Geef je waardering:
( 11 bezoekers gaven gemiddeld een 4.1 aan dit artikel.)
De gevolgen van het verdwijnen van Google Adwords advertenties aan de rechterkant zijn groot. Wat is er veranderd en hoe ga je ermee om?

Sinds vorige week heeft Google een ‘make-over’ geintroduceerd voor de desktop. AdWords heeft de verandering wereldwijd en voor iedere taal toegepast. Het lijkt er vooral op dat Google haar omzet ermee wil verhogen.

Wat is er gebeurd met Google AdWords?

De betaalde advertenties rechts zijn verdwenen.

De nieuwe zoekresultaten van Google Adwords (bovenaan)

De nieuwe zoekresultaten van Google Adwords (bovenaan)

De nieuwe zoekresultaten van Google Adwords (onderaan)

De nieuwe zoekresultaten van Google Adwords (onderaan)

Boven staan nu 4 advertenties, onderaan 1 tot 3 advertenties. Het is ‘alleen’ een herinrichting van de SERP (, de pagina met zoekresultaten). Positie 1 tot 3 aan de rechterzijde is nu positie 4 op de SERP. De posities 5 tot 7 aan de rechterkant worden nu posities 5 tot 7 onderaan de SERP.

 

 

Is Google gek geworden? Nee, iedere verandering wordt zeer grondig getest. Toch zijn er grote gevolgen voor zowel de advertentieposities als de organische resultaten en zijn zeker niet alleen kosmetisch.

Vooral ‘advertenties van hoog-commerciële waarden’ worden getoond. Google zegt dat zowel adverteerders en gebruikers hier profijt van hebben. Te verwachten is dat de performance van de advertenties toeneemt. Het is realistisch dat per zoekopdracht er meer advertenties worden getoond, zeker op zoekwoorden met commerciële waarde.

Wat zijn de gevolgen?

De verandering is alleen op desktop pcs’s, op mobiel zag je rechts al niets (uiteraard). De invloed is wellicht minder omdat de conversie van ‘rechterkant-advertenties’ toch al lager was.
Hoger in Google wordt met de vernieuwing een lastiger en duurder verhaal. De belangrijkste gevolgen zijn:

1. De Cost-per-Click (CPC) stijgt.
Het gevecht wie er bovenaan staan, wordt heftiger. Vooral bedrijven met een kleiner budget zullen het moeilijker krijgen rendement te halen op Google Adwords.

2. Meer organische (=gratis) zoekresultaten onder de vouw
Op de eerste pagina staan ook minder organische resultaten en ze staan lager, vaak onder de paginavouw als nieuws, afbeeldingen of lokale zoekresultaten ook nog worden getoond. Dus ook goede SEO wordt intensiever.

3. Minder advertenties betekent minder clicks en minder impressies
Nu er minder advertenties worden getoond, levert dat ook minder impressies op voor toch al lage posities. Vergelijk het met de Champions League: zit je daarin, dan verdien je je geld. Val je daarbuiten, dan wordt het moeilijker.

Bedrijven worden dus benadeeld: meer betalen voor een hoge Adwords-positiee, meer concurrentie in de organische (gratis) resultaten. Nieuwkomers krijgen het nog moeilijker.

En wat met de rechterkant?

Er is nu, voor desktops, meer ruimte op rechts gekomen. Die wordt ingevuld door:
1. Niets
2. Google Shopping campagnes
3. Knowledge graph boxen met locatiegegevens of wikipedia-achtige info

 

En wat nu? Google AdWords links laten liggen?

Nou, dat ligt er maar net aan. Enkele tips:

  • Belangrijk is het om goed presterende zoekwoorden en zoektermen zichtbaar te houden in de SERP.
  • Het is verstandig per advertentiegroep te checken wat het beste converteert.
  • Verspreid je advertentiebudget: Maak gebruik van meer online kanalen naast AdWords
  • Verspreid je campagnes op meerdere momenten: niet alleen bij oriëntatie, maar ook later in het proces om voor jouw bedrijf of organisatie te kiezen.
  • Was je nog niet begonnen aan AdWords, dan wordt het een stuk moeilijker direct in de Champions League te komen. Dat betekent: nog beter voorbereiden, meer testen en meer experimenteren.
  • Ter geruststelling: de aanpassing is van invloed op desktop. Voor mobiel verandert er niets. Beide advertentieblokken worden nu met elkaar in lijn gebracht.
  • Het lijkt er op dat vooral organisch zoeken de verliezer is. Dat geeft weer werk voor SEO-experts.
Delen in je netwerk: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Pin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone