De ideale bladformule voor je kerkblad maken doe je zo

Als je werkt met een bladformule, maak je het kerkblad sterker. Een kerkblad is veel meer dan een verzameling informatie met vieringenrooster, lief & leed en activiteiten. Lees hoe je jouw ideale kerkbladformule maakt.


Een bladformule bestaat uit de basiskenmerken van het kerk- of parochieblad. Je kunt het zien als het recept van het blad waarmee je de beste gerechten kan serveren.

Een bladformule lijkt een toverwoord, maar is het allerminst. Je bladformule is geen toverstokje. Wel is het het hart van je blad. Je geeft met een goede bladformule richting aan het kerkblad, zonder het blad in steen vast te beitelen. Over zo’n formule is veel te doen, want wat zet je er eigenlijk in? Praat je met professionele bladenmakers, dan kan je verschillende antwoorden krijgen.

Voordelen bladformule

Het grote voordeel van het werken met een bladformule is tweeledig. De redactie weet aan welk product ze werkt, en voor de lezer wordt het kerkblad een stuk aantrekkelijker en herkenbaarder. Denk daarom bij het maken van je kerkblad als een uitgever.

 

Wat zet je in je bladformule?

In bredere zin kun je de bladformule zien als het beginseldocument met informatie over

  • oplage, aantal pagina’s
  • huisstijl en kleurgebruik
  • formaat
  • tone of voice
  • doelgroep en persona’s
  • de inhoud

In engere zin is een bladformule de invulling wat er in je kerkblad wordt gepubliceerd, maar dan met een betere planning voor de komende tijd, laten we zeggen voor 1 jaargang, aangevuld met de soort rubrieken, het soort artikelen en de soort foto’s en illustraties die je in je kerkblad gebruikt.

Denk bijvoorbeeld aan:

  • Wat zetten we op de cover?
  • Wat willen we onze lezers bieden?
  • Werken we met themanummers? Zo ja, welke thema’s?
  • Welke vaste rubrieken kiezen we? (denk aan vieringenroosters, verjaardagen, informatie uit de wijkgemeenten, diaconie, jeugdactiviteiten en dergelijke)
  • Welke soort content gebruiken we? (denk aan nieuwsartikelen, interviews, reportages, beeldverslagen, cartoons, en dergelijke)

Je kunt aan allerlei vormen denken en het is erg leuk om dit als kerkbladredactie te doen aan het begin van een nieuw jaargang, of bij de wisseling van redactieleden. Je zou met een dummy-versie (ook wel ‘nul-nummer’) kunnen beginnen en het blad van cover tot achterflap kunnen invullen.

Dit biedt houvast voor de kerkbladredactie en maakt het bladen maken levendiger en gemakkelijker.

Wil je hierin getraind worden, kijk dan eens bij ons aanbod van communicatietrainingen. Menig kerkbladredactie hebben we mogen trainen in interactieve bijeenkomsten.

Advies nodig?

Wij werken aan je communicatie om in de roos te schieten.

Eric van den Berg

Meer weten?

Wij helpen graag jouw zinnige organisatie verder. Maak snel een vrijblijvende afspraak.

 

Neem contact op

Nieuw op ISI Media: