Gids voor online communicatie in de kerk

Prijs: € 19,90

De meeste kerken staan 24 uur per dag open dankzij hun website of sociale media. Toch ploeteren kerken met de veelheid aan mogelijkheden. E-mail, website, Instagram, Facebook, Twitter, kerkblad, verschillende doelgroepen. (Online) communicatie wordt steeds complexer.

Webredacties krijgen geen teksten toegestuurd of moeten er om leuren. Kerkenraden zitten met hun handen in het haar door het gebrek aan controle. Een strategie ontbreekt. Samenhang tussen kerkblad en website is zoek.

Daar wil de Gids voor Online Communicatie in de kerk te hulp schieten.

Want draai het eens om. Wat als je meer bezoekers krijgt? Wat als je bezoekers kerkganger worden? Wat als je donaties via de website binnenkrijgt? Wat als de website voor de kerk gaat werken, in plaats van andersom?

Met deze gids verander je je website én social media in een magneet waar je met plezier aan werkt. Met praktische tips voor besturen, webmasters, communicatieadviseurs en pastorale krachten in christelijke organisaties.

 

Paperback. 252 p Berne Media (2017). EAN: 9789089721686. Prijs: € 19,90 (ex verzending)

Inhoudsopgave

Hellup!

Het eerste gebod in de Gids voor Online Communicatie in de Kerk om online te groeien is: blijf niet hangen in reflectie.

Hoe deze gids aan zijn titel kwam

Het tweede gebod om online te groeien is: crowdsource je fanbase. Activeer je zwerm.

Over de kerken in Hoog-Wierden, Blauwvecht en Kollenveer

Het derde gebod voor kerkelijke online communicatie is: kijk en leer van anderen. In deze gids over kerkelijke communicatie drie hoofdcasussen, niet herleidbaar samengesmolten, en vele andere voorbeelden van kerken die voor keuzes staan en vragen hebben over online communicatie.

Eerst de heipalen de grond in

Zorg voor stevige grond onder je voeten. In dit hoofdstuk onderzoeken we wat je met kerkelijke online communicatie kunt doen. De mastermind om te groeien.

Maak je eigen strijdplan

Vervolgens: construeer je eigen strijdplan. Maak een content kalender, denk aan owned, paid en earned media. Wat dat is? Lees en leer de kneepjes van het vak.

Ik ga op reis en ik neem mee…

Het liefst ga je op reis met een bepaald doel. En met de juiste mensen. Je doelgroep, je medestanders, je fans.

Gevonden worden door ‘de grote Google’

Zou het niet mooi zijn als je kerk of reli-onderneming gratis en voor niets gemakkelijk wordt gevonden?  Besteed aandacht aan je vindbaarheid. Het zevende gebod is daarom: leer je website optimaliseren voor de grote Google.

Het geheim van de succesvolle kerkwebsite

Je krijgt acht onmisbare ingrediënten om je website te optimaliseren. Iedere dag een beetje meer, een beetje beter.

Jesus is King, en content is dat ook

Breng het goud van het christendom naar buiten. Dat kan dankzij marketingtechnieken. Storytelling, bananen op je website en contentmarketing. Geef het een jasje en trek meer bezoekers en meer betrokkenheid, op welk kanaal ook.

Altijd de kerk bij je met een app

Je kunt niet meer om mobiel internet heen. Maar wat betekent dat? Een website die schaalbaar is minimaal. Maar moet je ook aan de app? Wat komt erbij kijken?

Plus maar liefst 6 bonussen

  • Een vooruitblik: online kerken in 2030
  • Een kleine handleiding WordPress
  • Een voorbeeld van een redactiestatuut
  • Een handig spiekbriefje met do’s en dont’s op sociale media
  • Een leesplankje voor wie verder wil lezen
  • Een begrippenlijst

 

Voor wie is dit boek?

Deze gids voor online communicatie in de kerk is een handboek dat uitgaat van de nieuwste communicatie- en marketinginzichten. Het is bijzonder, omdat voor het eerst marketingcommunicatiebegrippen als websiteoptimalisatie, customer journey, interaction design, beïnvloedingsprincipes en conversie de Nederlandse wereld van de religie inbrengt.

In dit boek ontdek je hoe je met praktische tips, verdieping, stappenplannen, checklists en inzichten meer bezoekers, meer interactie, een hogere betrokkenheid en meer donaties kunt krijgen.

De Gids voor Online Communicatie in de Kerk is zowel geschikt als naslagwerk als leerboek. Je kunt er doorheen zappen, of je kunt het van kaft tot kaft lezen. Ieder hoofdstuk kun je apart lezen, passend bij je interesse van dat moment. Je kunt de theorie in de praktijk brengen, en je krijgt vragen die je daarbij kunnen helpen.

Het boek is geschreven voor:

  • Leden van werkgroepen communicatie
  • Redactieleden van kerkbladen, magazines en websites
  • Bestuursleden en beleidsmedewerkers van christelijke organisaties die communicatie in hun pakket hebben gekregen
  • Christelijke communicatieprofessionals die zich willen bijscholen
  • Predikanten, pastores, priesters, diakens en pastoraal werkers met een bijzondere interesse voor communicatie
  • Identiteitsbegeleiders
  • Zelfstandige reli-ondernemers
  • Studenten theologie en religiewetenschappen
  • Iedereen met professioneel met online communicatie aan de slag wil

Wees verzekerd van jouw exemplaar

 

  • Veel praktijktips
  • Direct aan de slag
  • Bestseller
  • Binnen 48 uur in huis
Eric van den Berg MA is online communicatie expert en veelgevraagd communicatieadviseur op
het kerkelijk erf. Hij trainde en coachte meer dan 2.500 kerkelijke vrijwilligers. Hij schreef 7 boeken en levert vaste bijdragen voor KRO-NCRV radio. Van 2001 tot en met 2016 was hij de drijvende kracht achter de toonaangevende website Katholiek.nl.