Geef je waardering:
( 0 bezoekers gaven gemiddeld een 0 aan dit artikel.)
Effectieve communicatie is belangrijk. Maar wanneer is communicatie effectief? Dat weet je meestal achteraf. De drie C’s Conversatie, Competentie en Controle helpen je daarbij. Je kunt ze overal toepassen: in een projectoverleg, bij onderhandelingen of bij salesgesprekken bijvoorbeeld.

1. Conversatie

Wees niet belerend of zeurderig. Ga een gesprek voeren. Het maakt niet uit of je in een vergadering bent, of wanneer een klant klacht: respecteer je gesprekspartner door het gesprek gaande te houden. Dit betekent actief luisteren en je niet mee laten sleuren in een argument dat schade kan toebrengen aan jouw imago.

2. Competentie

Zorg dat je verhaal deugt. Wat je ook adviseert of wilt verkopen, zorg voor correcte argumenten en laat merken dat je goed bent in wat je doet. Want: waarom zou ik naar je luisteren?

3. Controle

Hou jezelf onder controle: je lichaamstaal, je tempo van praten, je intonatie, je tone of voice. Houd je emoties onder controle, wat er ook gezegd of geschreven wordt. Als je zelf rustig begint en blijft, is de kans groot dat je gesprekspartners ook rustig en kalm blijven. Let daarom op je ademhaling, je stemvolume en straal rust en vertrouwen uit. Een ontspannen houding helpt.

Behoud ook controle over het onderwerp: wijd niet uit: wees duidelijk in wat je wilt. Geef duidelijk je doelen of verlangens in een gesprek weer. Breng mensen niet in verwarring door verschillende communicatiesignalen uit te stralen. Mensen hebben eerder de neiging je leiderschap in het gesprek te waarderen als je duidelijk bent.

(foto: Sebastien Wiertz)

Meer weten over effectieve communicatie? Neem gerust contact met mij op.

Delen in je netwerk: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Pin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone