Geef je waardering:
( 3 bezoekers gaven gemiddeld een 4.3 aan dit artikel.)

Met de 131 zeer krachtige woorden in dit artikel kun je de klikratio (click through rate (CTR)) sterk vergroten. Het zijn woorden die smeken om op door te klikken. Door deze krachtige woorden in je titels te gebruiken komen mensen in actie.

Geef mensen een reden om door te klikken

Waarom klikken mensen op titels, onderwerpregels of headlines? Specialisten in de neuromarketing bevestigen dat de meeste beslissingen in het onderbewuste gebeuren. Verstand en emoties gaan daarbij samen.

Robert Chialdini noemt dat beïnvloedingstactieken. Door de juiste woorden te gebruiken, beïnvloedt je mensen.

Het woord ‘omdat’ verhoogt je click through rate

Een bekend voorbeeld is de ‘Copy Machine Study‘. Je kent het wel. Je wilt kopiëren en je hebt haast. Maar er staat iemand voor je. Moet je opletten wat het woordje ‘omdat’ dan doet. Hoe bereik je dan, dat je wordt voorgelaten?

  • 1. Je zegt: Sorry, ik heb maar 5 kopieën nodig. Mag ik even voor?
  • 2. Je zegt: Sorry, ik heb maar 5 kopieën nodig. Mag ik even voor, omdat ik haast heb?
  • 3. Je zegt: Sorry, ik heb maar 5 kopieën nodig. Mag ik even voor, omdat ik deze kopieën moet maken?

Welke van de drie kies je? 1, 2 of 3?

In de Copy Machine Study werd dit uitgebreid getest. Het valt je op dat versie 3 volstrekt onzinnig is. (Iedereen moet kopieën maken). Maar bekijk de resultaten:

  • 1: 60% van de mensen liet de vrager voor
  • 2: 94% van de mensen liet de vrager voor
  • 3: 93% van de mensen liet de vrager voor

De kans wordt een stuk groter wordt iemand iets voor je doet als je er een reden bij geeft. Het maakt niet uit wat de reden is (nep of echt), als er maar een reden wordt gegeven. Precies dat doet het woord ‘omdat’.

Er zijn dus twee belangrijke lessen die je kunt leren uit dit onderzoek:

  • Als je iemand om een gunst vraag, gebruik dan het woord ‘omdat’. Geef iemand een reden om de gunst te geven.
  • Wij gebruiken redenen – logisch en onlogisch – om ons eigen gedrag te rechtvaardigen

Ik heb het niet bedacht. Experts bedachten het in de sixties

Dat woorden power hebben, heb ik niet bedacht. Al in 1961 bedacht  Bennett Cerf 10 meest overtuigende woorden.  De zakenman David Ogilvy kwam in 1963 tot een lijst van 20 overtuigende woorden:

Suddenly. Now. Announcing. Introducing. Improvement. Amazing. Sensational. Remarkable. Revolutionary. Startling. Miracle. Magic.  Offer. Quick. Easy. Wanted. Challenge. Compare. Bargain. Hurry.

En in 1970 kwam de Amerikaanse columnist  L.M. Boyd  tot 12 persuasieve woorden in het Engels:

The 12 most persuasive words in the English language are: you, money, save, new, results, health, easy, safety, love, discovery, proven and guarantee. Or such is the claim of researchers in the Yale psychology department. No salesman should forget this.

Volgens critici is dit trouwens een ‘lingo-canard‘ en is het onderzoek naar de meest krachtige woorden een mythe. Los van het onderzoek: de kracht van de woorden zelf wordt 100% bevestigd. En daar gaat het om.

 

Voeg emotie toe aan je titels

Behalve redenen geven, werkt het ook goed als je titelwoorden toevoegt die emoties oproepen. Die je lezer verontrusten of blij maken. Of woorden die angst opwekken. Experts geven aan dat emotie zorgt voor meer aandacht en hogere klikratio. Larry Kim van SearchEngineLand maakte bijvoorbeeld deze interessante infographic.

In het voorbeeld zie je dat angst wordt aangewend om de klikratio te verhogen.

De lijst van 131 krachtige titelwoorden

Genoeg achtergrondinformatie. Tijd voor de lijst van 131 krachtige woorden die je klikratio verhogen. Je kunt de woorden in titels gebruiken, op je blog en bij je zoekmachineoptimalisatie. Je kunt deze woorden ook gebruiken op sociale media, bijvoorbeeld als tweets, in Facebookadvertenties of als hashtags op Instagram en andere platformen. Of natuurlijk in de onderwerpsregel van je nieuwsbrief.

Probeer zelf uit welke woorden bij jouw bezoekers passen (angst of blijdschap?) en die het meest passen bij het doel van je webpagina, of je producten en diensten.

Here we go:

100% getest
aanbevolen door experts
aankondigen
aantrekkelijk
aanzienlijk
absoluut laagst
advies
authentiek
baanbrekend
bekend
bekwaam
belangrijk
beperkt beschikbaar
beste
betaalbaar
beter
betrouwbaar
bewezen
competitief
compleet
de grootste
de waarheid over
deskundig
direct
doorbraak
downloaden
eenvoudig
emotionele
energie
enorm
exclusief
exploiteren
fascinerend
focus
fortuin
fundamenteel
gedurfd
gegarandeerd
geheimen
gekozen
gemakkelijk
gereduceerd
gezocht

gigantisch
gratis
groei
groots
haast je
hoogst
how to
innovatief
insight information
interessant
kansen
kleurrijk
kolossaal
koopje
korting
krachtig
kwaliteit
laatste
laatste kans
lanceren
last minute
leerzaam
levenslang
luxe
magie
met liefde gemaakt
monumentaal
mooi
net binnen
nieuw
nu
nuttig
obsessie
onbeperkt
ongebruikelijk
ongeëvenaard
onovertroffen
onthullend
onvoorwaardelijk
opmerkelijk
oprecht
opstijgen
opwindend

per direct beschikbaar
plotseling
populair
prachtig
praktisch
professioneel
revolutionair
rijkdom
robuust
sale
schaars
sensationeel
snel
speciaal
speciale aanbieding
spotlight
sterk
stijgende
succesvol
tijdig
uitdagend
uitstekend
ultiem
uniek
veelbelovend
veilig
verbazingwekkend
verbeelding
verbeterd
vereenvoudigd
vergelijken
verrassing
verrukt
verschrikkelijk
vertrouwelijk
vol
voortreffelijk
vreemde
waardevol
wegens succes herhaald
welvaart
winstgevend
wonderlijk
zeldzaam

Delen in je netwerk: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Pin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone