Om in 2018 gevonden te worden door zoekmachine Google kun je beter geen trucjes meer toepassen om bovenaan te komen. Redelijke kans dat je daarvoor wordt afgestraft. Mede dankzij initiatieven als Google RankBrain leert Google steeds beter waar je website over gaat, en hoe je bezoekers je website vinden. Traditioneel betekent dat je je artikelen optimaliseert door de juiste trefwoorden toe te kennen. Dat is aan het veranderen. Keywordstuffing is sowieso uit den boze, maar vooral zul je simpelweg interessante content moeten schrijven. Lees hoe je jouw website Google-proof maakt. 

Ik geef je 6 Google-proof 2018 tips.

SEO Tip 1 Schrijf zo helder mogelijk voor je bezoeker

Je wilt uiteraard dat je website zo duidelijk mogelijk is. Zeker als je blogs schrijft. Schrijf daarom zinnen die je doelgroep begrijpt. Je kunt de leesbaarheid van je teksten controleren via gratis hulpmiddelen van de stichting Accessibility. Met hun leesbaarheidstool kun je zien hoeveel van de Nederlanders je teksten begrijpt. Als dat aansluit bij je doelgroep, zit je goed. (Wat dus niet altijd wil zeggen dat je jargon hoeft te vermijden, hoewel je er meestal goed aan doet vakwoorden te vermijden).

SEO Tip 2 Veilig met een SSL-certificaat

Hackers kunnen grote schade aanrichten aan je website. Met DDOS-aanvallen of andere ongein krijgen niet alleen banken te maken. Google wil dat je een veilige website hebt. Vanaf zomer 2018 markeert Google Chrome onveilige websites. Dat ziet er zo uit:

Dat gaat je bezoekers kosten als je nu geen actie onderneemt. Een veilige website krijg je door een SSL-certificaat. Daarmee versleutel je alle gegevens die via je website worden verstuurd. Lees  alles over SSL-certificaten en wat de invloed is op je positie in GoogleTip: installeer zo snel mogelijk een SSL-certificaat.

SEO Tip 3 Rich Mark up

Dankzij Google’s RankBrain snapt Google veel beter de zoekvragen van iedereen die de diensten van de zoekgigant gebruikt. RankBrain is gebaseerd op kunstmatige intelligentie dat zichzelf verbetert om jouw zoekgedrag te leren. Daardoor ‘snapt’ Google beter waar je content over gaat, zonder dat je steeds dezelfde zoektermen gebruikt. Google is specialist in ‘Information Retrieval’ en past semantische woordrelaties beter toe. Bijvoorbeeld synoniemen, homoniemen, de rol van woordafstand tussen woorden, exacte en associatieve woorden. Zoekmachinepoptimalisatie gaat daardoor niet meer alleen over zoektermen, linkjes en autoriteit.

Van oudsher is het web opgebouwd uit ‘markup’-taal. De meest bekende is HTML (ML = markup language). Door nieuwe vormen te gebruiken, verbeter je je website. Dit is bijvoorbeeld Rich Mark Up. Dat is gestructureerde data (‘structured data’) waardoor je rijkere zoekresultaten toont. Met rich cards kun je bijvoorbeeld een hogere conversie bereiken. Door semantische code in je website te verwerken, kun je beter vindbaar worden. Met structured data maak je je content begrijpelijk technisch te voor zoekmachines. Je markeert specifieke content met een stukje code.

Bijvoorbeeld boeken. Ieder boek heeft een titel, een auteur, een inhoudsopgave, een bookcover, een ISBN, enzovoorts. Deze kun je apart markeren. Je kunt tevens de onderlinge relatie aangeven. Hierdoor kunnen je bezoekers content makkelijker vinden. Zoekmachines snappen je content sneller. Voor de technici: Google ondersteunt RDF, JSON-LD en Microdata waarin onderwerpen en hun relatie worden gestandaardiseerd. Dit gebeurt via schema.org

SEO Tip 4 Gebruik WordPress

WordPress is de meest gebruikte software voor het beheren van je website. Het is een eenvoudig systeem om mee te bloggen en ideaal om beter gevonden te worden door zoekmachines. Wij bouwen en beheren vele websites voor klanten en krijgen altijd terug: wat is het toch een prettig systeem, dat WordPress.
Om je vindbaarheid te vergroten kun je extra functies aan WordPress toevoegen, zogenaamde ‘plugins’. Yoast for SEO is een bekende plugin om je te helpen je vindbaarheid te vergroten.
Werk je nog niet met WordPress? Bespreek dan met ons om deze gratis software te gebruiken zodat je je bezoekers kunt verwennen met goede content en betere prestaties in Google.

SEO Tip 5 Bezoekersgedrag

Waar tip 3 erg technisch was, is deze vierde tip gericht op het vasthouden van je bezoekers. Stap 1 is vindbaar zijn, stap 2 dat mensen op jouw linkje in Google klikken zodat ze op je website komen en stap 3 je bezoekers zien vast te houden. Dat is niet alleen belangrijk voor de effectiviteit van je website. Google kijkt namelijk naar het gedrag van je bezoekers. Gaan ze snel weg, dan interpreteert Google het mogelijk zo dat je website niet relevant was voor de zoekterm. En zal op den duur je website minder hoog komen.

Daarom moet je jezelf de vraag stellen: hoe zorg je ervoor dat je websitebezoekers langer op je website blijven. Maak je pagina’s zo relevant mogelijk. Zorg ervoor dat er genoeg materiaal is dat je bezoekers boeit. En dat het enige tijd kost om de informatie op te nemen.

Hou ze vast. Dat kan door interne linkjes naar andere pagina’s op je website. Maar dat kan ook door podcasts of video’s op je pagina te plaatsen die je blog ondersteunen, verrijken en verlevendigen.

SEO Tip 6 Voice Search

Marketeers zien de opkomst van het zoeken met je stem. Dankzij Apple’s initiatief Siri bijvoorbeeld praten mensen steeds vaker met hun apparaat. Dat gaat ook voor Google gelden. Praten gaat immers sneller dan een zin intypen. Probeer het zelf maar uit. Type de zin ‘Welke films draaien er vandaag in het filmhuis”? in Google, of spreek hem eens uit.

Als voice search doorzet, zal optimaliseren op zoekterm steeds minder waarde krijgen. Gebruik daarom vaker gesproken taal, en vraagzinnen die je bezoekers gebruiken. Dat vergroot je kansen om goed gevonden te worden.

Is er veel te winnen voor je om jouw website gevonden te laten worden? Wij helpen je graag bij het optimaliseren van jouw website. Neem contact met ons op, dan bespreken we samen wat we kunnen doen.

Geef je stem:
(Gemiddeld: 4.9)