Geef je waardering:
( 1 bezoekers gaven gemiddeld een 4 aan dit artikel.)
Hoe zorg je voor goede deelbare content? Een click extra op je website hebben, is van minder waarde dan een klik met je lezer hebben. Jonah Berger geeft zes ingrediënten voor deelbare content.

Deelbare content

Mijn vorige artikel ging over het schrijven van pakkende titels. Dat artikel schreef ik aan de hand van een recent onderzoek naar titels op het beroemde/beruchte Buzzfeed. Virale of pakkende titels kunnen besmettelijk zijn. Voor je lezer, maar ook voor je zelf.  Pakkende titels boven artikelen zijn uiteraard niet de enige reden waarom mensen artikelen delen. Een nuchtere visie vind je bij Jonah Berger. Hij is marketingprofessor bij de  Wharton School aan de Universiteit van Pennsylvania. Hij schreef het boek ‘Buzz’ (2013) over mond-tot-mond reclame en wanneer informatie of kennis wordt gedeeld. Berger beschrijft zes stappen om deelbare content te produceren, gereed om viraal te gaan (zonder jezelf ziek te clickbaiten met pakkende titels):

1. Zorg voor emotie

Emotie raakt mensen in het hart en niet in het hoofd. En als het hoofd toch wordt geraakt, dan wil het reptielenbrein primair reageren. De kracht van emotie gaat ver boven de kracht van het woord. Vandaar dat lieve, zachtmoedige, jonge katjes de aaibaarheidsfactor hebben en uitstekende deelbare content is. Vandaar dat filmpjes over zwervers die worden gesteund viraal gaan.

In 2012 ‘What makes online content viral?’ kwam Berger, na drie maanden lang artikelen uit de New York Times te hebben geanalyseerd, tot deze conclusies:

  • Positieve emoties gaan eerder viraal dan negatieve emoties
  • Plezier wordt sneller gedeeld dan verdriet of afkeer
  • Lezers agressief en snel als het gaat om sociale en politieke problemen

2. Zorg voor terugkeermomenten

Je blijft op het netvlies van je lezer als je een trigger gebruikt, waardoor mensen terugkeren (mits je waardevol bent en blijft). Denk aan Cup-a-soup en je begrijpt wat ik bedoel:

Deelbare content volgens Cup-a-Soup

Deelbare content volgens Cup-a-Soup

3. Zorg voor wisselgeld

Mensen gebruiken jouw artikel als ze zelf hun sociale status ermee kunnen opvijzelen. Dan gaan ze het gebruiken. Dat zie je aan kenniskwisjes, top 10-lijstjes en artikelen waarin een lezer zichzelf herkent. De Aha-erlebnis! Quote: ‘Als je alles weet over de belangrijke voetbalwedstrijd van gisteravond of het overlijden van een beroemdheid, dan kom je cool over of als iemand die alles weet’ (lees bijvoorbeeld: Johan Cruijff)

4. Zorg voor zichtbaarheid

Frank Bosman en ik schreven eens een artikel over ‘digitale presentie’. Zichtbaarheid vergroot je autoriteit en aandacht voor wie je bent of wat je doet. Vandaar dat media de ‘vijfde kracht’ zijn in de samenleving. Vandaar dat de tafel van DWDD zo gewild is. Maar niet alleen je persoon in beeld brengen, ook je boodschap zichtbaar maken is belangrijk. Denk aan Pink Ribbon:

PinkRibbon

 

5. Zorg dat je verhaal door te vertellen is

Dat is het geheim van storytelling. Mensen praten liever niet over producten, maar over positieve ervaringen. Of dingen die opvallen. Beroemd is het Slechtste Hotel Ter Wereld, Hans Brinker budget hotel in Amsterdam. Zij vertellen een verhaal, doen dat catchy, zorgen voor deelbare content en het is nog grappig ook. Een briljant voorbeeld vind ik de Will it blend filmpjes, waarin alles wordt gecrusht in een blender:

6. Zorg voor direct toepasbare tips

Mensen hebben weinig tijd. Het is de tijd van de lifehacks. Korte, snel toepasbare tips doen het daarom goed en zijn makkelijk te delen. Bijvoorbeeld om je kabeltjes te ordenen:

paperclip-lifehack

 

Conclusie

Als je deze zes aanwijzingen volgt, heb je een hogere kans dat je content wordt bekeken, wordt gedeeld of van mond-tot-mond gaat. Deze handvatten van Jonah Berger zijn zeer de moeite waard om te doordenken. Nee, om in de praktijk te brengen.

De tips geven je geen garanties, iedere situatie is weer anders, net zoals iedere contentproducent en ieder product/dienst anders is voor een andere doelgroep. Van belang zijn bijvoorbeeld de afzender (website of auteur), diens autoriteit of reputatie en timing, het aantal volgers, de kwaliteit of bekendheid van je volgers. Je kunt niet alles onder controle hebben. Gelukkig maar. Er is geen blauwdruk op het altijd veranderende internet.

Delen in je netwerk: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Pin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone