Geef je waardering:
( 27 bezoekers gaven gemiddeld een 4.9 aan dit artikel.)
Bounce rate verlagen? Het liefst wil je dat bezoekers lang op je website blijven en niet wegstuiteren. Het bouncepercentage laat dat zien. Ik geef 20 tips om je bounce rate te verlagen.

In dit artikel beschrijf ik achtereenvolgens wat de bounce rate is, hoe deze wordt berekend, waar je hem kan zien, wat goede en slechte bouncepercentages zijn en – waarschijnlijk waarom je dit artikel leest – hoe je de bounce rate verlaagt. (voor het gemak een directe link als je het eerste deel wilt overslaan).

Wat is de bounce rate (weigeringspercentage)?

Google Analytics omschrijft de bounce rate aldus:

Het bouncepercentage is het percentage sessies waarbij één pagina wordt geladen.

Oftewel: een bezoeker van je website bekijkt tijdens een sessie 1 pagina (de instappagina) en klikt verder nergens op, en stuitert al snel weer weg. De bounce rate (andere termen: bouncepercentage, weigeringspercentage) is een kwalitatief instrument voor de effectiviteit van je website of webpagina.

Je sitebezoekers stuiteren weg als ze

  • op een externe link klikken
  • hun browser back-knop gebruiken
  • een andere URL in de browser intikken
  • het browservenster of tabblad sluiten
  • lange tijd geen interactie heeft (sessie time-out is 30 minuten)
  • per ongeluk op je website komen en snel wegklikken
  • je navigatie niet begrijpen, of het is ingewikkeld, en ze vertrekken
  • vinden dat de website traag laadt en vertrekken
  • vertrekken zonder het nemen van een actie

Hoe wordt de bounce rate berekend?

Dit is het meest wiskundige deel van dit artikel. Sla dit gerust over als je hier niet voor komt, want het is ook wat ingewikkeld. De Bounce rate wordt zo berekend:

bouncerateformule1waarbij geldt:
Rb = Bounce rate
Tv = Totaal aantal bezoekers die één webpagina bekijken
Te = Totaal aantal opvragingen van de webpagina

Simpeler: Het weigeringspercentage is het totaal aantal bezoekers van een pagina delen door het totaal aantal opvragingen van diezelfde pagina.

Later is deze formule aangescherpt met de gemiddelde laadsnelheid van een website.

bouncerateformule2waarbij geldt:
Rb = Bounce rate
Tv = Totaal aantal bezoekers die één webpagina bekijken
Te = Totaal aantal opvragingen van de webpagina
Ps = Gemiddelde laadsnelheid van een variabele pagina

Simpeler: Het weigeringspercentage is het totaal aantal bezoekers van een pagina delen door het totaal aantal opvragingen van diezelfde pagina, groter of gelijk aan de laadsnelheid van de website.

Er zijn 2 soorten weigeringspercentages:

  • Voor een enkele pagina
  • Voor de hele website

De bounce rate voor een enkele pagina is het aantal bezoekers die op de instappagina binnenkomen gedeeld door het totale aantal bezoekers die de pagina hebben bezocht – binnen de opgegeven time-outperiode zonder te klikken.

De bounce rate voor een website is het aantal bezoekers met een bezoek aan slechts één pagina per sessie, gedeeld door het totale aantal van de website bezoeken.

Om het nog iets ingewikkelder te maken, wordt ook de sessietijd in beschouwing genomen. Een bounce wordt door de sessietijd begrensd. Een veelgebruikt sessie time-out is 30 minuten. Als een bezoeker één pagina bekijkt, niet naar een andere pagina doorklikt, en zijn browser langer dan 30 minuten inactief laat, betekent een bounce. Als de bezoeker blijft om te navigeren na deze vertraging, start een nieuwe sessie.

Ben je er nog bij? Dan ga ik verder.

 

Waar vind ik mijn bounce rate?

bounce-gaGa naar Google Analytics en log in met je account. Als je bent ingelogd ga je naar Gedrag > Site-inhoud > Alle pagina’s.
In het kolommenoverzicht zie je je bounce percentage.

Klik op een pagina naar keuze en kies bovenin voor bounce percentage  Zeker bij een gevarieerde website (met informatieve en transactionele pagina’s, met blogs en met statische pagina’s) is de bounce rate per pagina relevanter dan per hele website. Ook bij websites die al langer meelopen, kan het algehele weigeringspercentage vervuild zijn. En verderop vertel ik hoe vervuiling kan optreden door spam-referrals.

 

Wat betekent een hoog bounce rate? Bijvoorbeeld 100%. Is dat altijd slecht?

Een hoog weigeringspercentage betekent verschillende dingen:

  • Je website bestaat uit 1 pagina, bijv. een landing page. Er is niets om door te klikken.
  • De Google Analytics tracking code staat niet goed op je website, waardoor de bounce rate niet goed wordt berekend.
  • De bezoeker van je website heeft zeer snel zijn doel bereikt. En heeft geen behoefte om verder door te klikken. Dat komt voor als je webpagina het juiste bood. Bijvoorbeeld bij blogs wil dat nog al eens voorkomen.
  • De bezoeker bepaalt zeer snel dat hij niet op je website moet zijn. Dit duidt Analytics expert Avinash Aushik als: ‘I came, I puked, I left’. In dit geval deugt je webpagina niet in de ogen van de bezoeker.

Bounce rate verlagen? Wat betekent een lage bounce rate? Bijvoorbeeld 20%. Is dat altijd goed?

Een laag weigeringspercentage betekent ook verschillende dingen:

  • De bezoeker van je website vindt je site zo interessant, dat hij door blijft klikken. De bounce rate is laag en dat is goed.
  • Het ontwerp van je website is onduidelijk, maar de bezoeker is zo volhardend dat hij blijft klikken en blijft zoeken.
    De bounce rate gaat omlaag. Voor jou als webmaster fijn, maar niet voor je bezoeker

Een bounce rate van onder de 20% kan erop duiden dat er iets mis is. Bij een weigeringspercentage van 0% is er zeer waarschijnlijk iets mis, bijvoorbeeld met de analytics code of met third party add-ons (live chats bijvoorbeeld). One-page sites uitgezonderd.

Wat is voor mijn branche een goede bounce rate?

De eerder genoemde Avinash Kausik zegt over een goede bounce rate: “It is really hard to get a bounce rate under 20%, anything over 35% is cause for concern, 50% (above) is worrying.”

Dat is in zijn algemeen gezegd. Of je de bounce rate verlagen moet en of je weigeringspercentage goed is of niet, is bijvoorbeeld ook afhankelijk van:

  • je branche
  • je naamsbekendheid
  • je merkwaarde
  • het soort site
  • het soort pagina
  • de fase in de customer journey
  • de intentie van de bezoeker

Van de website Conversion Voodoo heb ik deze branche gemiddelden geplukt

  • Productinformatie pagina’s: gemiddelde bounce rate 33,03%
  • Lead generation websites: 47,4%
  • Webwinkels: 33,9%
  • Nieuws/media websites: 55,5%
  • Overige: 41,1%

Op mijn Pinterest-pagina heb ik een infographic staan waar je per sector kunt zien wat de gemiddelde bounce rate is. Nu niet gelijk doorklikken, onderaan dit artikel vind je het linkje nog een keer. Want nu komt het belangrijkste: 20 tips om je bouncepercentage te verlagen.

OK. 20 tips om je bounce rate te verlagen

De belangrijkste vraag waarom je deze pagina opvroeg, bespreek ik nu: hoe kun je je bounce rate omlaag krijgen? Ik geef je 20 tips.

1. Zorg voor goede content

Juist. Terecht op nummer 1. Zorg gewoon voor goede inhoud. Inhoud die pakt, die je bezoeker helpt antwoorden op vragen te geven. Vlot geschreven. Aantrekkelijk. En foutloos.

2. Link intern goed

Link op je pagina naar andere delen van je eigen website die relevant zijn voor de bezoeker. Relevant betekent: ze moeten met het onderwerp te maken hebben van je pagina. Bij voorkeur link je naar pagina’s dieper in je website, en niet naar de homepage. Maak beschrijvende anchor-teksten die je bezoeker helpen. Een anchor-tekst is de titel van je hyperlink.

3. Beperk uitgaande links

Voor je bounce rate zijn uitgaande links, zeker bovenaan je artikel, niet positief. Kanttekening: voor je SEO kan een of twee uitgaande links weer positief zijn.

4. Maak een goede Call to Action

Het verleidingsinstrument op een website bij uitstek is de Call to Action. CTA. Dat is jargon voor een oproep om iets op je site te doen. Je herkent ze wel:

  • Schrijf je in voor de nieuwsbrief
  • Koop het nieuwe e-book
  • Stuur mij de brochure toe
  • Like onze facebookpagina

Huppekee, linkje er onder en de kans is groter dat je bezoeker op de website blijft.

5. Voorkom keuzestress

Seth Godin heeft het vaak over de banaan op je website. Dat is een grote CTA-knop. En Godin zegt dat 1 banaan op 1 pagina past. Dat neemt niet weg dat je meerdere call-to-actions op een pagina kan plaatsen, maar een ervan voert de boventoon. Voorkom in ieder geval dat mensen niet weten waar ze op moeten klikken (keuzestress) met als gevolg dat ze helemaal niet meer klikken en wegstuiteren.

6. Stop met pop-ups

Pop-ups waarmee je adverteert voor e-books, nieuwsbriefaanmeldingen of advertenties irriteren bezoekers. Don’t do it. Google bestraft vervelende pop-ups.

7. Verhoog de laadsnelheid

Zorg dat je website snel laadt. Hoge bouncepercentages zijn te wijten aan traag ladende pagina’s. Met tools als GTMetric en PageSpeed meet je hoe snel je huidige site/pagina is.
Vervolgens kun je de snelheid van je website ophogen door het gebruik van een CDN, door caching of door een goede provider.

8. Zorg voor een goede uitstraling

Beeld zegt meer dan 1000 woorden. En een eenvoudige webdesign zegt veel minder dat een fraaie website. Bezoekers moeten zich thuisvoelen op je website en een strak design helpt daarbij. Het schept vertrouwen en haalt onzekerheid weg over de afzender van de website.

9. Gebruik video’s

Huh? Video’s? Dat is toch geen doorklik? Nee, dat klopt natuurlijk helemaal. Als mensen je video’s bekijken, verlengt dat hun verblijf op de website. En een langer verblijf op je website verhoogt de kans dat je bezoekers andere onderdelen van je site gaan bekijken. Pas overigens op met streaming video’s, want die vertragen je website weer.

10. Slecht presterende pagina’s verwijderen of aanpassen

In Google Analytics kun je zien welke pagina’s goed en slecht scoren. De pagina’s die amper worden bekeken, kun je beter verwijderen of zodanig aanpassen dat ze onweerstaanbaar aantrekkelijk worden.

11. Lange pagina’s helpen

Net als video’s het verblijf op een website verlengen en daarmee de kans op doorklikken vergroot, doen lange pagina’s dat ook. Ook dat kan de bounce rate verlagen.

12. Pas de bounce tijd aan

Dit is een technische aanpassing door een stukje code aan je website toe te voegen. Bijvoorbeeld door na 1 minuut een bezoek niet als bounce te beschouwen. De code kun je knippen en plakken:

 

<script type=”text/javascript”>
  var _gaq = _gaq || [];
  _gaq.push([‘_setAccount’, ‘UA-XXXXXXX-1’]);
  _gaq.push([‘_trackPageview’]);
  setTimeout(“_gaq.push([‘_trackEvent’, ’15_seconds’, ‘read’])”,15000);
  (function() {
    var ga = document.createElement(‘script’); ga.type = ‘text/javascript’; ga.async = true;
    ga.src = (‘https:’ == document.location.protocol ? ‘https://ssl’ : ‘http://www’) + ‘.google-analytics.com/ga.js’;
    var s = document.getElementsByTagName(‘script’)[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s);
  })();
</script>

In dit geval staat de tijd op 15 seconden. En de code komt van deze Analytics-website.

13. Denk aan mobiele gebruikers

Het is Google’s beleid steeds vaker te kijken naar mobiel gebruik. Zorg dat je website goed leesbaar is op mobieltjes. Zo niet, dan haken je bezoekers nog sneller af. Dus een hoge bounce rate.

14. Let op je 404-pagina’s

404 is de code die op je website wordt getoond als een opgevraagde pagina niet meer beschikbaar is. Dat is negatief voor je bezoeker, die zal wegstuiteren: hoge bounce rate. Regel 1 is natuurlijk om 404-pagina’s te voorkomen. Regel 2 is: als die dan toch wordt getoond, maak er dan een informatieve tekst van waarmee je je bezoeker uitnodigt verder te gaan. Je kunt verwijzen naar de contactpagina, een pagina met veelgestelde vragen. Een 404-pagina direct redirecten naar de homepage kan ook, maar waarschijnlijk help je de bezoeker er niet mee (hij vindt niet wat hij verwachttte te zien).

15. Grote website? Biedt een zoekfunctie aan

Ook als een bezoeker op een instappagina arriveert die niet direct relevant is, kun je hem vasthouden door een zoekfunctie aan te bieden. Dat voorkomt dat een bezoeker direct wegstuitert.

16. Voeg 301-redirects toe

Als je oude linkjes hebt op je website, of als je de permalink structuur van je website hebt aangepast, kan het zijn dat een bezoeker niet op de juiste plek terecht komt. En daarmee afhaakt. Door relevante 301-redirects toe te voegen (via een WordPress plugin bijvoorbeeld), help je de bezoeker wel te komen waar hij naartoe wilt.

17. Gebroken links checken

Check geregeld je kapotte links waarmee je de bounce rate kunt verlagen. Herstel ze en pas ze aan. Dat kan met plugins, maar voor de snelheid van je website is het beter online linkcheckers te gebruiken. Deze bijvoorbeeld.

18. Analyseer je bounce rate in Google Analytics

Analyseer vooral de meest bezochte pagina’s, die ook een hoog weigeringspercentage hebben. Daar kun je winst halen. Dit vind je in Google Analytics onder Rapportage > Gedrag > Site-inhoud > Alle pagina’s.

19. Experimenteer

Dit is een tip van de grote Google Analytics zelf .
Zij schrijven:
Als u een website heeft, heeft u activiteiten die u door gebruikers wilt laten voltooien (zoals een aankoop doen of aanmelden voor een nieuwsbrief) en/of statistieken die u wilt verbeteren (zoals inkomsten, duur van sessies en het bouncepercentage). Met Contentexperimenten kunt u testen welke versie van een bestemmingspagina de grootste verbetering in het aantal conversies oplevert (d.w.z. uitgevoerde acties die u meet als doel of als indicatorwaarde). U kunt maximaal 10 varianten van een bestemmingspagina testen.

Met als voorbeeld:
Stel dat u een website heeft waarop u schoonmaakwerkzaamheden aanbiedt. U biedt algemene schoonmaak, grondige schoonmaak of gedetailleerde schoonmaak. Gedetailleerde schoonmaak is de meest winstgevende van de drie, dus u wilt dat meer mensen voor deze optie kiezen.

20. Haal spam uit je Google Analytics

Misbruik van Google Analytics komt overal voor. Via een omweg kunnen spamsites als referral in je analyses komen te staan. Herken ze filter ze weg. Het zijn altijd vervelende mismatches die zorgen voor een foutieve (hoge) bounce rate. Op Frankwatching staat een uitgebreide how-to.

Als je daar geen tijd voor hebt, ga dan naar Simoahava. Die doet het automatisch voor je. Aanrader!

Tot zover 20 tips hoe je de bounce rate verlagen kunt. Als je een tip hebt, die ik heb gemist, zie ik je graag in de comments.

(Tot slot herhaal ik de link naar de infographic op Pinterest. En als je dat interessant vindt, wijs ik je graag op een artikel hoe je vertrokken bezoekers weer terug op je website krijgt.

 

Delen in je netwerk: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Pin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone