Welkom to ISI Media | Online communicatie voor dienstverleners   Klik om deze tekst te beluisteren via je speaker Welkom to ISI Media | Online communicatie voor dienstverleners
06-34009124 hallo@isimedia.nl
Geef je stem:
(Gemiddeld: 4.7)

Je staat voor een verandering waarvan je de noodzaakt voelt. Als het anders moet, hoe pak je dat aan: hoe kom je aan een nieuwe communicatiestrategie? 

Een nieuwe communicatiestrategie, of die nu in- of extern gericht is, levert flink wat vragen op over het veranderingsproces. Zoals: wat betekent de verandering voor het werkproces, hoe krijgen we de mensen mee? Hoe voorkomen we onrust of dwarsliggers in de organisatie? Brengt de nieuwe koers wel het gewenste resultaat? Hoe informeren we alle doelgroepen? Hoe stemmen we de organisatiecultuur (en somtijds organisatiestructuur) af op de waarden, missie en visie van de nieuwe strategie?

Management

Dit zijn vragen die in de organisatie leven, en uiteraard ook bij bestuur, directie en management. Dan is het verstandig om te investeren in een gedegen aanpak. Dat begint met een helder verhaal dat voor draagvlak zorgt om missie en visie vast te stellen, of te vernieuwen. Je wilt immers je energie goed uitgeven en niet verspillen aan vergeefse moeite.

Het hebben van een duidelijke visie op de strategieontwikkeling brengt de organisatie in beweging. Veranderingsprocessen kunnen dan verantwoord worden gestart, ongeacht of deze intern zijn (nieuwe organisatiestructuur, nieuwe diensten met andere werkwijzen) of extern (nieuwe diensten voor nieuwe doelgroepen, andere positionering). Daarbij is communicatie essentieel. Als de veranderingen niet duidelijk worden uitgebeeld en verwoord verlies je grip op het veranderingsproces en kan dat het nieuwe beleid belemmeren.

Een communicatiestrategie kan daarmee een verantwoorde stap zijn om een organisatieverandering te begeleiden.

Strategische communicatie

Daarbij helpt het om communicatie strategisch te benaderen, en meerdere aspecten bij de gewenste veranderingen te betrekken. Cultuur, Identiteit en imago zijn in zo’n geval heikele onderwerpen, want wat is de cultuur van de organisatie, wat kenmerkt zij en is er wel sprake van een gezamenlijke identiteit, of wordt dat door stakeholders verschillend ingevuld. Kom er maar om bij ideologische of identiteitsgebonden organisaties of grotere organisaties die gekenmerkt worden door brede identiteitsgroepen.

Strategische communicatie gaat erom na te denken over je visie op communicatie en de weg van A naar B: wat is je doel en hoe ga je die doelen realiseren. Je wilt niet alleen weten dat er een trein rijdt, maar ook wat de bestemming is en wat je doet als je onderweg vertraging oploopt omdat er een koe op de rails staat. Wij kunnen je daarbij helpen.

Communicatiestrategie als Alice in Wonderland

Alice: “Kun je me vertellen welke kant ik op moet?”
“Dat hangt er voor een groot deel vanaf waar je naar toe wilt”, zegt de kat.
“Het zal mij een zorg zijn” zegt Alice.
“Dan maakt het niet uit welke kant je op gaat”, antwoordt de kat.

Zo is het maar net met je strategie en je visie op de (nabije) toekomst.

 

Contact opnemen

Meer weten? Neem contact op met communicatiestrateeg Eric van den Berg. Graag maak ik kennis met jou om een succesvolle communicatieaanpak voor jouw organisatie te bespreken. Bel tijdens kantoortijden 06-34009124, mail naar hallo@isimedia.nl of ga door naar het contactformulier.

Klik om de tekst te horen via je speaker