Delen is fijn: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Pin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone

Zorg dat je LinkedIN raakt, en niet LinkedOUT! Of je nu een nieuwe baan zoekt, nieuwe klanten gaat werven of op een andere manier werk wil maken van je carriere, dan is het goed om je LinkedIn-profiel eens flink af te stoffen. In amper 5 minuten kun je je kansen op een droombaan of toffe opdrachtgever drastisch vergroten.

Je LinkedIn-profiel is de toegangspoort tot nieuw werk of prachtige projecten. Je LinkedIn-profiel verbeteren kun je maar beter doen voordat je een sollicitatiebrief de deur uitstuurt of voordat je stevig gaat acquireren.

BASISREGEL: Denk vanuit je aankomende werkgever of opdrachtgever!

Recruiters die mensen zoeken op LinkedIn vragen zich maar twee dingen af:

  • Kan deze man of vrouw de werkzaamheden doen voor de vacante functie?
  • Heeft deze man of vrouw interesse om dat voor ons te gaan doen?

Meer niet.

Recruiter en sollicitatietrainer Bas Klein Geltink schreef daar deze blog over. Zorg dat je LinkedIn-profiel op orde is. Als dat goed is, kun je er voor langere tijd op vooruit. Dit zijn de 6 meest praktische tips:

1. Zorg voor een uitstekende LinkedIn-profielfoto

De eerste klap is 100 euro waard. Zorg voor een professionele profielfoto, want de eerste indruk is onuitwisbaar. 41% van de recruiters bepaalt of ze verder gaan op basis van je profielfoto op LinkedIn.
Andersom beredeneerd: ik stoot bij mij af als ik connectieverzoeken krijg van mensen zonder foto. Dat vraag ik mij af wie dat is, en waarom diegene zich niet wil laten zien.

Een goede LinkedIn-foto van jezelf:

  • daar sta je alleen op
  • is door een professionele fotograaf gemaakt
  • daar sta je alleen en herkenbaar op
  • is een recente foto met professionele kleding
  • is een foto met een authentieke glimlach
  • is een foto waar je recht in de camera kijkt

Op een waardeloze LinkedIn-profielfoto:

  • Staan huisdieren
  • Staan je kinderen
  • Sta je niet met je hele lichaam op
  • Sta jezelf als baby
  • Sta je in je trouwkostuum
  • Sta je op een feestje
  • Sta je als op een saaie paspoortfoto
  • Sta je op met een zonnebril

Laat via Photofeeler je eigen foto eens beoordelen door anderen. Je krijgt tips hoe je je LinkedIn-profielfoto kunt verbeteren. Of maak een paar foto’s en laat iemand anders jouw profielfoto kiezen.
Heb je angst of onzekerheid om je zelf op de ‘gevoelige plaat’ te zetten, zoek dan een fotograaf die gespecialiseerd is om onzekere mensen te fotograferen.

Nu je toch met foto’s bezig bent, denk dan ook na om je profielpagina persoonlijker te maken. Je kunt dat doen met een visueel aantrekkelijke of herkenbare achtergrondfoto. Gebruik een resolutie van 1400×425 pixels en alleen PNG, JPG of GIF-bestandsformaten.

2. Regel een persoonlijke LinkedIn-adres

Veel mensen hebben niet nagedacht om de automatisch gemaakte URL op hun LinkedIn-profiel te personaliseren. Pas dat aan: een persoonlijke URL is goed voor je personal branding, is makkelijker te onthouden en je wordt makkelijker via Google gevonden. Grote kans dat je bovenaan in de zoekresultaten komt te staan.

3. Schrijf een aantrekkelijke kopregel

Geef mensen een reden om door te lezen.

Default laat LinkedIn je functie en bedrijfsnaam zien in de koptekst. Dan is recht-toe-recht-aan, en ook een beetje saai. Of zelfs vervelend voor als je werkloos bent. Pas daarom je koptekst aan, en maak er een wervende tekst van. Gebruik bijvoorbeeld 3 of 5 sterren in de tekst en gebruik zoekwoorden waar recruiters of potentiële opdrachtgevers op zoeken. Ook hier geldt: Google kijkt mee naar je koptekst en dus bepaalt dat hoe je wordt gevonden buiten LinkedIn.

Kies daarbij je eigen stijl. Ben je bijvoorbeeld een ‘Verkoopmedewerker’, een ‘Verkoopexpert voor Automotive bedrijven’, of een ‘Ervaren accountmanager voor Automotive bedrijven die gas willen geven’.
Ben je werkloos, of zit je binnenkort duimen te draaien? Dat is heel vervelend en kan je onzeker maken hoe je je kopregel moet opstellen.

Een voorbeeld kan zijn:

Creatieve vormgever en animator | vanaf maart beschikbaar voor een professionele MKB-bedrijven op de Veluwe

Probeer je toegevoegde waarde in kernwoorden toe te voegen. Drie voorbeelden van headlines:

4. Kies de bedrijfstak van je doelgroep

Zeker voor zelfstandige professionals is het van belang dat je gevonden wordt door de opdrachtgevers met wie je werkt. Je kunt in je profiel aangeven in welke bedrijfstak je actief bent. Omdat de omschrijvingen nogal breed zijn, kies dan de bedrijfstak die jouw opdrachtgevers gebruiken.

5. Je LinkedIn-samenvatting als pitch

En dan je elevator pitch. Want dat is je summary. Je kunt kiezen voor een hele korte tekst die eruit springt, of je beschrijft je werk als een pitch. Dan bevat je samenvatting op LinkedIn:

  • Wie je bent
  • Welke oplossing je biedt
  • Welke voordelen dat oplevert (voor je werkgever)
  • Wat je zoekt

Laat ook merken waar je blij van wordt, waar je energie van krijgt.

Als je niet zo’n schrijver bent, laat dan een kort filmpje maken. En loop door veel andere LinkedIn-profielen om te kijken hoe anderen het doen. Als je twijfelt over je tekst, laat hem dan door iemand lezen (maar liever geen goede vriend, je echtgenoot/echtgenote, want die zijn bevooroordeeld en misschien ‘te lief’ voor je.)

O ja: voorkom typo’s, spellings- en grammaticale fouten.

6. Voeg je locatie toe

Voeg je locatie toe. Met name recruiters willen nog wel eens geografisch zoeken.

Extra 12 geheime LinkedIn tips

Heb je meer tijd dan 5 minuten? Verbeter dan je LinkedIn-profiel ook met de volgende tips:

  • Zorg voor zo specifiek mogelijke vaardigheden (ben je goed in tekstschrijven, of copywriting, of redigeren of corrigeren van teksten)
  • Kies de vaardigheden waar je meer mee wilt doen in de nabije toekomst
  • Ga bloggen op LinkedIn, of herpubliceer een deel van je eigen blog, met een linkje naar je website
  • Verspreid je blogs in relevante LinkedIn-groepen
  • Sluit altijd aan bij de mindset van je werkgever of gewenste opdrachtgever
  • Ontwikkel altijd je kennis en vaardigheden. Volg een online cursus via LinkedIn Learning (gratis voor een maand) of kijk eens bij
  • Werk aan een ‘All Star-profiel’ om nog beter voor de dag te komen. Je hebt dan in je profiel naast je profielfoto, kopregel en samenvatting ook je locatie en bedrijfstak, 3 werkervaringen, je opleidin(en), minimaal 3 vaardigheden en 50 contacten op je LinkedIn-profiel staan.
  • Maak een badge van je LinkedIn-profiel aan en plaats deze badje op je eigen website. Een voorbeeld zie je onderaan dit artikel. Met twee stukjes code die je op een pagina plakt, ben je er al.
  • Connect met mensen die je (nog) niet ken. Maar gooi niet zomaar een uitnodiging de deur uit, introduceer jezelf en leg uit waarom je contact opneemt. Zoek naar mensen via de ‘Advanced Search’ mogelijkheid van LinkedIn, zodat je niet alleen op naam, maar ook locatie, taal,  vaardigheden en interesses.
  • Gebruik LinkedIn als Twitter: plaats regelmatig updates, geef tips en linkjes naar boeiende content, en attendeer anderen op vragen en zaken die hen bezighouden.
  • Help onbaatzuchtig anderen. En wees er positief bij. Azijnzeikers lezen de Volkskrant…
  • Exporteer je LinkedIn contacten, zodat je niet het risico loopt contacten te verliezen. Koppel de gegevens met je nieuwsbriefmodule (als je daar vaker mee werkt). Zo bouw je een nog persoonlijke zakelijke relatie op.

Met deze tips zorg je dat je LinkedIN raakt, en niet LinkedOUT! Wil je professionele ondersteuning daarbij, neem dan gerust contact op.

Samenvatting: De zes belangrijkste tips voor je LinkedIn profiel op een rij

 

 

Geef je stem:
(Gemiddeld: 3)
Delen is fijn: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Pin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone