Een succesvolle app bouwen? Dit komt erbij kijken

Wie smartphone zegt, zegt app. En wie Pokémon Go zegt, zegt gigantisch app-succes. Succes dat ieder bedrijf wil en hen doet afvragen: hoe krijg ik je ook zo’n keigoede app?

De moed zou je in de schoenen zakken als je het duizelingwekkende aantal apps telt. Hoe moet je daar ooit tussen komen? Dat was voor mij reden om app-expert John Kivit te raadplegen. Ik las zijn boek ‘In de hand van de klant‘ dat zich presenteert als hét complete boek voor succesvolle apps.

Wellicht denk je om in plaats van de strijd in de app-economie uit te wijken naar een mobiele, responsive website. Maar dat moordende tempo mag geen reden zijn om géén app te ontwikkelen.

Enkele cijfers om dat te onderbouwen?

  • In het derde kwartaal van 2018 zagen de app-stores van Apple en Google wereldwijd 29 miljard downloads. Wereldwijd stegen consumentenbestedingen tot bijna 20 miljard dollar, 20 procent meer dan een jaar eerder.
  • De tijd die consumenten besteden op hun smartphone aan apps is 87 procent, versus 13 procent aan mobiele websites.
  • Nederlandse bedrijven zijn zeer sterk in het ontwikkelen van apps. Wereldwijd stonden we in 2017 op de vierde plek.
  • De app-economie is een formidabele groeimarkt met vette kansen. En je vindt de kennis dicht bij huis. Kanttekening? Het zijn wereldwijde cijfers, waarbij de grote apps veel winst genereren, en het voor nieuwkomers steeds lastiger wordt ertussen te komen.

Wat levert een app op?

Met zo’n enorme groei in mobile commerce krab je je achter de oren over wat jou een app kan opbrengen. Welnu:

1. Een app levert je geld op
Een doorsnee-app zou volgens Kivit een directe jaaromzet van 43.000 dollar opleveren. Goddank zegt hij erbij dat deze omzet sterk afhankelijk is van het idee, je organisatie en je markt. Want grote successen vertekenen deze cijfers. Candy Crush Saga levert dagelijks bijna een half miljoen in het laatje. Hoe dan ook, de app-economie groeit enorm met zo’n 35 procent per jaar, zo houdt Kivit zijn lezers voor. Enter the bandwagon!

2. Een app bespaart je geld
Als je je bedrijfsprocessen kunt indammen door een app als schakel tussen consument en bedrijf in te zetten, levert dat een fikse besparing van interne kosten op. Ook kunnen processen eenvoudiger worden en kunnen je klant sneller worden geholpen als ze in een app zelf handelingen kunnen doen. Denk aan: afsluiten van verzekeringen, plegen van transacties, aanpassen van eigen gegevens, doen van bestellingen.

3. Een app biedt verkoopkansen
Onderzoeksbureau App Annie verwacht dat binnen twee jaar de app-economie wereldwijd 6,3 biljoen dollar groot is. Mobile commerce is booming en daardoor kan een app een fikse bijdrage leveren aan je verkoopkansen.

4. Een app verhoogt je service
Analoog aan kostenbesparing kun je je servicelevel omhoog krikken door een app slim te gebruiken in de nurture-fase van je klant. Naarmate de mogelijkheden voor consumenten toenemen om zelf zaken te doen, kan het servicemanagement daarop inspringen. Met Siri kun je je boodschappen inspreken voor Appie, de winkelapp van Albert Heijn, zonder dat je de app zelf hoeft te openen. Zorgverzekeraar VGZ biedt met haar VGZ Zorg app de mogelijkheid om direct je zorgnota in te scannen en via iDeal te betalen.

5. Een app bevordert klantloyaliteit
Koppel je service en verkoopkansen aan elkaar, dan kan de loyaliteit van je klanten groeien. Via pushberichten of gamification kun je herhalingsaankopen stimuleren. Een voorbeeld is WE Fashion, waarbij je via de app met een item locator kunt zien of kleding voorradig is. Je kunt een app-gebaseerd loyaliteitsprogramma ontwikkelen waardoor de klantenbinding toeneemt. Je zit niet voor niks in de broekzak van je klant!

Wat komt erbij kijken om een keigoede app te maken?

Met deze voordelen smul je van de mogelijkheden die Kivit uitserveert. Hij enthousiasmeert en geeft een complete checklist wat je moet doen om een app in de markt te zetten. Dat totaaloverzicht bestaat uit 16 stappen, die variëren van je bierviltje met het idee tot de marcom na de marktintroductie.

Trefwoorden: concept, budget, planning, functionaliteiten, design, merk, hosting, testen en promotie. Aangevuld met bekende projectmanagementtools als scrummen en sprinten. Deze stappen zijn overigens niet veel anders dan een andere digitale producties. Ze vragen veel aandacht en denkwerk en zorgen ervoor dat je niet over één nacht ijs gaat.
Lees ook: Alles over social messaging voor bedrijven in 2017: van apps tot chatbots

Kivit geeft daarbij tien tips om te knallen met een keigoede app:

1. Raak een snaar
De kans dat consumenten je app waarderen neemt toe als je hun problemen of frustraties oplost

2. Kies een niche
De app-markt nadert naar verzadigingspunt en de grote markten zijn wel bezet. Get niche or get lost is daarom het advies.

3. Magische kracht
Wees een koningin Elsa van de app-wereld met magische krachten. Dat doe je door meerwaarde aan jouw markt toe te voegen.

4. Weet wat er te koop is
Bestudeer de best practices van bestaande apps, zonder ze te willen kopiëren (om voor de hand liggende redenen).

5. Begin klein
Een lange ontwikkeltijd kan succes in de weg staan. Begin klein en snel, en groei mee met de wensen van je gebruikers

6. Stel prioriteiten
Je kunt niet in één keer de Mount Everest beklimmen. Dat gaat van kamp 1 naar kamp 2 en steeds verder omhoog. Denk niet alleen in stapjes, maar prioriteer ook wat je ontwikkelt in welke fase van je app-productie of -promotie.

7. Houd het eenvoudig
Inderdaad, keep it insanely simple.

8. Motiveer je gebruikers
Zorg dat je app vlekkeloos werkt, en dat je gebruikers worden bediend om zich prettig te voelen, en zo de app vaker willen gebruiken. Denk in digitale incentives.

9. Maak het deelbaar
Het is interessant om je eerste gebruikers te stimuleren hun ervaringen te delen.

10. Spreid je budget
Je hebt in al je fases geld nodig. Zorg ervoor dat je geld niet op is als je je app gaat promoten. De wedstrijd begint pas als je in de appstore staat.

50% bouw, 50% promotie

Opvallend en belangrijk advies bij die laatste tip: besteed de helft van je tijd en budget in de promotie van je app.

Kivit erkent daarmee dat introductie van een nieuwe app niet van een leien dakje gaat. Of, zoals Stijn Veeger van TV Gids Media in een interview in het boek zegt: “Bij de consument is er sprake van app-moeheid, de markt is verzadigd en het is te lastig om nog te scoren met nieuwe apps.”

Daar moet je stevig doorheen hakken, en volgens Veeger kan dat door niet maandenlang te gaan bouwen. Zonde van de tijd en het geld. Simpel houden, live gaan en marketen en monetizen. En van daaruit aanpassen en verbeteren.

Open deuren

Hoewel zeer inspirerend, trapt de auteur ook open deuren in. Bijvoorbeeld bij de keuze van een app-ontwikkelaar. Daarin adviseert Kivit om een long-list van pakweg 10 app-ontwikkelaars samen te stellen door te googelen en te netwerken, en van daaruit met bepaalde criteria je lijst van potentiële bouwers terug te brengen tot 3, door te selecteren en er één te contracteren. Ja, nogal wiedes is dit je aanpak. Ander voorbeeld. Quote: ‘Zorg dat je app goed is.’ Joh, echt?

Dat gevoel had ik vaker bij het doorlezen van ‘In de hand van de klant’. Het boek houdt het midden tussen het succesvol enthousiasmeren van beginners en het slaan met open deuren bij de uitvoering. Jazeker, het boek is compleet in de aanpak. Je komt een eind verder. Maar je mist het échte geheim van de expert.

Over het boek
Titel: In de hand van de klant: hét complete boek voor succesvolle apps
Auteurs: John Kivit
Uitgever: Van Duuren Management
Jaar: 1e druk, oktober 2018
ISBN: 9789089654366
Mediatype: Boek, 192 bladzijden
Prijs: € 29,99 (paperback)

Deze bespreking verscheen eerder op Frankwatching

 

Eric van den Berg

Meer weten?

Wij helpen graag jouw zinnige organisatie verder. Maak snel een vrijblijvende afspraak.

 

Neem contact op

Nieuw op ISI Media: