06-34009124 [email protected]
Wat vind je van dit artikel?
(Gem. 5 / 5)

Ronduit schokkend: geloofswebsites als CIP.nl en Refoweb lappen de privacywet aan hun laars. Dat constateert de Consumentenbond. Veel websites plaatsen zonder toestemming cookies van advertentienetwerken die daardoor persoonsgegevens in handen krijgen. Hoe weet je als beheerder van een geloofswebsite welke cookies je gebruikt? En wat moet je doen met die cookies?

Bijna de helft (48%) van de onderzochte sites plaatste bij bezoek direct en zonder toestemming van de bezoeker advertentiecookies. Maar die toestemming is wel nodig.

Websites als CIP.nl, Refoweb.nl en Scholieren.com plaatsen er tientallen. Ze gebruiken advertentie- en remarketingstools als AddThis, Google Adsense, Google AdWords, Google Tag Manager, Google Analytics, Facebook Connect en Hubspot bijvoorbeeld.

Wat moet je doen met cookies als beheerder van je lokale geloofswebsite?

Ik schat in dat lokale parochie- en gemeentewebsites niet altijd bewust zijn welke cookies ze gebruiken. Of gewoon niet weten welke cookies er worden gebruikt. Tijd om daar verandering in te brengen.

Nog even, cookies?

Cookies zijn kleine bestanden die op je apparaat worden gezet om je website bezoek te veraangenamen. Er zijn 2 soorten:

– noodzakelijke cookies voor het functioneren van de site (zodat je online kunt shoppen, winkelmandjes kunt achterlaten, enz.)

– niet-noodzakelijke cookies (die niet nodig zijn voor het functioneren van de site). Dit zijn veelal advertentiecookies. Die maken vaak inbreuk op privacy.

Hoe kom je erachter welke cookies op je website in gebruik zijn?

Bekijk de cookies van je website via Chrome (pc, laptop):

  • Ga naar de drie stipjes rechtsboven
  • Kies voor Instellingen
  • Kies onderaan de pagina voor Geavanceerd
  • Ga naar Privacy > Instellingen voor content > Cookies > Alle cookies en sitegegevens weergeven
  • Je ziet nu alle cookies. Zoek op de naam van je eigen site en je ziet welke cookies je hebt.

WordPress site? Automatisch cookies!

Heb je een WordPress-website, dan heb je automatisch cookies. Dat zie je in dit overzicht van WordPressDe meeste cookies zijn trouwens hashed, dus gebruikersnaam en wachtwoord zijn niet te lezen. Voor de meeste cookies van WordPress heb je geen toestemming van je bezoeker nodig om ze te gebruiken.

Let op bij een WordPress-website op WordPress.com dat dan automatisch advertenties worden getoond (omdat je site gratis is…voor niets gaat de zon op). Daar zitten vast cookies onder…

Voldoe aan de wet

Heb je in beeld welke analyse-, tracking- en advertentiecookies je site gebruikt, bepaal dan wat je aan persoonlijke gegevens ophaalt, of je dat wilt, of je dat mag en hoe je de cookies uitschakelt.

Google Analytics

Gebruik je bijvoorbeeld Google Analytics als statistiekprogramma, dan worden persoonlijke gegevens aan Google doorgestuurd via cookies.

Bekende cookies zijn _ga en _gid van Google Analytics. Deze worden gebruikt om gebruikers uit elkaar te houden. _utma houdt bij of je de website al eerder hebt gezien en een terugkerende bezoeker bent. Dit zijn cookies waarvoor je geen toestemming hoeft te vragen aan de bezoeker.
_utmz verzamelt waar een bezoeker vandaan komt, welke zoekmachine hij gebruikt om op de site te komen en welke zoektermen zijn ingevuld.

Je kunt drie dingen doen:

  • Je moet vooraf toestemming vragen als je de persoonlijke gegevens wilt gebruiken
  • Of je moet Google Analytics anonimiseren. Dit doe je met de instructie van de AP op hun website.
  • Een alternatief gebruiken, zoals Piwik.

Cookiewet? Er is geen cookiewet!

Cookiewet? Nee, die is er niet. In de volksmond noemen we het de cookiewet, in juridisch Nederland is het de cookiebepaling in de Telecommunicatiewet. Dus het gebruik van cookies is wel degelijk wettelijk bepaald. Zie Artikel 11.7a over de bescherming van persoonsgegevens en de persoonlijke levenssfeer.

e-Privacy verordening

De Nederlandse e-privacy richtlijn en de Telecommunicatiewet zijn er. Die gaan vervangen worden door de Europese e-Privacy verordening. Deze staat op de planning, maar onder meer door een sterke antilobby van de advertising wereld, maakt de Europese Commissie er geen haast mee, zeker niet met de verkiezingen in zicht. Dan kan wel eens najaar, zo niet 2020 worden.

Met de e-Privacyverordening – die had gelijk met de AVG ingevoerd moeten zijn in mei 2018 – wordt online privacy nog concreter:

  • er komt een elektronisch briefgeheim
  • profielen mag alleen met vrije toestemming (met toestemming mag alles)
  • je moet vooraf expliciet om toestemming vragen advertentie- en trackingcookies te plaatsen
  • wifitracking wordt aan banden gelegd

Kortom.

De online privacy neemt toe. Neem het serieus als webmaster van een website, of het nou geloof, zorg, onderwijs, een wijkvereniging of een andere site is waar vooral vrijwilligers aan werken.

Contact opnemen

Meer weten? Neem contact op met communicatiestrateeg Eric van den Berg. Graag maak ik kennis met jou om een succesvolle communicatieaanpak voor jouw organisatie te bespreken. Particuliere vragen kunnen we helaas niet beantwoorden.

Bel tijdens kantoortijden 06-34009124, mail naar [email protected] of ga door naar het contactformulier.