Welkom to ISI Media | Online communicatie voor dienstverleners   Klik om deze tekst te beluisteren via je speaker Welkom to ISI Media | Online communicatie voor dienstverleners
06-34009124 hallo@isimedia.nl
Geef je stem:
(Gemiddeld: 5)

Facebook is bezig zijn gebruikersvoorwaarden aan te passen aan de AVG. De AVG is de nieuwe privacywet die burgers beter beschermt en organisaties meer plichten geeft. Daarom vraagt Facebook de komende tijd toestemming om je gegevens te gebruiken. Opmerkelijk: de gezichtsherkenning is weer terug van weggeweest.

De komende tijd krijg je op Facebook een melding om enkele updates en instellingen te controleren. Dat komt door de GDPR/AVG wetgeving uit Brussel. Als je inlogt, krijg je de melding dat Facebook toestemming vraagt om:

  • Persoonlijke gegevens te delen om advertenties te tonen
  • Gezichtsherkenning in te schakelen (of: uit te schakelen!)
  • Gebruiksvoorwaarden, gegevensbeleid en cookiebeleid te accepteren

Je ziet dan deze popup:

De eerste controle gaat over het weergeven van advertenties.

Zoals je weet is Facebook gratis, dus zijn consumenten het product. Facebook verdient aan jouw activiteiten. Dat gebeurt door advertentieverkoop en door het verzamelen van jouw data. Voor bedrijven is het reuzehandig om op basis van jouw gegevens relevante advertenties te tonen. Dat gebeurt op basis van alle informatie die je met het platform deelt. Facebook vraagt je om toestemming om relevante advertenties te tonen. Je kunt dit aan- of uitschakelen:

Facebook en gezichtsherkenning

Facebook kan gezichten herkennen door foto’s en video’s te analyseren die je zelf hebt gedeeld. Denk aan je profielfoto’s en foto’s of video’s waarin je bent getagd. De functie zou de gebruiker waarschuwen als iemand hun foto gebruikt. En via het taggen in foto’s kun je mensen op foto’s herkennen. Facebook zegt ook dat je er visueel gehandicapten kunt helpen foto’s van mensen te herkennen.
Een foto is een persoonsgegeven, dus wil je hier extra voorzichtig mee zijn (zeker met foto’s van minderjarigen).

Facebook vraagt nu dus toestemming om gezichtsherkenning te gebruiken. Dat is opmerkelijk, want 5 jaar geleden trokken ze die optie razendsnel in na klachten van privacywaakhonden. Nu zegt Facebook dat de optie al in de hele wereld wordt gebruikt en nu ook in de EU (en Canada) een mogelijkheid wordt.

Je moet aangeven of Facebook jou mag herkennen op foto’s en video’s. Als je je privacy lief hebt, zet je deze instelling uit. Je kiest dan voor ‘niet toestaan’.

 

Op de site van Facebook lees je meer info over gezichtsherkenning.

Gepersonaliseerde advertenties

De kracht van Facebook voor organisaties die nieuwe doelgroepen willen bereiken is het geavanceerde systeem om advertenties ‘op maat’ te tonen. Op basis van jouw gegevens, met wie je verbonden bent en je klikgedrag op Facebook, wordt bepaald wanneer een advertentie voor jou interessant is. In de bijgewerkte voorwaarden kun je een keuze maken om het personaliseren aan- of uit te schakelen. Te allen tijde krijg je advertenties te zien (daar verdient Facebook zijn geld mee), maar die zijn dan minder relevant:

Instellingen geregeld checken

Deze nieuwe privacyinstellingen krijg je eenmalig te zien. Je kunt altijd handmatig je privacy-instellingen controleren en aanpassen. Dit doe je door via je instellingen.

  • Ga naar Instellingen > privacy om het delen van je gegevens te bepalen of aan te passen
  • Via Instellingen > Advertenties kun je aangeven welke advertenties je wilt zien, en welke niet.
  • Via Instellingen > Gezichtsherkenning geef je aan of Facebook jouw portret op het platform mag herkennen en gebruiken.

Contact opnemen

Meer weten? Neem contact op met communicatiestrateeg Eric van den Berg. Graag maak ik kennis met jou om een succesvolle communicatieaanpak voor jouw organisatie te bespreken. Bel tijdens kantoortijden 06-34009124, mail naar hallo@isimedia.nl of ga door naar het contactformulier.

Klik om de tekst te horen via je speaker