7 + 7 Voordelen Instagram voor bedrijven
4.3 (85%) 4 votes

Wat kunnen bedrijven met Instagram? De fotodienst is Twitter qua populariteit voorbij gestreefd als populair social media platform. In dit artikel lees je 7 voordelen en 7 tips om meer volgers en likes op Instagram te krijgen.

Starten met Instagram

Net als ieder platform is starten eenvoudig. In drie stappen heeft een bedrijf een Instagram-account. Je meldt je aan, je voegt een profielfoto toe (je merk of logo bijvoorbeeld) en je koppelt je account aan Facebook (eigenaar van Instagram) en je kunt los gaan. Een eenvoudige uitleg vind je in het helpcentrum van Instagram.

Alle begin is makkelijk. Doorstoten niet.

Toen ik zelf privé met Instagram begon, plaatste ik lukraak wat foto’s van waar ik was geweest. Er zat niet echt een idee achter. Ik vond het gewoon leuk om foto’s te delen. Kiekjes. Als particulier is dat voldoende. Je bereikt er je familie en vrienden mee, en wie weet kom je leuke nieuwe mensen tegen.

Voor bedrijven ligt dat heel anders. Je kunt je merk in de spotlight zetten en je kunt ook aan promotie doen. Verdiep je daarvoor waarom Instagrammers foto’s liken, om welke redenen ze andere accounts gaan volgen en hoe Instagrammers andere foto’s vinden. Pas die inzichten toe op je zakelijke Instagram account en je kunt ongekende successen boeken.

7 tips voor bedrijven om op Instagram meer volgers en likes te krijgen

Dit zijn mijn 7 tips en ervaringen voor bedrijven om meer volgers en likes te krijgen

 

1 Denk aan Facebook

De meest waarschijnlijke manier om aan meer Instagram volgers te komen is Facebook. Een op de vijf Facebook-accounts zit ook op Instagram. Dus als je Instagram aan Facebook koppelt, zien je Facebook-contacten dat ze je ook op Instagram kunnen volgen.

Je kunt ze direct uitnodigen om je op Instagram te volgen. Of je kunt een Instagram foto op Facebook delen met de uitnodiging ook op Instagram je te volgen. Het is haalbaar om zeker 3-6% meer volgers daardoor te krijgen.

2 Gebruik populaire #hashtags

Net als Twitter gebruiken Instagram gebruikers tags. Als je populaire hashtags gebruikt die aansluiten bij je foto, dan word je veel sneller gevonden door andere Instagrammers. Het is een mooie social discovery tool. Bovendien kun je alleen maar op hashtag en accountnaam zoeken, dus je zult hashtags wel moeten gebruiken, wil je gevonden worden. Maar pas op: overdaad schaad. Gebruik zo’n 5 hashtags per post.

Populaire Nederlandse hashtags in 2017 zijn: #love #nieuws #vacature #instagood #follow #like #happy #beautiful #picoftheday #like4like #Life#throwbackthursday. Per branche kan dit overigens weer wat verschillen

(De actuele top 30 vind je op Hashtagify.  Je kunt je daar gratis abonneren om populaire hashtags in je mailbox te ontvangen)

Op Iconosquare kan je eenvoudig zoeken op hashtags

3 Gebruik populaire filters

Je kunt Instagram foto’s voorzien van filters. Hoe meer filters er zijn, waar je uit kunt kiezen, des te meer sommige filters populair zijn. Die trendgevoelig zijn. Dit zijn in 2017 de meest populaire filters: Earlybird, Rise, Amaro, X-Proll, Valencia, Brannan.

4 Toon je klanten

Iedereen die een foto-album met huwelijksfoto’s bekijkt, weet het: je wilt graag jezelf zien. Dat geldt onverkort op Instagram. Dat bevordert merktrouw. Laat je klanten foto’s delen waarbij ze jouw producten gebruiken. Dat heeft twee effecten: vrienden van je klanten gaan je ook je Instagramfoto’s zien, en anderen zien dat je producten ‘echt’ zijn en betrouwbaar. Een dubbelslag

5 Neem je fans ‘behind the scenes’

Voor een hogere klantbetrokkenheid kun je influencers onder je Instagrammers uitnodigen achter de schermen van je MKB-bedrijf te kijken. Nodig ze uit om hun ervaringen in foto’s te delen op Instagram.

6 Varieer in kleurgebruik

Uit een onderzoek van de Universiteit van Wisconsin bleek dat Instagrammers op verschillende manieren reageren. Ze onderzochten meer dan 130.000 foto’s en volgens hen krijg je een hogere conversie als je: blauw en geel in je foto’s gebruikt en uitroeptekens en vraagtekens vermijdt (!)

7 Plaats regelmatig

Je maakt een grotere kans dat mensen je gaan volgen als je vaker foto’s en video’s publiceert. Meer lijkt beter te suggereren. Maar te veel ook weer niet, want vooral consumenten haken dan af bij bedrijven.

Instagram voor bedrijven is interessant, mits je goed bedenkt wat je ermee kunt bereiken, en structureel bouwt aan je schare volgers en likes. ISI Media helpt bedrijven hun online communicatiestrategie en positioneren te verbeteren. Je krijgt meer samenhang, meer klanten en meer omzet. Meer weten? Neem contact met ons op.

Omvang Instagram in Nederland in 2017

In 2017 zet het gebruik van Instagram sterk door. Het is niet meer weg te denken. Vooral voor mensen onder de 40 is de app razend populaird. Inmiddels zijn er meer dan 2 miljoen Nederlanders die Instagram gebruiken. Eind 2016 gebruikten bijna 1 miljoen Nederlanders Instagram iedere dag. Instagram is favoriet onder jongeren en gaat Twitter voorbij. In 2017 is Instagram de top 5 binnengedrongen en stijgt relatief het sterkst.

Voordelen Instagram voor bedrijven

Waarom zou je Instagram als bedrijf in je online communicatiestrategie willen gebruiken? Dat is altijd weer de vraag naar je doelstelling.  De early adopter bedrijven zetten Instagram vooral in:

  • als instrument voor je branding
  • voor je zichtbaarheid
  • voor je naamsbekendheid of merkbekendheid/merkvoorkeur
  • voor het laten zien van (nieuwe) producten
  • voor het creëren van een fanbase en bereik
  •  voor gevatte inhakers bij actualiteiten
  • verhogen conversie als je Instagram foto’s op je productpagina’s plaatst

Nadelen

Geen enkel platform is ideaal voor alles. Dat Instagram snel groeit is een goede reden voor meer bereik, maar vertelt niet het hele verhaal. Dit kan bijvoorbeeld niet:

  • Direct doorverwijzen naar externe sites
    In je marketingfunnel zit Instagram vooral aan de ‘reach’ en ‘engage’ kant, en minder aan de ‘activate’ kant. Alleen in je bio kun je een link meten.
  • ROI is moeilijker te meten
    Daarvoor kun je beter terecht bij Twitter of Facebook, bijvoorbeeld.
  • Eenmaal beginnen, is constant feeden.
    Denk dus na voordat je start (anders is het een zinloze onderneming)

Instagram Stories

Met Instagram Stories geeft je de kans je gezicht achter je website of webshop te laten zien. Stories zijn een compilatie van losse foto’s (3 seconden) of video’s die maximaal 10 seconden duren,. en die je voor 24 uur kunt publiceren. Daarna verdwijnen de stories automatisch van het profiel. Lijkt erg op Snapchat, nietwaar?

Ook de Stories kun je goed gebruiken voor je onderneming. Denk aan:

  • Lokale bekendheid genereren (want je kunt updates een locatie meegeven (geotaggen). Ook kunnen Instagrammers inchecken op de plaats waar ze zijn.
  • Je kunt de informele kant van je bedrijf op Instagram laten zien. Door ‘achter de schermen’  te gaan verhoog je de betrokkenheid.
  • Je kunt het verhaal achter je bedrijf nog beter vertellen met Instagram Stories.
  • Je kunt laten zien dat je aan het werk bent
  • Je kunt kortingscodes geven (die weer verdwijnen). Dat verhoogt de engagement met je Instagram account
  • Je kunt nieuwe projecten of producten onder de aandacht brengen
  • Je kunt nieuwe collega’s introduceren
  • Je kunt een rondleiding geven door je gebouw

Bedrijfsaccount

Via je persoonlijke profiel kun je bedrijfspagina’s maken. Dat gaat met de optie ‘Switch to Business Profile’. Vervolgens link je je Instagramprofiel met je Facebookpagina en vul je je contactgegevens in. Dit kan alleen als je ook een account hebt met moederbedrijf Facebook. Met een bedrijfsaccount kunnen je volgers je bellen, mailen of de locatie van je bedrijf bekijken.

Extra’s om je bedrijf op Instagram op de kaart te zetten

Instagram biedt veel mogelijkheden voor bedrijven en organisaties. Belangrijk is natuurlijk je doelstelling en timemanagement in de gaten te houden. Daarnaast zijn er vele apps die je bedrijf op Instagram uniek maken. Ik heb een overzicht van gemaakt om Instagram op je website – de moeder aller basisstations: lees verder in dit artikel.

 

 

Instagram voor bedrijven is interessant, mits je goed bedenkt wat je ermee kunt bereiken, en structureel bouwt aan je schare volgers en likes. ISI Media helpt bedrijven hun online communicatiestrategie en positioneren te verbeteren. Je krijgt meer samenhang, meer klanten en meer omzet. Meer weten? Neem contact met ons op.

Delen in je netwerk: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Pin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone