06-34009124 hallo@isimedia.nl
Wat vind je van dit artikel?
(Gem. 4.1 / 5)

In 2018 werk ik 12,5 jaar in en aan mijn eigen bedrijf ISI Media. Een goed moment om leermomenten met je te delen in een zomerdrieluik over valkuilen, opdrachtgevers en trends. In dit tweede deel beschrijf ik de grootste frustraties die opdrachtgevers hebben over communicatieadviseurs.

#1 Hindergestapo

Toen ik in mijn beginjaren geleden als interimmer een non-profit organisatie hielp om hun online kanalen te optimaliseren, merkte ik het al snel. Het beeld van de organisatie op deze afdeling Communicatie was niet rooskleurig: Ze hebben geen tijd. Ze liggen dwars en niets mag want ze bewaken de huisstijl met hand en tand. Werkelijk niets mocht de deur uit zonder het stempel ‘Goedgekeurd door Communicatie’. Dat zorgt voor teleurstellingen en weinig wederzijds begrip.

#2 Te weinig strategisch

Communicatiemensen zijn vaak doeners, terwijl directies daar denkers willen. Een leuke nieuwe website, een mooi nieuw evenement, een jaarverslag waar een corrector drie keer over heen gaat, lekker leuk meedoen op sociale media zonder inzichtelijk te maken of het pecunia’s of een betere reputatie oplevert. Een enkele keer hoor ik een bestuurder mij toefluisteren: “Ik wou dat meer mensen als jij trends signaleren en nadenken over de zaken die er voor ons toedoen.” Fröbelen kan altijd nog.

#3 Te veel adviserend

Het muntje kan ook de andere kant opvallen. Adviseurs kunnen zich te goed voelen voor uitvoerend werk: veel praten, weinig doen. Alles uitbesteden als het gaat om teksten, beeld, videoproducties, waardoor het management kreunt en zucht over de kosten. Daar gaat je effectiviteit als adviseur.

Bij #2 en #3 zit overigens een paradox. Communicatieadviseurs worden beoordeeld op hun output, en minder op hun input. Maar wat als de input voor de strategie van wezenlijk belang blijkt te zijn voor de output in het bedrijfsresultaat?

#4 Verantwoording

Eentje die hier tegenaan schuurt, is het inzichtelijk maken van resultaten. Communicatieadviseurs zitten nogal eens aan de zachte kant. Waar marketeers en salestijgers harde verkoopcijfers kunnen overleggen, blijven de effecten van een excellent communicatieplan soms vaag. Het is niet altijd even duidelijk wat de meerwaarde is van Communicatie. In sommige organisaties merkte ik dat de focus daarop ook ontbreekt. Daardoor kan het zo ontstaan dat Communicatie is veroordeeld tot de uitvoering, niet tot de sparringpartner om strategische vraagstukken op een hoger plan te brengen.

#5 Niet proactief

In een commerciële organisatie viel mij vorig jaar iets anders op. Daar waren communicatieprofessionals heel druk bezig, maar pas als er een mailtje binnen kwam, een telefoontje of er een vergadering was belegd en slecht voorbereid kwamen opdraven.
Opdrachtgevers hebben liever communicatieadviseurs die proactief zijn. Die niet afwachten op de informatie van een directeur, maar goed voorbereid en gericht op oplossingen zelf ideeën komen aandragen.

Als je deze frustraties (of andere) weet op te lossen, is er een wereld gewonnen. Het is bespreekbaar te maken door verschillende opvattingen en uiteenlopende verwachtingen over wat communicatie ‘doet’ te bespreken. Want zet 10 mensen in een vergaderruimte en je krijgt 100 antwoorden wat communicatie is of zou moeten. Een taak voor communicatiestrategen is om te zorgen dat management en organisatie een gemeenschappelijke visie hebben.

Want er kan sprake van een onderschatting of overschatting door opdrachtgevers wat je als communicatieadviseur kan realiseren. Soms wordt er lichtzinnig over communicatie gedacht (‘o, een tekst schrijven kan iedereen’, ‘die kleur die moet echt anders’, ‘dat snapt  toch een klein kind’).

Ben jij opdrachtgever en herken je je hierin? Wat zijn jouw frustraties?

Contact opnemen

Meer weten? Neem contact op met communicatiestrateeg Eric van den Berg. Graag maak ik kennis met jou om een succesvolle communicatieaanpak voor jouw organisatie te bespreken. Bel tijdens kantoortijden 06-34009124, mail naar hallo@isimedia.nl of ga door naar het contactformulier.