Door de bank genomen is een kerkblad meer dan een verzameling informatie met vieringenrooster, lief & leed en activiteiten. Een sterk kerkblad werkt met een bladformule. Lees hoe je jouw ideale bladformule maakt.


Een bladformule bestaat uit de basiskenmerken van het kerk- of parochieblad. Je kunt het zien als het recept van het blad waarmee je de beste gerechten kan serveren.

Een bladformule lijkt een toverwoord, maar is het allerminst. Je bladformule is geen toverstokje.¬†Wel is het het hart van je blad. Je geeft met een goede bladformule richting aan het kerkblad, zonder het blad in steen vast te beitelen. Over zo’n formule is veel te doen, want wat zet je er eigenlijk in? Praat je met professionele bladenmakers, dan kan je verschillende antwoorden krijgen.

Voordelen bladformule

Het grote voordeel van het werken met een bladformule is tweeledig. De redactie weet aan welk product ze werkt, en voor de lezer wordt het kerkblad een stuk aantrekkelijker en herkenbaarder. Denk daarom bij het maken van je kerkblad als een uitgever.

Wat zet je in je bladformule?

In bredere zin kun je de bladformule zien als het beginseldocument met informatie over
– oplage, aantal pagina’s
– huisstijl en kleurgebruik
– formaat
– tone of voice
– doelgroep en persona’s
– de inhoud

In engere zin is een bladformule de invulling wat er in je kerkblad wordt gepubliceerd, maar dan met een betere planning voor de komende tijd, laten we zeggen voor 1 jaargang, aangevuld met de soort rubrieken, het soort artikelen en de soort foto’s en illustraties die je in je kerkblad gebruikt.

Denk bijvoorbeeld aan:
– Wat zetten we op de cover?
– Wat willen we onze lezers bieden?
– Werken we met themanummers? Zo ja, welke thema’s?
– Welke vaste rubrieken kiezen we? (denk aan vieringenroosters, verjaardagen, informatie uit de wijkgemeenten, diaconie, jeugdactiviteiten en dergelijke)
– Welke soort content gebruiken we? (denk aan nieuwsartikelen, interviews, reportages, beeldverslagen, cartoons, en dergelijke)

Je kunt aan allerlei vormen denken en het is erg leuk om dit als kerkbladredactie te doen aan het begin van een nieuw jaargang, of bij de wisseling van redactieleden. Je zou met een dummy-versie (ook wel ‘nul-nummer’) kunnen beginnen en het blad van cover tot achterflap kunnen invullen.

Dit biedt houvast voor de kerkbladredactie en maakt het bladen maken levendiger en gemakkelijker.

 

Contact opnemen

Meer weten? Neem contact op met Eric van den Berg. Graag maak ik kennis met jou om een succesvolle communicatie-aanpak voor jouw organisatie te bespreken.

Particuliere vragen beantwoorden we niet.

Bel of app tijdens kantoortijden 06-34009124, mail naar hallo@isimedia.nl of ga door naar het contactformulier.