Bij voorkeur komen ze niet voor. Met Search Console kom je erachter. Via Crawlen > Crawlfouten zie je precies welke pagina’s niet meer op je website staan. Maak daar een redirect van naar een bestaande relevante pagina. (Maak ondertussen een bezoekersvriendelijke 404-pagina).

Search Console Tip 5 Versnel je website

Een snelle website is wel zo plezierig voor je bezoekers. Via de crawlstatistieken van je console zie je precies welke pagina’s snel en welke traag zijn.

Search Console Tip 6: Internationaal targeten

Doe je internationaal zaken, en is je website meertalig? Maar heb je een generiek domein zoals .com of .org. dan verbeter je de vindbaarheid van je website door Google te instrueren op land. Via Google Search Console kun je via Zoekverkeer > Internationale targeting zogenaamde hreflang-tags toevoegen. Daarmee weet Google voor welk land en welke taal je website/webpagina’s zijn bedoeld. Als je dit goed inricht, heeft dat positief effect op je conversie per land.

Search Console Tip 6 Verrijk je gegevens

Een echte pro-tip tot slot: rich snippets.  Deze rich snippets zie je onder het zoekresultaat. Kijk maar naar deze twee voorbeelden een rich snippet: kruimelpaden en waarderingssterren:

Met gestructureerde data  (zoals schema.org, microdata) kan Google veel beter bepalen wat je website toont. Met deze gestructureerde data kan Google Rich Snippets tonen bij de zoekresultaten. Bijvoorbeeld recensies, winkelproducten, evenementen, personen of reviews van bezoekers. Bij producten kun je Google ook de prijzen en voorraad laten zien. Voor webwinkels is dit een forse verkoopboost.

Rich snippets zorgen ervoor dat mensen sneller doorklikken (dus een hogere klikratio of CTR als impuls voor je verkoop). Als je ze al gebruikt, kun je ze testen net de structured data testing tool van Google

Google Search Console kan je website zo analyseren welke rich snippets of rich cards er zijn, en welke fouten in de gestructureerde data er zijn. Je ziet de analyse via Zoekopmaak > Gestructureerde gegevens. Je ziet per gegevenstype welke items fouten bevat. Deze fouten kun je uiteraard direct herstellen zodat je vindbaarheid verbetert. Met de Data highlighter van de search console kun je ook zonder al te veel technische bagage gestructureerde data toekennen. Wil je je verder bekwamen in gestructureerde data, bekijk dan deze instructie van Google. Lees verder onder het filmpje.

 

Search Console Tip 7 Koppel Search Console aan je Analytics

Om nog meer informatie te halen uit Search console, koppel je bij voorkeur de tool aan Google Analytics. Je kunt dan search console in de Google Analytics rapporten zien, en vice versa. Je kunt alleen websites en geen apps koppelen. Koppelen doe je hier https://www.google.com/webmasters/tools/analytics-property-selection

Tot slot

Google Search Console is een onmisbaar middel als je succes wilt hebben met SEO en goed gevonden wilt worden. Heb je geen tijd of technische kennis om de search console te gebruiken, kun je dit belangrijke werk uitbesteden. Ben je benieuwd wat ISI Media voor jou kan doen rond Google Search Console en je online vindbaarheid als ondernemer? Neem gelijk vrijblijvend contact op.