Elf supertips voor een gebruikersvriendelijke website

Of je website nu informatief is of gericht op interactie, of op transactie: het is belangrijk om je een gebruikersvriendelijke website te hebben. Gebruikersvriendelijkheid is belangrijk omdat mensen je website verlaten als het te ingewikkeld wordt.

Dat effect zie je het snelst bij webwinkels: als je iets niet kunt vinden, of als het bestelproces ingewikkeld is, koop je niets. Zwaai, zwaai. Of als je homepage bijvoorbeeld niet duidelijk is, haken mensen af. Dat kan zijn omdat je design te druk is, je homepage te onduidelijk, als er teveel informatie op staat of als bezoekers niet snel kunnen vinden wat ze zoeken.

Hoe krijg je een gebruikersvriendelijke website

Jakob Nielsen is nummer 1 goeroe als het gaat om usability studies: het onderzoek naar de interactie tussen mens en scherm. Een gebruikersvriendelijke website is volgens hem gebaseerd op 5 criteria:

  • Learnability: hoe gemakkelijk is het voor een gebruiker om eenvoudige taken op je website te doen (als ze voor het eerst op je website komen)
  • Efficiency: hoe snel kunnen gebruikers taken doen op je website
  • Memorability: Hoe snel kunnen gebruikers, als ze na langere tijd weer op je website komen, weer taken doen?
  • Errors: hoeveel fouten maken gebruikers, hoe erg zijn die fouten en hoe snel kunnen ze verder nadat ze een fout hebben gemaakt?
  • Satisfaction: de moeder van alle usability-criteria: hoe prettig is (het ontwerp van) je website?

Deze criteria bepalen in belangrijke mate hoe succesvol je website is of kan worden. Ik probeer ze al jaren toe te passen. Hoewel er honderden tips zijn te bedenken, groot en klein, is dit mijn gouden elftal om je websitebezoekers tevreden te krijgen:

1. Benoem goede call-to-actions: omdat je bezoekers sneller vinden wat ze nodig hebben, verhoogt het de conversie.

2. Vermijd woorden als ‘Welkom op ….’: mensen voelen zich welkom op je website als ze het gevoel hebben geholpen te zijn als ze je website verlaten. Vertel liever bondig en krachtig wat er op de website te vinden is.

3. Zet je zoekfunctie rechtsboven in je website. En zorgt dat het goed werkt.

4. Gebruik veel witruimte op je webpagina, vooral rondom de belangrijkste taken: creëer rust en maak je website ‘zen-proof’.

5. Geen ‘klik hier’. Ze zouden het moeten verbieden: het geeft geen zinvolle betekenis en je kunt zeker betere woorden bedenken, zowel voor je bezoeker als voor de spider van je favoriete zoekmachine.

6. Zorg ervoor dat je contactgegevens helder zijn (kerken alert: vermeld je woonplaats!).

7. Zet je belangrijkste onderwerpen boven de ‘fold’ – de schermvouw.

8. Let erop dat de elementen die het belangrijkste zijn, niet op een banner lijken. Je bezoekers lijden aan bannerblindheid (en jij waarschijnlijk ook, net als ik)

9. Focus je op de toptaken van je website.

10. Zorg ervoor dat mensen je website zeer snel goed beoordelen: maak je website onweerstaanbaar.

11. Werk met een goede pay-off die bij je bedrijf of organisatie past, herhaal deze over je website en bovenal: maak waar wat je pay-off je bezoeker vertelt.

Dit zijn mijn persoonlijke tips, die ik belangrijk vind. Niet genoeg? Bestudeer dan deze 100 usabilitytips op Marketingfacts (december 2012) van usability-onderzoeker Robert-Jan van Diepen.

Eric van den Berg

Meer weten?

Wij helpen graag jouw zinnige organisatie verder. Maak snel een vrijblijvende afspraak.

 

Neem contact op

Nieuw op ISI Media: