Welkom to ISI Media | Online communicatie voor dienstverleners   Klik om deze tekst te beluisteren via je speaker Welkom to ISI Media | Online communicatie voor dienstverleners
06-34009124 hallo@isimedia.nl
Geef je stem:
(Gemiddeld: 4.3)

Verkopen online is booming business. De meeste groei zit in online. Steeds vaker oriënteren we ons op producten achter het scherm. En gaan tot koop over. Daarom is het interessant om ook te beginnen met je eigen webwinkel. Deze 12 stappen helpen je daarbij.

De meeste retail groei zit bij winkels zonder winkelpand. Volledige online winkels groeien in populariteit. Begin ook je eigen webwinkel, en denk aan deze 12 doordachte stappen om successen te boeken.

Stap 1 Webshop beginnen: bepaal je doelgroep

Voordat je start met een webwinkel moet je goed nadenken op wie je je gaat richten. Hoe ziet jouw ideale winkelklant eruit? Jong, oud, man, vrouw, rijk, arm, links, rechts, gezond, wereldwijd of alleen in Lutjebroek, hip, saai, hulpbehoevend, SBS6-kijker, consumenten of bedrijven? Noem maar op. Maak een persona van je ideale klant en analyseer wat zijn of haar koopbehoefte en koopgedrag is.

De grootste groei ligt bij 65-plussers (groei van 50%) en het aantal webwinkels neemt het meeste toe in Zuid-Holland (40%) (cijfers: CBS, 2017)

Stap 2 Webshop beginnen: kies je producten

Als je weet op wie je je gaat richten, kun je bepalen welke producten je wilt verkopen. Wordt het een algemeen, breed assortiment of ga je juist in een niche zitten. Concurreren met Coolblue, Amazon of Bol.com is heftig, en het ligt daarom voor de hand om een unieke niche te pakken.

Het aantal pure webwinkels richt zich meestal op kleding (25,4%), huis- en tuinartikelen (16%) en voeding (13,8%) (cijfers: CBS, 2017).

Stap 3 Webshop beginnen: Kijk naar andere aanbieders

Je hebt vast een uniek idee van je webwinkel. Start niet overhaast en onderzoek je concurrenten. Hoe doen andere aanbieders het voor jouw doelgroep, in jouw niche en met soortgelijke producten? Google op de producten die je gaat verkopen, kijk op Marktplaats, Vergelijk.nl of Beslist.nl. Analyseer wat andere webwinkels doen op prijs, aanbod, kwaliteit, service, verpakking, garanties. Zorg voor een goed beeld van je concurrentie zodat je weet of jouw webwinkel succesvol kan worden.

Claim met je naam een stuk van je markt. Laat zien dat je meer biedt dan de rest, en laat je webshopbezoekers voelen dat je dit waarmaakt.

Stap 4 Webshop beginnen: Kies een goede winkelnaam

Het is essentieel om een goede, onderscheidende winkelnaam of bedrijfsnaam te kiezen. Eentje die blijft plakken, herkenbaar is en een naam die helpt om je klant van morgen over te halen bij jou te kopen, en terug te keren.

Als je een winkelnaam hebt gekozen, kijk dan of het domeinnaam vrij is, en of social media accounts op Facebook, Twitter, Pinterest en Instagram nog vrij zijn. Registreer je naam bij de Kamer van Koophandel (als bedrijfsnaam of handelsnaam) en denk ook na of je de naam als merknaam wilt registreren, zodat je beschermd bent.

Stap 5 Webshop beginnen: Maak afspraken met leveranciers

De volgende stap is om je producten bij leveranciers te selecteren, en in te kopen. Of zelf te maken. Je onderhandelingspositie bij groothandels en andere leverancies zal in het begin beroerd zijn, omdat je nog geen credits hebt opgebouwd. Zorg voor een geode relatie, en besteed veel tijd aan inkoop. Kijk en vergelijk, en maak goede afspraken over leveringsvoorwaarden, zodat je klant straks niet de dupe is.

Overweeg ook wat voor leveranciers je wilt. Denk aan:

  • Jezelf als leverancier
    Je maakt, verkoopt en verzendt je eigen unieke producten
  • Een dropshipper
    Eerder vroeg dan laat kom je in aanraking met het fenomeen dropshipment. Een dropshipper is een leverancier die voor jou je producten op voorraad houdt en verstuurt. Voordeel: snel op weg, weinig kosten. Nadeel: je hebt geen zicht op de kwaliteit, je marges zijn erg laag en je bent niet de enige met dezelfde artikelen: het doel van een dropshipper is om meer distributie van de eigen producten te hebben. Gevolg: weinig onderscheidend vermogen, slecht vindbaar, weinig opbrengsten. Ik zou het je niet aanraden, tenzij je je webwinkel als ‘erbij’ wilt om een klein extra inkomen te genereren vanuit je stoel. (Been there, done that: het leverde klanten van ons niets op behalve heel veel verlies aan geld, uren en energie).
  • Leveranciers
    Een serieuze webwinkel kiest een ‘gewone’ leverancier waar je je webwinkelartikelen inkoopt. Je houdt je eigen voorraad, en je bepaalt je eigen verkoopprijzen. Je kunt kiezen voor groothandels, leveranciers in binnen- en buitenland.

Stap 7 Webshop beginnen: wettelijke eisen en aansprakelijkheid

In de beginfase is het noodzakelijk je op de hoogte te stellen van wettelijke eisen. Je bent vrij om te verkopen wat je wilt, maar je hebt rekening te houden met wetgeving, zoals de wet Koop op afstand en de Wet Bescherming Persoonsgegevens. Die beschermt de consument, zoals bedenktijd, retourneren, herroepen, betaalwijzen. Zorg dat je goed juridisch advies inwint, en fatsoenlijke algemene voorwaarden opstelt die jou en je klant beschermen. Denk vervolgens na over een keurmerk, zoals van Thuiswinkel. Bij zo’n keurmerk zitten de voorwaarden en dat geeft vertrouwen aan je koper.

Let op je aansprakelijkheid en regel de verzekeringen die je nodig hebt.

Stap 8 Webshop beginnen: kies je bouwer, software en betaalprovider

Een webwinkel zonder webshopsoftware bestaat niet. Je bent nu toe om te bepalen hoe je je webwinkel bouwt. Doe je het zelf, of besteed je het aan, bijvoorbeeld aan ons.
Het neerzetten van de software is vaak niet ingewikkeld. Wij kiezen voor open source, een design en ondersteuning inclusief hosting, plus beveiliging (https via een noodzakelijk SSL-certificaat).

Voorbeelden van webshop software:

  • Magento
  • WooCommerce
  • PrestaShop
  • Opencart
  • Zen Cart
  • osCommerce

Wij werken graag met WooCommerce en Prestashop, omdat ze lean en mean zijn. Magento is ook top, maar wel een ‘Mercedes onder de webwinkels’. Wil je een kant-en-klaar webwinkel, kijk dan wat Lightspeed Ecommerce, Shoppagina en Mijnwebwinkel aanbieden. Ook hier heb je dan meer gemak, maar minder marges en flexibiliteit.

Kies zelf voor schaalbaarheid, updates en ondersteunen. Maak vooraf een overzicht van al je wensen en eisen. Aan de hand daarvan kunnen wij je helpen welke webwinkel software het beste bij je past.

Kies in deze stap ook je betaalprovider (PSP of Payment Service Provider). Dit is de tussenpersoon die één of meerdere online betaalmogelijkheden aanbiedt, zoals iDeal, Paypal, Bancontact, creditcards, Sofort, achteraf betalen of machtigen.

Er zijn meerdere PSP’s actief in Nederland, zoals

  • Mollie
  • Sisow
  • Targetpay
  • Icepay

Vraag na welke tarieven en voorwaarden deze betaalproviders hebben. Vaak betaal je per transactie en meestal heb je geen abonnementskosten. Zoek de provider met lage kosten en goede service. Let bovendien op dat betaalproviders best strenge acceptatievoorwaarden hebben, en je veel informatie moet verstrekken voordat je kan starten (denk een de juiste vertegenwoordiger, paspoort, bankgegevens, belastinggegevens, KvK-inschrijving en dergelijke). Je komt niet zomaar binnen en dat is maar goed ook.

Stap 9 Voeg je producten toe

Dan komt het moment dat je je producten in je webshop gaat zetten.

Let op dat het toevoegen van je producten de meeste tijd in beslag neemt. Zorg voor een goed indeling van je producten, je navigatie en bedenk hoe je aan goede productfoto’s en productbeschrijvingen komt. Plan het goed, zodat je op tijd live kunt gaan. Bedenk vooraf wat je hardlopers zijn, en start desnoods met dat beperkte assortiment, en bouw het langzaam uit.

Als je met veel producten werkt, voeg dan begrijpelijke productrubrieken toe. Die helpen je bezoeker om keuzes te maken en snel door te stappen naar je winkelmandje en af te rekenen.

Stap 10 Webshop beginnen: denk aan je werkproces

Een succesvolle webwinkel verkoopt producten en krijgt terugkerende klanten. Dat betekent dat je werkproces van inkoop, verkoop, marketing en administratie moet deugen. Denk vooraf na over vragen als:

  • Waar koop ik in? Wat is de levertijd?
  • Waar komen de producten binnen?
  • Hoe doe ik aan voorraadbeheer?
  • Hoe gaat het uitpakken, inpakken en verzenden in zijn werk?
  • Hoe richt ik mijn klantenservice in?
  • Hoe gaat de betaling, en de koppeling tussen webwinkel en facturatie?
  • Hoe ga ik om met niet-betalende klanten?
  • Hoeveel tijd ben ik kwijt met het verzendklaar maken?
  • Wat doe ik aan promotie?
  • Wat is mijn netto uuropbrengst?
  • Wat wil ik zelf verzenden, en wat niet?
  • Hoe ga ik om met breekbare producten?
  • Hoe houd ik contact met mijn klanten?

Wil je dit allemaal niet zelf? Bedenk dan of je wel geschikt bent om een serieuze webwinkel te beginnen. Als je daar volmondig ja op zegt, maar weinig tijd hebt, kijk dan naar fulfillment partijen die tegen redelijke kosten je workflow overnemen.

Een onderdeel van je werkproces is je verzending. Dat kan een flinke kostenpost zijn, als je producten niet in de brievenbus passen, als ze breekbaar zijn, of als je wereldwijd gaat aanbieden.

Zoek naar goede aanbieders. Direct een contract met PostNL of DHL is in het begin meestal niet besparend. Kijk dan eens bij SendCloud of Shops United die kostentechnisch aantrekkelijker kunnen zijn. Bereken vooraf wat je aan verzendingen hebt, qua gewicht en aantal. Op basis daarvan kun je kijken wie jouw verzendingen gaan doen, en kun je berekenen wat je (lage) verzendkosten voor de klant zijn (of zelf gratis verzending).

Als je in het groot denkt, overweeg je dit vooraf. Of anders doe je overweeg je fulfillment als het heel snel gaat met je webshop.

Tsja, en dan heb je de onvermijdelijke boekhouding. Je houdt je liever bezig met verkoop, maar dat kan niet zonder een fatsoenlijke administratie. Bekijk of een (online) boekhoudpakket geschikt is, bij voorkeur met een koppeling met je webshop. Dat heeft als voordeel dat je werkproces eenvoudig blijft: je past op 1 plek je prijzen aan, en je bestellingen en facturen kunnen geïmporteerd worden. Zo ook met bankafschriften van betalingen en het versturen van herinneringen en aanmaningen.

De boekhouding heb je nodig omdat je belasting gaat betalen: inkomstenbelasting, omzetbelasting (BTW) en mogelijk belastingen in het buitenland. Daar staat tegenover dat je een aantal vrijstellingen hebt bij bepaalde goederen of diensten.

Voorbeelden van goede boekhoudsoftware: Snelstart, Visma, Reeleezee, Informer, Unit4 Multivers.

Stap 11 Webshop beginnen: blijf vernieuwen en promoten

Ben je gestart met je webwinkel en stromen de eerste klanten binnen? Ga dan niet achterover leunen en denk aan je competitie en groei. Blijf je webshop ontwikkelen, want eenmaal begonnen is niet meer stoppen (als het goed is). Denk aan optimalisatie van het gebruiksgemak voor je klant, denk aan het beter vindbaar maken (SEO/zoekmachineoptimalisatie) en denk aan het verbeteren van je service en assortiment. Als je website in hoog in Google staat, scheelt dat betaalde advertenties. Let ook op ontwikkelingen bij je concurrentie, bij je doelgroep en in de wetgeving. Doe waar je goed in bent, en besteedt uit wat een ander beter, slimmer of goedkoper kan. En bedenk dat een succesvolle online retailer risico’s durft te nemen.

Blijf ook promoten. Verstuur nieuwsbrieven, automatiseer je klantencontact en zorg ervoor dat je een goede relatie met je klanten opbouwt. Let op dat je niet zo maar e-mails mag versturen. Privacyrichtlijnen zijn in 2018 strenger dan voorheen.

Kies je juiste social mediakanalen. Mode en food doen het goed op Pinterest en Instagram. Andere producten weer goed op Facebook en Twitter. Kies het platform dat je doelgroep gebruikt en bouw veel engagement op. Maak daarbij een ideale mix tussen het vinden van nieuwe klanten en het behouden van je bestaande klantenkring. Een succesvolle webwinkel onderscheidt zich door goed klantencontact, een uitstekend aanbod en onderscheidend vermogen. Wees geen eenheidsworst.

Stap 12 Begin vandaag met je webshop samen met ISI Media

Een webshop kan zeer lucratief zijn als je creatief bent, onderscheidend en ondernemend. E-commerce neemt in rap tempo toe. Begin vandaag met je webshop en werk aan je succes als ondernemer.

Wat kost een webwinkel als je met ons samenwerkt?

Om geld te verdienen met je webwinkel, zul je eerst kosten moeten maken.

Eenmalige kosten:

  • Laten maken van de webwinkel
  • Tijd en/of geld om je webwinkel te vullen met producten
  • Marketingkosten voor de introductie van je webwinkel

Terugkerende kosten:

  • Service en onderhoud, incl. hosting van je webwinkel
  • Verzekeringen, keurmerkkosten, inschrijvingen
  • Verzendkosten
  • Inkoopkosten
  • Marketingkosten
  • Kosten voor opslag(ruimtes)
  • Kosten voor je boekhoudpakket

De kosten voor je webwinkel zijn meestal het minst, je logistieke kosten het meest.

Als je met ons samenwerkt aan je webshop, krijg je een technisch goed werkende webshop naast beperkte servicekosten voor onderhoud, beveiliging en hosting. Neem contact op als je een gespecificeerde offerte wilt ontvangen, of vragen hebt over het beginnen van je webwinkel.

Wil je je eerst verder oriënteren? Bekijk dan dit gratis webinar van de Kamer van Koophandel. Duur: 1 uur. En neem daarna contact op.

 

 

Klik om de tekst te horen via je speaker