In iedere kerk wordt een kerkblad gemaakt. Het kerkblad is onmisbaar en heeft een centrale plek in alle communicatie naar de kerkleden, naast website en nieuwsbrieven. Maar hoe maak je nou een aantrekkelijk kerkblad? Waar begin je? Of, als je als redactie al een tijdje bezig bent, hoe maak je je kerkblad (nog) aantrekkelijker? Die vraag komt geregeld voorbij in de communicatietrajecten van ISI Media. Deze tips helpen je echt verder.

Kerkblad Tip 1 Wie ben je?

Begin bij je missie. Wie ben je en waar sta je voor? De artikelen in je kerkblad weerspiegelen juist jouw missie, van welke aard dat ook is.

Kerkblad Tip 2: Vertel je geloof

Het aantrekkelijk kerkblad is een spiegel van het Goede Nieuws. Natuurlijk, de personalia, de tijden van de kerkdiensten en de namen van de voorgangers zijn handig (net als de hockey-uitslagen in het verenigingsblad van de hockeyclub staan). Maar die kan je ook op je website zetten. Toon je geloof in je kerkblad. Inspireer je lezer, biedt hen verdieping aan. Interview de koster, de vrijwilliger van de bloemengroet, je priester of de overbuurman die nooit in de kerk komt. Laat ze hun verhaal vertellen. Wat is de rol van het geloof in hun dagelijkse leven?

Kerkblad Tip 3: De cover

De cover is de allereerste pagina van het kerkblad. De voorpagina. Je maakt je kerkblad aantrekkelijker door de cover er verleidelijk uit te zien. Want dat is het doel: zorgen dat je lezers het blad open slaan.
Kijk naar veel covers. Loop de Bruna, AKO, de Albert Heyn of de bibliotheek in en bekijk de bladen die daar liggen. Raak er geen enkele aan, maar kijk op een afstandje wat je precies ziet (en wat is verscholen achter een een ander tijdschrift). Dat kan wel eens de plek van de cover zijn waar je de belangrijkste info zet (daar waar het oog op valt).

Foto Franklin Heijen, 2014 Flickr/CC BY-SA 2.0

(foto Franklin Heijen, 2014 Flickr/CC BY-SA 2.0)

Kerkblad Tip 4: Opbouw en ritme

Koop een paar bladen, of ga een uurtje in de bieb zitten en blader tijdschriften rustig door. Kijk de kunst af. Hoe ‘ademt’ het magazine? Wat is het bladritm? Beginnen ze met actualiteit? Of juist met de ‘platte informatie’ (nee, de beurskoersen, het weer, voetbaluitslagen: ze staan vrijwel nooit voorin)? Nodigen de eerste artikelen uit verder te lezen, dieper het blad in? Een goede opbouw van een aantrekkelijk blad houdt rekening met afwisseling van lichte en verdiepende, korte en langere artikelen, tekst en beeld, redactioneel en ingekochte ruimtes zoals advertenties. Als je andere bladen kijkt, zul je opvallen dat een blad vaak dezelfde opbouw heeft, iedere editie weer. Dat maakt het makkelijker een blad te lezen en (op) te maken. Een goed doordachte opbouw van je blad zorgt ervoor dat de inhoud goed wordt overgedragen en je lezer met plezier je kerkblad leest.

Kerkblad Tip 5: Maak een plank

Maak eens een ‘plank’, net zoals professionele tijdschriftredacties dat doen. Op een plank beoaalt de redactie de volgorde van artikelen en advertenties. Pagina voor pagina plak je tegen een muur en je bekijkt hoe je het blad eruit ziet. Het hoeft dit niet per se bij iedere nummer te doen, maar het is een leerzame exercitie en je leert er anders naar je kerkblad naar kijken.

Kerkblad Tip 6: Foto’s, foto’s, foto’s

Een kerkblad kan niet zonder foto’s (zoals een kerkwebsite dat niet kan). Plaats een foto niet als een kleine postzegel. Schrap liever 1 alinea zodat een foto beter uitkomt. Het maakt een artikel waardevoller om te lezen. Een kerkblad communiceert niet alleen in tekst. Een beeld kan de tekst versterken. Een foto kan een simpel beeld zijn, maar ook emoties versterken of symboliek verdiepen. Bij voorkeur, als dat haalbaar is qua budget en bemensing, zorg je voor professionele fotografie en laat je kiekjes achterwege. Probeer te streven om een eenduidige ‘beeldcultuur’ te ontwikkelen die het geloof van jouw kerkgemeenschap toont.

Kerkblad Tip 7: Bundel de krachten

Geregeld hoor ik dat het voor redacties moeilijk is om aan artikelen te komen. Auteurs zijn niet te vinden, of het lukt ze niet op tijd te leveren. Of vanuit de organisatie komt gewoon geen nieuws. Bundel de krachten door al in de redactie de juiste stakeholders te zetten en commitment te vragen.

 

(uitgelichte afbeelding van 1000zen  op Flickr/CC BT2.0)

Vraagje

Als je dit artikel waardevol vindt, kun je een gift geven. Daarmee blijven we goede artikelen en tips blijven. Dank je wel.

(van iedere gift houdt de betaalintermediair 29 cent in)

Bedrag €*