Bovenaan in Google komen met een goede Page Authority
4.1 (82.5%) 8 votes

Als je bovenaan in Google wilt komen, dan ligt dat aan twee dingen: vraag en aanbod. Soms is het makkelijk hoog te scoren, soms niet. Dat ligt aan je eigen webpagina en aan de webpagina van je concurrenten. In dit artikel kijken we daarom naar de Page Authority en de Domain Authority.

Google is simpelweg een enorme sorteermachine die miljarden webpagina’s in een bepaalde volgorde presenteert. Er is een vrager, en er zijn antwoorden. De vrager tikt een zoekwoord in en als antwoord krijgt hij/zij een reeks webpagina’s te zien. Degene die bovenaan de zoekmachine staan maken veruit de meeste kans op bezocht te worden. De rest verliest.

Bovenaan in Google komen?

Denk groot en begin in het klein. Goede zoekmachineoptimalisatie (SEO) betekent dat je aanbod relevant is voor de vraag van de zoeker. Vervolgens wordt de ranking van je webpagina bepaald door de kwaliteit die je biedt in samenhang met andere webpagina’s.

Als je bovenaan in Google wilt komen, dan is stap 1 relevante zoekwoorden vinden. Je verslaat andere aanbieders als de relevantie van je pagina hoger is dan je concurrenten op de zoekwoorden die de vrager gebruikt.

Ruwweg zijn er twee soorten zoektermen: long-tail en short-tail.

  • Longtail zoekwoorden zijn zoektermen waar vaak op wordt gezocht. Meestal is de concurrentie dan ook sterker. En dus is het moeilijker bovenaan in Google te komen. Long-tail zoekwoorden zijn vaak korte, algemenere woorden of woorden die trendgevoelig zijn.
  • Short-tail zoekwoorden zijn zoektermen waar veel minder op wordt gezocht. Daar is de concurrentie ook een stuk lager. Meestal is het optimaliseren van je content al genoeg om de vindbaarheid via short-tail zoekwoorden sterk te vergroten. Short-tail zoekwoorden zijn vaak langere zoekopdrachten, en specifiekere woorden.

Wil je makkelijk bovenaan in Google komen?

Kies dan eerst voor short-tail zoekwoorden. Je kunt een top 5 positie sneller verkrijgen met een zoekwoord waar 500 maal per maand op wordt gezocht, dan met een zoekwoord waar 5.000 maal per maand op wordt gezocht.

Lukt dat en krijg je de smaak te pakken, dan kan je een divisie hoger spelen en met longtail zoekwoorden gaan concurreren op jacht naar de bezoeker. Of van de top 5 naar structureel naar de top 3.

Kom bovenaan in Google met deze 3 factoren

Om in te schatten wat je scoringskans is om bovenaan te komen, maak je een analyse van je zoekwoorden en je concurrentie. De scoringskans geeft aan hoeveel hard je moet werken om hoog te scoren.

Hoe beter je je zoekwoorden kiest, des te groter de kans dat je antwoord aansluit bij de vraag.
Hoe beter de kwaliteit is ten opzichte van je concurrent, des te groter de kans dat je gevonden wordt.

Google zegt meer dan 200 factoren te gebruiken die bepalen of je hoog of laag komt te staan. (Als je ze zo’n beetje allemaal wilt weten, kijk dan op deze website)

De belangrijkste drie factoren zijn:

  • Relevantie van het onderwerp
  • Kwaliteit van de pagina
  • Gebruikersvriendelijkheid van je site

Veel winst kun je behalen in het verbeteren van je teksten (relevantie van het onderwerp) en het verkrijgen van linkjes (kwaliteit van de pagina). Vervolgens kun je de gebruikersvriendelijkheid verbeteren. Dat kan door bijvoorbeeld de snelheid van je website te verbeteren.

Laten we kijken naar de eerste twee: relevantie en kwaliteit.

Wil je slim bovenaan komen, dan is het de kunst om je webpagina aan het juiste zoekwoord te koppelen. Kortom: vraag en aanbod bij elkaar brengen. Dat kan door de scoringskans te berekenen van het zoekwoordvolume en de aanwezige concurrentie op de zoekwoorden. Je achterhaalt daarmee alle zoekopdrachten met een redelijk zoekvolume die voor je website interessant zijn.

Bovenaan in Google komen dankzij de Page Authority (PA)

Daarna breng je in kaart wat de kwaliteit van je pagina is. De kwaliteit (of kracht van je site) wordt vooral bepaald door het aantal links van andere websites naar de pagina en het aantal links via sociale media. Google noemt dit popularity ranking. De zoekmachine gaat ervan uit dat als een webpagina goede kwaliteit biedt, meer mensen ernaar zullen linken. En hoe meer mensen ernaar linken, des te relevanter de pagina (en dus mag die pagina bovenaan de zoekresultaten komen te staan).

De kwaliteit van een webpagina wordt uitgedrukt met de term Page Authority (PA). PA staat voor de kans dat een pagina hoog in Google eindigt. Iedere PA heeft een score tussen de 1 en 100. De Page Authority is gebaseerd op een logaritmische puntenschaal van 1 tot 100. Het verschil tussen 10 of 20 is dus een stuk kleiner dan het verschil tussen 70 en 80.

Je kunt de PA het beste gebruiken in een vergelijking met andere webpagina’s. Op basis van de zoekwoorden die je gekozen hebt, vergelijk je de webpagina’s met elkaar. Vervolgens kun je de links op deze pagina analyseren en daarmee bepalen welke pagina’s een beter profiel hebben.

Met de tool Mozbar kun je van iedere pagina de Page Authority opvragen. De tool is superhandig, maar je moet wel even een gratis account aanmaken om resultaten te zien.
Wil je geen extensie installeren, dan kun je via Open Site Explorer  ook de PA opvragen. Nadeel is dat je maar van 3 pagina’s per dag de Page Authority opvragen.

Bovenaan in Google komen met Page Authority and Domain Authority

 

Aan de slag met je Page Authority (PA)

Je kunt je Page Authority vergroten door:

  • Je pagina regelmatig bij te werken
  • Te zorgen dat je pagina relevant en specifiek is en blijft
  • Te zorgen dat je tekst deelbaar is
  • Afbeeldingen met beschrijvingen (alt-tags) toe te voegen aan de pagina
  • YouTube video’s in te voegen

Let op dat het moeilijk is om de PA direct te beïnvloeden! Het gaat om het promoten van je pagina en het waarderen (linken) door anderen naar je pagina.

Wat kan je hier nu mee?

  • Is de PA van de top 5 hoger dan de PA van jouw pagina? Kies dan voor een ander zoekwoord waar je betere positie mee kan bereiken.
  • Is de PA van de top 5 net zo hoog of lager dan jouw PA? Besteed dan aandacht aan het verzamelen van links en het nog aantrekkelijker maken van je pagina.

Bovenaan Google komen dankzij de Domain Authority (DA)

Tot zover de optimalisatie op paginaniveau. Wil je weten wat de waarde van je website als geheel is, van je domein(naam) dus, dan meet je de Domain Authority (DA). De DA kun je zien als de optelsom van al je PA’s, maar dan ook weer op een schaal van 1 tot 100. De DA kun je ook inzien via de Mozbar. Domain Authority is een indicator waarmee je kunt zien om de kracht van je website tegenover andere websites te vergelijken. Voor het meten van de Domain Authority worden factoren als aantal ‘linking root domains’, het totaal aantal links, MozRank en MozTrust gebruikt.

Wat kun je doen met de DA om bovenaan zoekmachines te komen?

  • Bekijk welke websites een hoge DA hebben. Hoe hoger een DA, des te interessanter is het om daar een linkje te krijgen naar jouw website.
  • Je kunt je eigen DA verbeteren door op je hele website je SEO te verbeteren, maar vooral door aan je linkprofiel te werken. Dat doe je door meer promotie en zorgen dat je webpagina’s elders worden gelinkt.

Sites met een hoge DA (90 tot 100) zijn bijvoorbeeld:

  • Google
  • Sociale media als YouTube, LinkedIn, Twitter
  • Startpagina, Startkabel, Kadaza
  • Krantenwebsites als NRC, Telegraaf, Volkskrant

Dit is de reden waarom het loont bij je linkbuilding strategie om je pagina’s gelinkt te krijgen op deze websites.

Samenvattend

Je kunt hoger in Google komen door de relevantie van je pagina en de kracht van je pagina in de ogen van anderen. De relevantie van je pagina kun je verhogen door de juiste zoekwoorden aan de juiste vraag te koppelen. Hiervoor doe je zoekwoordenonderzoek. De kracht van je pagina kun je verhogen door te werken aan je Domain Authority (DA) en Page Authority (PA). Je website wint bovendien aan kracht als je website is gelinkt aan website met een hoge DA.

Wil je meer weten? Kijk dan naar hoe we je hoger in Google helpen.

Delen in je netwerk: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Pin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone