Welkom to ISI Media | Online communicatie voor dienstverleners   Klik om deze tekst te beluisteren via je speaker Welkom to ISI Media | Online communicatie voor dienstverleners
06-34009124 hallo@isimedia.nl
Geef je stem:
(Gemiddeld: 4.6)

Het doel van card sorting is dat bezoekers op een eenvoudige manier de juiste informatie kunnen vinden zonder al te veel te zoeken. Want het is geweldig als je website hoog in Google en andere zoekmachines staat, maar als je bezoekers direct wegklikken, heb je daar niet veel aan. Lees hoe je ervoor zorgt dat je website beter converteert.

Waarom mensen op je website afhaken

Het is van wezenlijk belang dat je websitebezoekers weten wat ze moeten kiezen. Help ze zo snel mogelijk te navigeren naar de informatie die ze nodig hebben. Is het menu onduidelijk of onoverzichtelijk, dan haken je bezoekers sneller af. Je verliest aantrekkingskracht, je verhoogt de ergernis bij je bezoeker en je verliest er klanten mee. Is de structuur onduidelijk dan wordt zoeken naar informatie als het bestijgen van de Everest: alleen voor ervaren doorzetters bereikbaar.

Er wordt veel vaagtaal gebruikt en niet bij de minste websites. Zoals:

  • Overig (Website Nu.nl: wat komt er dan?)
  • Inclusief (Website Volkskrant: wat is inclusief?)
  • Creating shared value (website Nestle: created wat?)
  • Leden (website Oude Kerk Zoetermeer: komt er een inlog, een overzicht of hoe je lid kan worden?)

 

Klik jij op Overig? Of Inclusief? Bezoekers weten voordat ze klikken niet wat er daarna komt. Dus klikken ze minder snel door, maken een andere keuze of gaan weg. Gemiste kans.

Wat is card sorting?

Je wilt dus een zo logisch mogelijk en gebruikersvriendelijk menu hebben. Hoe doe je dat dan?

Dat kan dankzij eenvoudig onderzoek: open, gesloten of reversed card sorting (ook wel: tree testen genoemd). Dat is laagdrempelig, goedkoop en ook nog eens leuk om te doen. Doel: de structuur sluit aan bij de verwachting van de bezoeker en maakt het doorklikken zo logisch mogelijk. Warfel & Maurer (2004) bepleiten de techniek omdat het:

  • inzicht geeft in de manier waarop gebruikers de informatie groeperen
  • de verschillen en overeenkomsten tussen mensen in structurering van informatie blootlegt
  • laat zien hoe effectief het huidige menu is in vergelijking met de card sorting uitkomsten

Letterlijk vertaald sorteer je kaartjes. Dan kunnen geeltjes of kleine kartonnen kaartjes zijn. Maakt niet uit. Je schrijft zoveel mogelijk trefwoorden om die zinvol is om op je website te noemen. Dat doe je bij voorkeur samen. Ideal zijn de deelnemers je bezoekers (klanten, achterban), of een combinatie van bezoekers en medewerkers.

Stel je hebt een fietsenwinkel. Dan staan op de kaartjes bijvoorbeeld:

  • herenfietsen
  • damesfietsen
  • kinderfietsen
  • elektrische fietsen
  • sportieve fietsen
  • racefietsen
  • stadsfietsen
  • tweedehandsfietsen
  • kinderzitjes
  • bagagedragers
  • fietshelmen
  • pedalen
  • spatborden

Als je dit verder uitwerkt, kies je voor een hoofdrubriek die je onderverdeelt. Je kunt met een conversiespecialist kijken wat de beste indeling is: naar soort, naar merk (Gazelle, Sparta, Batavus, Banshee, Thompson) of misschien een combinatie.

Er zijn twee methoden om card sorting uit te voeren: de open en gesloten variant.

Open variant

Met beide methodes werk je met geeltjes of kleine kaartjes. Bij open card sorting zijn er twee varianten. We laten deelnemers kaartjes maken met een trefwoord erop. Deze groeperen we en plaatsen vervolgens in een nieuwe structuur geplaatst. Je kunt de termen prioriteren naar hoog, normaal en laag of belangrijk, normaal en onbelangrijk. (N.B. Denk eraan dat de bias bij deelnemers is om voor hoog en belangrijk te kiezen).

Gesloten variant

Bij gesloten card sorting (‘closed card sorting’) krijgen de deelnemers ook kaartjes met termen. In tegenstelling tot de open card sorting zijn er al hoofdgroepen gemaakt. Je vraagt de deelnemers de kaarten in de bestaande groepen onder te brengen.

Open card sorting gebruik je als je een volledig nieuwe menustructuur voor je website wilt ontwikkelen. De gesloten variant gebruik je om de informatiestructuur gebruikersvriendelijker te maken.

Gesloten card sorting geeft de volgende inzichten:

  • De mate waarin de indeling van de deelnemers overeenkomt met de bestaande website
  • Op welke punten de indeling afwijkt
  • Welke termen niet kunnen worden ingedeeld
  • Welke termen niet worden begrepen, bijvoorbeeld omdat de omschrijving te vaag of te breed is.

Tree test

Tree testen is een aanpalende usability techniek voor het evalueren van de vindbaarheid van onderwerpen op een website.

Een grote website wordt typisch georganiseerd in een hiërarchie (een “boom”) van de onderwerpen en subonderwerpen. Een tree test biedt een manier om te meten hoe goed gebruikers items in deze hiërarchie kan vinden.

In tegenstelling tot traditionele usability testing, wordt tree testen niet gedaan op de website zelf maar gebruiken we een vereenvoudigde versie van je sitestructuur. Dit zorgt ervoor dat de structuur geëvalueerd afzonderlijk van de effecten van navigatiemiddelen, visueel ontwerp, en andere factoren op de site.

Voordelen

De belangrijkste 3 voordelen zijn:

  • het helpt je bezoekers snel de weg te vinden op je site
  • het ondersteunt het samenstellen van je websitestructuur
  • het ondersteunt je beslissingen wat je op de homepage zet

Wanneer doe je dit?

Wij passen bij ISI Media card sorting toe aan het begin van de bouw van een nieuwe website gericht op een nieuwe structuur. Ook komt het voor dat we gevraagd worden een bestaande website gebruikersvriendelijker te maken door de informatiearchitectuur onder handen te nemen. Daarbij kan (reversed) card sorting een onderdeel zijn. Dat zijn dan meestal grotere websites waar de informatiestructuur door de groei van content onoverzichtelijk is geworden.

Is de informatiearchitectuur van jouw website op orde? Of is er werk aan de winkel? Succes! Hulp nodig? Mail naar hallo@isimedia.nl

Bekijk ook deze aflevering van de 1 Minuut Universiteit:

Klik om de tekst te horen via je speaker