Beste tijdstip om een blog te posten
Geef je waardering

Iedereen die schrijft, zoekt naar het ideale moment om je blog te publiceren. Wat is het beste moment om een blog te posten? Je wilt per slot van rekening dat je bericht optimaal wordt gelezen.

Wat is het beste tijdstip om een blog te posten?

Regelmaat helpt. Het helpt als er een bepaalde regelmaat in je blog zit. Je schrijffrequentie bepaalt ook de timing. Kijk maar: schrijf je veel, dan maakt het moment niet zo veel uit. Immers, mensen weten je toch wel te vinden. Schrijf je minder, dan wordt het navenant belangrijker.

  • Een regelmaat is bijv. 1x per week, zoals planteneter Boele Ytsma heel consequent doet. Zet die dag dan vast in je agenda, of plan je bericht in voor publicatie op steeds dezelfde dag en tijd van de week.

Je lezers weten precies wanneer ze naar je blog moeten komen (en dat heeft precies ook weer een nadeel). En voor jezelf heb je een vast moment in de week waarop je gaat schrijven.

Overigens, als een regelmaat verplicht voelt, dan gaat dat ten koste van je creativiteit en je kwaliteit van je artikelen. En, hop, voor je het weet heb je een writer’s block of schrijf je blogs die geen meerwaarde bieden.

Beste tijdstip volgens blogexperts

Wat zeggen blogexperts over de timing van je blog? Darren Rowse geeft een aantal momenten in zijn artikel ‘When to Publish Blog Posts‘:

  • Het weekend
    Blogposts die in het weekend worden gepubliceerd, genereren minder verkeer. Tenzij het over sport of tv gaat.
  • Midden in de week
    De dinsdag en woensdag zijn populaire blogdagen. Die lopen de hele week door en Google heeft enkele dagen de tijd om te indexeren als het momentum van je bericht stopt.
  • Op feestdagen
    Niet doen, tenzij je blog over die feestdag gaat. Een blog over Prinsjesdag wordt een dag vóór of op Prinsjesdag het best gelezen
  • Tijd van de dag
    Ligt eraan. Rowse geeft aan, dat je dat moet testen. En heel verstandig: check bijvoorbeeld je statistieken of een tool als Tweriod om te zien wanneer jouw doelgroep online is. Daarop stem je af.

Darren Rowse geeft deze momenten aan uit eigen ervaring. Mijn ervaring is dat mijn lezers het meeste op donderdagmiddagen (op vrijdag zijn ze vrij) en maandagochtenden lezen (vlak voordat de werkweek begint, even bijlezen)

Iemand als Dan Zarella, niet de minste in het veld, heeft een rekenkundige benadering. Hij heeft al zijn data verzameld van het aantal retweets en kwam erachter dat op vrijdag rond vier uur het beste moment was. Vlak voor het weekend twitteren dus. En als het om Facebook gaat, was de zaterdag populair, en bij voorkeur in de ochtend. Zeg maar het tijdstip waarop mensen de uitgebreide zaterdagmorgenkrant lezen.

De belangrijkste conclusie die ik hieruit haal is dit:

    • Bekijk wanneer jouw doelgroep en abonnees online zijn en stem je publicatie daarop af

Houd je blogstatistieken en Twitter/Facebook bereik een tijd bij. Een maandje of zes. Dan kun je conclusies trekken wat voor jouw lezers de beste timing is.

Helemaal geen datum

Wat ook nog kan, is dat je zonder datum werkt. Online marketeer Maikel Latour is zo iemand. Hij vertelde mij eens, dat hij daarmee experimenteert. En het heeft wel wat. Zeker als je blogs tijdloos zijn, of als je niet wil dat je blogs tijdgebonden over komen (zo van: “hum, dit artikel is al een jaar oud”), dan kun je overwegen om bij je blog geen datum te noemen.

Bekijk de blog ‘Help jij mij om jou te helpen‘ bijvoorbeeld eens. Latour kan daardoor zijn ‘tijdloze’ blogs tot maanden later doortwitteren. Iets wat Aart-Jan van Erkel overigens ook doen via zijn e-mailnieuwsbrief. Is die herhaling niet wat overdreven? Nee, zegt van Erkel: door de tijde heen komen er nieuwe aanmeldingen op de nieuwsbrief en die mensen zien de berichten voor het eerst.

Delen in je netwerk: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Pin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone