06-34009124 hallo@isimedia.nl
Wat vind je van dit artikel?
(Gem. 4.7 / 5)

Het einde van het jaar zit er al weer aan te komen. Tijd om vooruit te kijken naar de nabije toekomst. Dit zijn de belangrijkste marketingtrends voor volgend jaar.

Trend #1: Meer participatie

Zendgedrag is uit de gratie voor marketeers en sales-eindbazen. Al heel lang. Marketing kan niet langer eenzijdig zijn; klanten doen mee aan de organisatie dankzij vooral de socialee media. Deze nieuwe context van marketing laat de kracht van participatieve marketing zien. Het traditionele idee van public relations gaat over het beheersen van het bedrijfsverhaal in de media. Dat is passé. Collectieve betrokkenheid van je storytelling is vele malen krachtiger. De toekomst van marketing en sales is daarom meer betrokkenheid bij je publiek. Participate or you’ll die.

Trend #2: Meer AI  in marketing automation

Een traditioneel platform voor marketingautomatisering neemt data op en rolt dat uit via e-mail of website. Marketing automation segmenteert steeds meer markten, krijgt toegang tot back-endgegevens zodat de belangrijkste gebruikerstrends zijn te identificeren en verkoopsignalen zijn te zien in de silo’s. We zullen de opkomst van op IOT gebaseerde marketing zien, zodat bedrijven de customer journey met meer samenhang in kaart kunnen brengen.

Trend #3: Meer chatbots

Klanten eisen een steeds snellere responsetijd op vragen aan organisaties. Vandaag gevraagd, binnen een half uur een reactie (en niet meer de volgende dag). Bedrijven kunnen daar nauwelijks aan voldoen en daarom gebruiken ze steeds vaker chatbots. In Facebook Messenger zijn – bijvoorbeeld – al meer dan honderdduizend bots. Daarnaast zullen chatbots personalisatie toepassen, zeker handig in grotere organisaties of bij de sociale media accounts met duizenden volgers. Die trend zet zich volgend jaardoor om een optimale customer experience te bieden.

Trend #4: Meer interactieve merkbeleving

We zien de opkomst van Facebook Spaces en augmented reality bij Apple. Of Bitmoji software bij Snapchat. Virtual reality en augmented reality bieden marketeers nieuwe manieren om te interacteren met hun klanten en achterban. Ook live streaming wordt nog belangrijker. Hiermee worden merken, producten en diensten meer tastbaar, en komen bedrijven dichter bij hun doelgroep te staan. VR, AR en live streaming biedt veel kansen om authentieke engagement op te bouwen in 2019.

Trend #5: Contextuele purpose marketing

Traditionele marketing is er vaak op gericht om de consument te verleiden om dingen te doen waar ze eigenlijk niet mee bezig zijn. Toekomstgerichte contentmarketing richt zich in 2019 juist op de context die voor je klanten belangrijk is. Het gaat niet langer om beter presterende marketingbudgetten. Het gaat erom in de context van je klanten meerwaarde te bieden. Als je je sociale-mediasites wilt laten groeien, moet je volgend jaar meer context toevoegen, anders kom je er niet. Consumenten vragen erom, de platformen ondersteunen het en dankzij slimme algoritmen en goede conversatie met je klanten is het vele malen krachtiger dan de zoveelste advertentie.

Een van de meer belangrijke ‘contexten‘ is MVO: maatschappelijk verantwoord ondernemen, en niet alleen in de relatie tussen organisatie en doelgroep. Ook marketeers zelf willen vaker werken voor producten en diensten die meerwaarde bieden aan de samenleving. Tadek Solarz van CMG noemt dat de opkomst van de ‘feelgoodmarketeer’. Niet meer werken voor de alcohol- en tabaksindustrie of bonusgraaiende financials. Het bedrijf moet een purpose hebben om je er goed bij te voelen.

Trend #6: Voice search

De komende tijd gaan meer en meer klanten vertrouwen op persoonlijke assistenten zoals Siri en spreken hun zoekopdrachten in. Sommige trendwatchers verwachten dat rond 2020 de helft van alle zoekopdrachten via spraak plaatsvindt. Voor marketeers betekent dat advertenties, contentmarketing, interactie en engagement moet worden ontwerpen met spraakherkenning in het achterhoofd.