Acht tips waarmee bezoekers terugkeren naar je website
Geef je waardering

Een succesvolle website heeft veel terugkerende bezoekers. En bezoekers die converteren. Terugkerende bezoekers hebben vertrouwen in de website en voelen zich er prettig. Ze vinden op je website wat je willen vinden en ze blijven ‘hangen’.

Hoe zorg je er voor dat bezoekers terugkeren naar je website?

Om die vraag te beantwoorden kun je kijken waarom bezoekers je website verlaten, en die punten verbeteren. Ik geef je acht tips:

  1. Optimaliseer je sitestructuur

Een slechte structuur van de website zorgt ervoor dat de conversieratio verslechtert. Bezoekers kunnen niet doorklikken, of klikken niet door naar de plaats waar jij ze wilt hebben. Help mensen door je website te navigeren met goede links, buttons en call to actions.

Zorg er ook voor dat de navigatie klopt. Dat mensen krijgen wat ze verwachten op basis van de navigatiewoorden. Bij voorkeur is het woordgebruik van je navigatie afgestemd op de zoekwoorden die je ten doel hebt gesteld voor je SEO, je zoekmachine-optimalisatie. Dan krijg je bezoekers die je wilt en bezoekers die terugkeren.

  1. Beperk advertenties en andere afleiding

Advertenties zijn bedoeld om inkomsten te krijgen. Vooral voor onderwerpsgerichte websites is dat een verdienmodel. Plaats niet teveel advertenties (zoals Google Ads), want dat schrikt af. En dat niet alleen: veel extra javascript achter je advertenties vertragen het laden van de webpagina (nog een reden waarom bezoekers afhaken).

  1. Vermijd opdringerige audio, video, pop-ups, pop-unders en modals

Je meeste bezoekers mensen kiezen zelf wel wat ze willen zien of luisteren. Als ze worden opgeschrikt door video’s of audio dat vanzelf begint te spelen, leidt dat af. Als je met video werkt, geef bezoekers dan de keuze of ze het willen starten en afkijken. Hetzelfde voor modal boxes en pop-ups. Bijvoorbeeld om bezoekers te lokken zich in te schrijven voor een nieuwsbrief. Pas er mee op: als je bezoekers terugkeren, willen ze niet nog een keer ineens een extra scherm voor hun neus. Ook onderbreek je bezoekers met de taak die ze aan het doen waren. Dat is niet gebruikersvriendelijk.

  1. Registratie: keep it simple

Ook zoiets. Probeer geen extra drempels op te werpen voor content. Mensen vinden het vervelend als ze zich moeten registreren om teksten te zien. Dat kan een reden zijn om weg te klikken.
Toch heeft registratie ook voordelen. Als je content achter een slotje aanbiedt, geef dan een voorproefje van wat mensen krijgen, geef ook daadwerkelijk meerwaarde, en houdt het registratieproces zo simpel mogelijk, maximaal 3 invoervelden.

  1. Zorg dat je links werken

Ik heb hier zelf last van gehad nadat ik een van mijn websites had heringericht. Mensen stuiten niet graag op links die niet werken of pagina’s die verdwenen zijn. Voor WordPress gebruikers zijn er gratis plugins als 404 Start, 301 Redirects en Broken Link Checker zodat je website kerngezond blijft en bezoekers terugkeren.

  1. Aantrekkelijke content

Tsja, je moet wel wat te bieden hebben anders draaien bezoekers hun hoofd om en gaan andere dingen doen. Dus: blijf actueel, biedt meerwaarde, en blijf consistent op je onderwerpen zitten, bij voorkeur met enige regelmaat

  1. Mobiel-vriendelijk is een must-have

Een website moet, moet, moet schaalbaar zijn. Een meerderheid van je bezoekers gebruiken mobiele apparaten om je website even snel te checken. Als je website niet responsief is, dan bezorg je je bezoekers een negatieve customer experience.

  1. Doe aan remarketing

Als bezoekers je website hebben verlaten, wil je dat ze weer terug komen. Via remarketing kun je ervoor zorgen dat mensen op andere websites jouw advertenties zien met een linkje naar jouw website. Dat kan ze doen besluiten weer bij jou terug te keren. Bijvoorbeeld als potentiële klanten in hun oriëntatiefase zitten en pas later beslissen, is remarketing een handig hulpmiddel. Je kunt bijvoorbeeld via het gekoppelde duo Google Analytics en Google Adwords remarketingcampagnes opstellen gericht op speciale doelgroepen.

ISI Media kan je helpen om je website te optimaliseren zodat je website gaat converteren. Dan doen we met onze website APK of online marketingtips (waaronder SEO en remarketing). Neem contact op als je wilt weten hoe we je van dienst kunnen zijn.

Delen in je netwerk: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Pin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone