06-34009124 hallo@isimedia.nl
Wat vind je van dit artikel?
(Gem. 3.8 / 5)

Ik vertel niets nieuws dat Facebook razend populair is. Ideaal om je bedrijf, school of kerk te promoten. En hoezeer Facebook makkelijk in gebruik is, wordt het steeds belangrijker te weten wat de regels en voorschriften van het bedrijf zijn om te voorkomen dat Facebook je blokkeert. Lees hoe je voorkomt dat Facebook je blokkeert en wat je moet doen als dat toch gebeurt.

Een ogenschijnlijk klein ‘misbruik’ kan in het ergste geval leiden tot het afsluiten van je account. Zo’n blokkade overkwam hulpbisschop Mgr. Hendriks van het bisdom Haarlem-Amsterdam. Hij postte zaterdag dit bericht en belandde plots in de Facebook Jail.

 

 

Wat is de Facebook Jail?

Facebook Jail is de virtuele gevangenis van Facebook. Je belandt erin als Facebook een profiel of pagina bestraft. Het kan zijn dat Facebook sommige functies blokkeert of het volledige account uitschakelt, omdat het de regels en voorschriften van Facebook overschrijdt.

Denk aan het plaatsen van ongepaste inhoud, te snel posten, te veel likes geven, en nog veel meer. In de meeste gevallen ben je je er niet bewust van regels te overtreden. Je komt er pas achter dat je in deze virtuele gevangenis bent gekomen als het te laat is.

De straffen die Facebook uitdeelt variëren van de onmogelijkheid om te publiceren voor een paar uur, 3 dagen, 6 dagen, een week tot en met het verwijderen van het profiel of de pagina.

Er zijn twee soorten blokkades: permanent en tijdelijk.

  • Als je permanent wordt geblokkeerd heb je op geen enkele manier toegang tot je account of bepaalde onderdelen. Dit type blokkade is speciaal bedoeld voor spammers en hackers die de Facebook-beveiliging hebben getart of proberen te omzeilen.
  • Daarnaast kan Facebook je account tijdelijk blokkeren. Je kunt weer verder als de blokkade wordt opgeheven door het Amerikaanse bedrijf. Voorbeelden: als je onnodige berichten plaatst in groepen, als je bij herhaling ongewenste inhoud verspreidt, of als je spamberichten naar onbekende mensen stuurt, of als je veelvuldig zelf bent gerapporteerd voor spam of ongewenste inhoud.

Facebook bestraft gebruikers meestal met een tijdelijke blokkering, maar als het probleem ernstig is of als de persoon diezelfde fout keer op keer herhaalt, kan deze permanent worden geblokkeerd. Je moet heel voorzichtig zijn bij elke stap. Je kunt immers je privé-account zonder reden verliezen en dat is echt heel vervelend.

Waarom blokkeert Facebook accounts en inhoud?

Het is goed te benoemen dat Facebook een open platform is waar iedereen met iedereen contact op kan nemen. Dat is het grote voordeel en verklaart het succes van Facebook.
Met als nadelen dat spammers, hackers, ontvoerders, kinderlokkers, en weet-ik-wie eveneens gebruik kunnen maken van de diensten van Facebook. Het is de verantwoordelijkheid van Facebook om alle gebruikers veiligheid te bieden. Daarom moeten ze beleid hebben om iemand te kunnen schorsen of afwijzen.

Hoe voorkom je blokkades door Facebook? En wat moet je doen als het je overkomt?

Ik geef je 7 tips. Daarna geef ik je tips wat je moet doen als je door Facebook bent geblokkeerd.

1. Voorkom blokkades en post niet excessief vaak achter elkaar

Heb weet dat je in de ‘Facebook Jail’ kan belanden. Laat daarom tijd verstrijken tussen je berichten. Voorkom dat je vaak identieke inhoud in meerdere groepen of pagina’s tegelijkertijd plaats. Als Facebook merkt dat je overal dezelfde inhoud deelt, is de kans aanzienlijk dat je op den duur als spammer wordt beschouwd. En je wordt geblokkeerd.

TIP: Houd als stelregel aan dat je minimaal 5 minuten wacht als je dezelfde inhoud op meerdere plekken plaatst.

2. Voorkom blokkades en maak originele inhoud

Kopieer ook geen inhoud, maar maak je eigen berichten. Facebook kan steeds beter en vaker signaleren dat identieke inhoud elders wordt geplaatst of van elders wordt gekopieerd. Want ook dat kan je een blokkade opleveren. Simpel voorbeeld: afbeeldingen die je via Google of Twitter vindt, kopieert en plakt in een Facebook-bericht. Zeker als een bericht of foto eerder bij Facebook door iemand is gemeld als spam, is de kans groot dat dezelfde foto door jou gedeeld ook als spam wordt gezien. En jij als spammer.

Sowieso is het onverstandig andermans foto’s te gebruiken vanwege auteurs- of portretrechten. Controleer daarom altijd of je rechtmatig andermans content mag gebruiken. (zie deze blog met 30+ tips voor gratis foto’s)

O ja, en originele inhoud gaat dus niet alleen over foto’s. Elk bestand, tekst of linkje dat door veel mensen tegelijk wordt gedeeld kan worden aangemerkt als spam.

3. Voorkom blokkades en houd het persoonlijk

Probeer zo persoonlijk mogelijk te facebooken. Weet wie je toevoegt aan je vriendenlijst. Ken je die persoon niet, dan neemt het risico toe dat je een spamaccount toevoegt. Zorg er daarnaast voor dat mensen weet wie jij zelf bent: dat bevordert je geloofwaardigheid en imago als je langer facebookt.

Weet hoe Facebook werkt. Als de site detecteert dat gebruikers jouw vriendschapsverzoeken of groepsaanvragen niet accepteren of blokkeren, weet Facebook dat. Komt dat vaak voor, heb je het risico dat je een enkeltje Facebook Jail krijgt.

Onder persoonlijk maken bedoel ik ook: geef juiste en duidelijke informatie wie je zelf bent. Dat helpt voorkomen dat Facebook je als verdacht account aanmerkt (of anderen dat bij Facebook melden). Het helpt ook nieuwe volgers om contact met je te zoeken. Zorg dat te achterhalen is wie je bent. Zorg dat je te vertrouwen bent. Een goede alinea en herkenbare foto in je profiel is vaak al genoeg.

4 Zorg dat je weet hoe Facebook werkt en wat hun regels zijn

Dat dus: de kleine lettertjes.

Zeker weten dat het overgrote deel van de gebruikers de gebruiksvoorwaarden van Facebook nooit heeft gelezen. Daardoor weet je niet wat Facebook toelaat en hoe Facebook werkt. Met als risico dat je een gele of rode kaart kan krijgen. Verdiep je daarom hoe Facebook werkt en wat wel en niet is toegestaan.

Ik snap daarbij de uitdaging: de voorwaarden zijn veel en soms verwarrend. De belangrijkste drie regels:

  • Gebruik de naam van je organisatie niet voor een persoonlijk accounts.
  • Gebruik maar 1 Facebook-account.
  • Neem de moeite om de Facebook-voorwaarden eens per jaar door te nemen, zowel voor persoonlijke accounts als zakelijke pagina’s.

Dit zijn de belangrijkste regels en richtlijnen:

  • Servicevoorwaarden 
    Je vindt hier de regels rond het delen van informatie, veiligheid, rechten van derden en geschillen
  • Gegevensbeleid
    Je vindt hier de regels rondom privacy, hoe Facebook met jouw gegevens en data omgaat en hoe je contact opneemt met Facebook als je vragen hebt over privacy
  • Richtlijnen voor de community
    In deze richtlijnen lees je hoe je als gebruiker Facebook dient te gebruiken, zoals omgaan met andere gebruikers, het veilig houden van je gegevens, het beschermen van intellectueel eigendom en het melden van misbruik.
  • Betalingsvoorwaarden
    In het geval van het plaatsen van advertenties, bij prijzen, abonnementen en gesponsorde berichten krijg je te maken met de betalingsvoorwaarden van Facebook.
  • Voorwaarden voor Facebookpagina’s
    Hier lees je onder welke voorwaarden je pagina’s op Facebook mag gebruiken, zoals naamgeving, merkinhoud, het doen van aanbiedingen en promoties,

5. Gedraag je niet als een spammer, of beland in Facebook Jail

Geef Facebook geen reden om je account te blokkeren. De belangrijkste reden heb ik eigenlijk al genoemd: spam. Je loopt gevaar als een spammer te worden aangemerkt als je:

  • Vriendschapsverzoeken verstuurd naar mensen die je niet kent
    Neem dus alleen contact op met mensen die je kunnen kennen. Dit is nodig omdat na een eventuele afwijzing van je vriendschapsverzoek Facebook kan vragen aan andere gebruikers of je bekend bent. Antwoordt een meerderheid met ‘nee’, dan wordt je account gemarkeerd als spam. En dus wordt je geblokkeerd.
  • Je eigen bedrijf of organisatie promoot op andere pagina’s of in groepen.
    Niet als bericht, of like, een link of wat dan ook. Je loopt dan het risico als spam te worden gemarkeerd. Bovendien hebben veel groepen als richtlijn dat je geen reclame mag maken voor je eigen toko.
  • Privéberichten gebruikt om promotie te doen voor je eigen artikelen of diensten. Om dezelfde reden.

6 Pas op voor saboteurs en trollen

Tsja. Niet iedereen is van goede wil. Het is heel makkelijk om iemand als spam te markeren. En handig: je kunt zo concurrentie wegduwen. Of mensen of organisaties brandmerken waar je het oneens mee bent, of ronduit een hekel aan hebt. Onder dit stukje vallen ook mensen die kerken en religie verafschuwen en daarom mensen en pagina’s trollen.

Je kunt deze personen benaderen en blokkeren zodat ze je berichten niet meer zien, en jou dus ook niet meer kunnen blokkeren of rapporteren. Je kunt ze daarnaast individueel rapporteren aan Facebook, of met Facebook contact opnemen om uit te leggen wat er is gebeurd. Dat kan met bedrijfslinks onderaan een Facebook-pagina.

7. Pas op met automatische berichten

Hoofdthema in dit artikel is spam. Beter gezegd: het voorkomen van spam. Als je ervoor zorgt dat Facebook je niet als spam aanmerkt, blijf je in de groene zone. Het automatisch doorsturen van je website naar Facebook kan daarom soms door het bedrijf als spam worden aangemerkt. Dit is mogelijk gebeurd met het account van de hulpbisschop. Automatische programma’s bootsen menselijk gedrag na, en dat kan argwaan van het bedrijf opleveren.

Controleer daarom geregeld de software die je berichten doorsturen naar Facebook (RSS-feeds, plugins, e.d.), en houd ook rekening met de frequentie en tijden waarop je dat doet: niet te vaak en niet te veel op dezelfde momenten naar teveel plaatsen. Dat kan worden geïnterpreteerd als buitensporig gedrag (los van de inhoud) en dus een blokkade opleveren.

Help! Facebook heeft mij geblokkeerd. Wat moet ik nu doen?

Wanneer je profiel is geblokkeerd, heb je geen toegang tot je account of bijbehorende diensten. Dat kan je helaas niet omzeilen.

  • Als jouw account permanent is geblokkeerd, kunt je het om geen enkele manier herstellen (tenzij je Facebook ervan kunt overtuigen). In dat geval moet je een nieuw account aanmaken, met andere gegevens (ander e-mailadres, ander telefoonnummer, etc.).
  • Als je tijdelijk bent geblokkeerd, heb je nog een kans om door te gaan. Je moet hier aan denken:

Helaas wordt het als lastig ervaren om contact op te opnemen met het Facebook-team om bezwaar te maken tegen de blokkade. Het meeste gebeurt immers automatisch. Facebook noemt dit bijvoorbeeld ‘sociaal rapporteren’. Uitleg over sociaal rapporteren vind je hier.

En het meeste wordt afgehandeld via het Helpcentrum.

Wil je een melding doen bij Facebook, ga dan naar je eigen startpagina. Klik op het vraagteken rechts bovenaan en kies voor ‘Een probleem rapporteren’. Zie bijgaande schermafdruk.  Je kunt vervolgens kiezen uit:

  • Algemene feedback
  • Er werkt iets niet
  • Aanstootgevende inhoud

Daarna kun je een bericht verzenden en die van bijlagen voorzien (zoals schermafdrukken).

  • Check vervolgens geregeld je Support inbox of je antwoord krijgt.

Alles wat rest is afwachten.

Laat enige tijd verstrijken

Wanneer je berichten zijn geblokkeerd, vermijdt dan veelvuldig gebruik en andere acties die ervoor kunnen zorgen dat je account verder wordt beperkt. Laat Facebook sowieso weten dat je hun beleid niet schendt of dat je een normale gebruiker bent.

Herhaal niet dezelfde fout opnieuw

Voorkom dat je dezelfde fout waardoor je werd geblokkeerd. Maak je wel die fout, dan word je opnieuw geblokkeerd en dan duurt het langer voordat het is opgelost. Of Facebook blokkeert je account permanent als je steeds dezelfde fouten herhaalt.

Speel niet met Facebook-beveiliging

Haal geen trucjes uit. Huur niemand in die met scriptjes of software de blokkades zegt te kunnen omzeilen. Een: ik vraag me af of ze dat waar kunnen maken. En twee: Je kunt als die activiteiten worden opgemerkt, een permanente blokkade oplopen.

Probeer de debugging tool

Het kan tot slot helpen de debugging tool van Facebook te gebruiken. Die heb ik vaker ingezet bij opdrachtgevers met goed resultaat.  Je kunt het hulpmiddel onder meer gebruiken om informatie te bekijken die wordt gebruikt als website-inhoud wordt gedeeld op Facebook, Messenger en dergelijke .

 

 

Tot slot: Ik krijg veel reacties op dit artikel. Veel mensen hebben dit probleem en dat is heel vervelend voor je.
Ik kan helaas niet iedereen beantwoorden. Als je anoniem reageert, reageer ik sowieso niet.
Bedrijven krijgen voorrang (zeg namens welk bedrijf je contact zoekt).