Delen is fijn: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Pin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone

Een 404 foutmelding krijg je als een webpagina niet meer bestaat. Het linkje naar die pagina bestaat nog wel, maar je bezoekers komen op een doodlopend spoor. Vaak is dat omdat je die pagina hebt verwijderd. Hoe help je je bezoeker als ze toch op een 404 pagina komen?

Wat is een ‘Error 404’?

Error 404 is een http foutmelding: de pagina die je zoekt, bestaat definitief niet meer. De pagina is definitief gewijzigd van URL (permalink gewijzigd, bijvoorbeeld), je hebt hem verwijderd of je hele sitestructuur is op de schop gegaan bij een nieuwe release. Met de wijziging is de link naar je pagina nog niet weg. Ze komen voor in de zoekresultaten van Google, op sociale media, als backlink vanaf een andere pagina, of in een mailing. Klikt je bezoeker op een dode link, dan zien ze teksten als:

  • HTTP 404
  • 404 Error
  • 404 File or Directory Not Found
  • 404 Not Found
  • Error 404
  • Error 404 Not Found
  • HTTP 404 Not Found

Of je krijgt deze pagina te zien:

Nadelen van een 404

De nadelen zijn duidelijk:

  • Grote kans dat je bezoeker daarna nooit meer terug komt
  • Google straft je en je vindbaarheid neemt sterk af (slecht voor je SEO)
  • Je autoriteit neemt af
  • Een standaard 404 schrikt je bezoeker af
  • Verlies aan bezoekers
  • Omzetderving

Aaarghh! Dat kan veel beter.

Maak je eigen 404-pagina

Maak daarom je eigen 404 pagina. Want een optimale website helpt zoveel mogelijk je bezoeker. Dus ook bij 404-fouten. Een aantal elementen helpen daarbij:

 

  • Gebruik je huisstijl
    Een herkenbare 404-pagina bevestigt je merk.
  • Gebruik humor of een kwinkslag
    Leef met je bezoeker mee. Niets zo vervelend als je goede info verwacht, maar die niet vindt. Door sympathie daarvoor op te wekken, vergroot je de kans dat de bezoeker je fouten vergeeft
  • Bied je excuses aan
    Een eigen 404-pagina is ideaal om te communiceren. Bied als eerste je excuses aan voor de fout, en biedt een uitweg, door een linkje of een zoekvenster. Houd het wel kort.
  • Wil je commercieel gaan, biedt dan een kortingsbon aan voor het opgelopen leed. Dat kan attractief zijn voor webwinkels
  • Gebruik een call-to-action
    Je kunt je bezoeker verleiden een volgende stap te doen: bijvoorbeeld inschrijven voor een nieuwsbrief (hoewel, zou je dat zelf doen?), een formulier of je dienstenpakket.

Direct redirecten

Je hebt met WordPress plugins die ervoor zorgen dat je bezoeker wordt doorgestuurd naar je homepage zodra deze een verdwenen pagina wilt opvragen. Dat is prettig, maar ook onhandig: want je bezoeker komt niet voor je homepage maar voor een andere pagina. Dat zorgt voor een negatieve gebruikerservaring.

Hoe maak ik een eigen 404 pagina?

Kortweg kan dat op 2 manieren:

  • Maak in HTML 1 pagina, die je 404.html noemt. Zet hem in je too
  • Gebruik een WordPress plugin, zoals 404page – your smart custom 404 error page. Met deze plugin maak je een pagina die als 404 wordt getoond

Verhelp je 404 pagina’s

Het liefst wil je natuurlijk voorkomen dat een bezoeker de beruchte 404 error te zien krijgt. Want de standaard 404 pagina ziet er niet uit. Je bezoekers haken snel af en gaan terug naar Google om naar een andere site te gaan. Gebruik daarom Google Analytics of Google Search Console om 404 errors te meten. Met een kleine aanpassing in de trackingcode van Google Analytics kom je een heel eind. Niet-bestaande links vind je in Google Search Console via Crawlen – Crawlfouten. Ook dit kan je met plugins organiseren door te redirecten. Met Xenu link sleuth kun je ook uitstekend je links checken. Doe dat regelmatig. Xenu kun je hier downloaden (gratis en voor niks).

Voorbeelden van 404 pagina’s

Tot slot voor je inspiratie flink wat voorbeelden van 404 pagina’s.

Bekijk de galerij hieronder. Maar bezoek ook eens Jumping Jack Rabbit, die een gratis wallpaper aanbiedt als je op hun 404 komt

 

Geef je stem:
(Gemiddeld: 4.9)
Delen is fijn: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Pin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone