Bloggen voor ondernemers: waarom marketing geen vies woord is
4 (80%) 4 votes

Komt er een tijd dat marketing door niet-marketeers niet vies wordt gevonden? Als het aan neerlandica Kiki Verbeek ligt wel: coaches, trainers en adviseurs kunnen zonder zichzelf te verloochenen meer klanten krijgen door overtuigend zakelijk te bloggen.

Het aantal zzp’ers blijft groeien. En in die groep komen meer en meer coaches, adviseurs en trainers. Een groep professionals die veel liefde heeft voor het vak en volop mensenwerkers zijn. Gericht op meerwaarde voor anderen.

Maar… hoe meer coaches er zijn, hoe moeilijker het wordt om je als dienstverlener te onderscheiden. En niets vervelender om acquisitie te moeten doen, omdat je opdrachten afnemen. Het kan frustreren aan dat vermaledijde marketing te moeten doen bij gebrek aan klanten, terwijl je erg goed in je vak bent. Want coaches voelen zich minder als een walvis in de oceaan, zodra ze aan acquisitie moeten doen.

Kiki Verbeek helpt met een nieuw boek trainers, coaches en adviseurs, die met het starten van een blog af willen komen van het idee dat marketing vies is. De auteur doet dat op een aansprekende manier.

Ben je een gladjanus als je aan acquisitie doet?

De titel luidt: ‘Integere types doen niet aan marketing’. Daarmee legt ze een frame neer. Alsof marketeers niet integer zijn. Gladjanussen die ijskasten aan eskimo’s verkopen. Autoverkopers die je het nieuwste model aan willen smeren. Agressieve colporteurs die hun voeten tussen de deur zetten. Dat soort lui.

Daar zullen marketingspecialisten niet blij mee zijn, maar het is desondanks een herkenbaar cliché. Veel zelfstandige dienstverleners vinden verkoop en marketing maar vervelend. Ze willen zichzelf niet verraden en lopen tegen een mentale blokkade op. Met die mindset wil Kiki Verbeek afrekenen. Want zonder je authenticiteit te verliezen, zonder je eigenheid te verliezen en zonder je anders voor te doen dan je bent, kun je ook als coach of adviseur aan nieuwe klanten komen.

Marketing is niet vies, en ‘zelfs’ leuk als je merkt dat je meer mensen kunt helpen. Dankzij een zakelijke blog. Mits je die goed aanpakt. En mits je het bloggen niet laat versloffen.

‘Integere types doen niet aan marketing’ helpt daar uitstekend bij. Althans, als je een expertstatus wilt bereiken, je meerwaarde voor medemensen wilt weggeven en op een andere manier je netwerk wilt onderhouden. En het werkt als tegengif tegen de houding ‘als-je-altijd-al-had-willen-bloggen-maar-je-mindset-je-tegenhoudt’.

Tussen de inhoudelijke hoofdstukken door staan ervaringen van andere experts. Die hadden best uit het boek weggestreept kunnen worden: het zijn recyclestukjes uit andere boeken of uit andere blogs, soms van enkele jaren geleden. Ze voegen niet veel toe, behalve dat het bos voor beginnende bloggers nog dichter begroeid wordt.

Tips voor als je jeuk krijgt van verkopen

Coaches en adviseurs die een bloedhekel aan verkoop hebben en daar jeuk van krijgen, doen er goed aan de vele praktische raadgevingen van de auteur te volgen. Want er staan veel tips in die in de praktijk supergoed werken.

Wat als je bijvoorbeeld teveel te vertellen hebt? Of als je tegen een eeuwigdurend concept zit aan te hikken dat maar niet online gaat? Als het schrijven verlammend werkt? Of als je loopt te tobben om je professionele identiteit online vorm te geven? Of hoe je voorkomt om met een verkeerde tone of voice je doelgroep te bereiken?

Juist dan helpt Verbeek uitstekend. Ze houdt de zaag scherp, ze enthousiasmeert met een glimlach en ze coacht haar lezers om vol te houden en te blijven bloggen. Die tip herken ik – schrijver van enkele communicatieboeken – als geen ander. Als je op een dood punt komt, is er maar één oplossing. Blijf schrijven en herschrijven, leg nimmer je pen neer. Oefenen, oefenen, oefenen. Niet denken, maar doen, doen, doen. Een expert word je niet door 1 blog, maar door structureel te werken aan je zichtbaarheid. Dat levert op termijn een stroom aan klanten op, houdt Kiki Verbeek voor.

Of wil je toch liever koud bellen? Brrrrr… nee toch?

Verbeek helpt je je persoonlijke blogrecept te schrijven. Zoals met deze zeven tips die je in je achterhoofd kunt houden:

Bepaal je publiek en durf een standpunt in te nemen: een compromisblog leest niemand.
Zorg voor een afgebakend onderwerp met 1 ingrediënt dat je uitwerkt in 1 artikel.
Schrijf toegankelijk: geen abstracte tips, maar een glashelder verhaal.
Schrijf de expertise in je hoofd van je af: je bent een pro en iedereen mag dat horen. Dus af en toe professioneel pissig zijn, helpt.
Leg een voorraadje aan. Immers, soms heb je het vreselijk druk en op andere momenten peuter je uit je zzp-neus. Een voorraadje zorgt voor een constantere stroom.
Jezelf zichtbaar maken, betekent ook je persoonlijke ervaringen delen. En let op: anekdotes gaan jou waardering opleveren.
Doseer je tips. Heb je een probleem met meerdere tips, geef dan niet te veel tips in 1 keer weg.

Lezen of links laten liggen?

Ervaren bloggers of contentmarketeers zullen weinig nieuws lezen in het boek. Zij kunnen de publicatie rustig links laten liggen. Je mist niets, en je behoort niet tot de doelgroep. Coaches, adviseurs en trainers kunnen met de publicatie direct aan de slag om hun liefde voor hun werk beter voor het voetlicht te brengen. Vooral die professionals die niet weten hoe ze moeten beginnen, niet weten welke onderwerp ze moeten kiezen of uitstelgedrag vertonen.

Titel: Integere types doen niet aan marketing. Overtuigend zakelijk bloggen.
Auteur: Kiki Verbeek
Uitgever: Thema
Jaar: Amsterdam, 2016
Mediatype: Boek, 179 bladzijdes
Prijs: €24,95

Deze recensie verscheen eerder op Frankwatching.com.

Delen in je netwerk: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Pin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone