Bovenaan Google komen in 4 stappen
4.7 (93.68%) 19 votes

Bovenaan Google komen begint met een gestructureerde aanpak. Niet lukraak schieten. Dat kan in vier stappen. 

Bovenaan Google komen

Gevonden worden in Google is een samenspel tussen de content op je website, de zoektermen die bezoekers gebruiken en de linkjes naar je website. Allereerst kijken we dus naar de zoektermen die passen bij jou unieke propositie. En vervolgens matchen we deze met de zoektermen die jouw bezoekers gebruiken.

Stap 1: Zoekwoordenonderzoek

Bij het zoekwoordenonderzoek kruipen we in de huid van jouw bezoekers. Welke zoektermen gebruiken zij? Gebruiken ze enkele of meerdere woorden, of juist combinaties en varianten van woorden? En we zoeken naar synoniemen. Of homoniemen. Of zelfs termen in een andere taal. De woorden die jou bezoekers gebruiken, die vinden we en passen we toe. Want daarop wil jij gevonden worden in Google.

Voorbeeld van hoe dat werkt

  • Voor een kaaswinkel: Kaas > Deense kaas > kazen > goedkope kazen > Franse kaasjes > kaasfondue > cheese, enzovoorts.
  • Voor een fietsenmaker: Fiets > fietsen > bicycle > vouwfiets > tandem > fietsbel > fietsenzaak > racefietsonderdelen > fietsreparatie, enzovoorts.

We gebruiken daarbij ons boerenverstand en professionele tools die woordsuggesties geven. Zo komen we met een long lijst van zoekwoorden. Vervolgens bepalen we de scoringskans per zoekwoord. Zo komen de beste termen bovendrijven en richten we ons op de meest kansrijke woorden. Het laaghangende fruit eerst. Ook doen we een nulmeting van de huidige posities in Google en gevonden URL’s. Dan kunnen we later kijken of er sprake is van verbetering. Niet verbeterd? Dan betaal je ons niets!

Stap 2: Concurrentieanalyse

Dat je bovenaan in Google wilt komen, is logisch. En vaak zat, lukt dat ook. Bijvoorbeeld als je je handels- of bedrijfsnaam intypt. Maar wat als bezoekers meer algemene termen en woorden invoeren? Zoals op ‘vaandel’, ‘geestelijk verzorger’ of ‘Deense kaas’? Komt jouw website dan ook bovenaan te staan? Of is het die van je concurrent? Dat gebeurt vaker dan je lief is.

Daarom kijken we niet alleen naar het scorend vermogen van je eigen webpagina’s, maar ook die van andere aanbieders in jouw markt. We kijken naar je PageRank, de Page Authority, het aantal vermeldingen van je domein, je bedrijfsnaam en merk, en wat er op sociale media gebeurt. Google kent meer dan 200 ranking factoren en wij houden daar rekening mee. Hierdoor weten we goed waar we op scoren, wat we moeten en kunnen verbeteren, en in welke volgorde.

Stap 3: Website bovenaan Google

Na de analyse nemen we je webpagina’s onder handen. We verbeteren de structuur van je website, omdat die van invloed is op elke webpagina en hun onderlinge posities. We richten de site opnieuw in en versterken de vindbaarheid: tekst voor tekst, beeld voor beeld, link voor link en pagina voor pagina. We verbeteren de zoekwoorden, de kopteksten, tussenkopjes, hashtags, doorverwijzingen, foutmeldingen en nog veel meer. Zo zorgen we er als het ware voor dat je website druipt van nuttige informatie. Dit noemen we ‘linkjuice’. Elke link, elke pagina geeft waarde naar je website. Uiteraard richten we ook technische zaken opnieuw in, zoals sitemaps en Google Search Console. Bovendien kijken we – als je die gebruikt – naar je statistieken in Google Analytics.

Stap 4: Link building

Een laatste stap is het doorlinken van andere websites naar de jouwe. Dit noemen we ‘linkbuilding’, dat jouw webpagina op andere websites komt te staan als een link. Linkbuilding betekent dat jouw website op zoveel mogelijk relevante andere websites staat. Bij voorkeur websites met hoge posities en bekendheid. Op deze manier ‘trekken’ die websites jouw website als het ware naar boven in Google. Dit is een belangrijke stap in het SEO-proces, maar wél een waarvan jijzelf het beste de regisseur bent. Jij kent immers je markt door en door, en de belangrijke bronnen die naar jou zouden willen linken. Mocht je er toch wat hulp bij willen hebben, bijvoorbeeld bij het benaderen van website, dan staan we je natuurlijk van harte bij.

Stap 5: Blijf bovenaan in Google

Helaas, het is geen eenmalige inspanning om bovenaan Google te komen. Iedere maand past Google haar algoritmes aan en iedere dag komen er nieuwe webpagina’s bij. SEO is ‘serious business’ en geen trucje. Het is zorgvuldig beheren wie en wat je wilt bereiken met je website op een duurzame manier. Snel scoren of linkjes kopen kan je bovendien een Google-penalty opleveren.

SEO-optimalisatie is een regelmatig terugkerend proces. Daarom is het verstandig de eerste verbeteringen te evalueren en aandachtspunten voor de nabije toekomst te bespreken. We geven je aan het einde van ons traject adviezen hoe je zelf je positie in Google kunt behouden en verbeteren.

En nu?

Wil je ook bovenaan in Google komen en daarmee meer bezoekers krijgen? Je kunt 25 tot 50% meer mensen bereiken, zónder adverteerbudget. Maar dan moeten we de schouders eronder zetten. Effectieve SEO is immers geen halve maatregel.

 

Delen in je netwerk: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Pin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone