Welkom to ISI Media | Online communicatie voor dienstverleners   Klik om deze tekst te beluisteren via je speaker Welkom to ISI Media | Online communicatie voor dienstverleners
06-34009124 hallo@isimedia.nl
Geef je stem:
(Gemiddeld: 3.6)

Een Google recensie verwijderen is mogelijk. En soms is het erg ingewikkeld. Lees de mogelijkheden als je een negatieve review van Google wilt verwijderen.

Er zijn meerdere redenen waarom je een reactie op Google liever niet ziet. Een slechte recensie geeft natuurlijk geen goed imago of indruk van wat je kunt. Het levert je imagoschade op of klanten lopen weg. Ook kan een recensie onrechtmatig zijn: smaad of laster in een review is meer dan ergerlijk.

Twee manieren om een Google recensie te verwijderen

Eigenlijk zijn er twee wegen om een review te verwijderen

  1. zelfgeschreven review van Google verwijderen
  2. Een review van iemand anders van Google verwijderen

Eigen recensie verwijderen van Google

Het kan zijn dat je achteraf spijt hebt dat je een review op Google hebt geschreven. Dan is het niet moeilijk om je tekst te verwijderen. Dat doe je zo:

  • Ga naar Google Maps
  • Kies voor de Instellingen > Mijn bijdragen
  • Kies voor Reviews
  • Kies de review en vervolgens Review verwijderen

Google verwijdert je review permanent.

(Op deze manier kun je trouwens ook foto’s en video’s voor verwijdering voorstellen. Kies dan in Google Maps voor ‘Een probleem melden’ zodra je een foto of video hebt geselecteerd.)

Een review van iemand anders verwijderen van Google

Organisaties en bedrijven ontvangen graag ervaringen van klanten via Google. Daar heb je zelf geen invloed op. En vaak wil je ook dat klanten en anderen over je diensten vertellen. Het liefst natuurlijk positieve verhalen, zodat dat andere klanten aantrekt.

Meest voor de hand ligt het om Google te vragen de review te verwijderen. Dat doe je zo:

  • Ga naar Google Mijn Bedrijf
  • Ga naar Reviews
  • Selecteer de review die je wilt verwijderen
  • Kies bij de drie stipjes voor Markeren als ongepast.

Google controleert dan of de reactie ongepast is. En als Google dat vindt, wordt de recensie op Google verwijderd.

Let echter op: Google vindt meestal dat een mening geven moet kunnen. Dat kan positief of negatief zijn. Google beslist niet zomaar of een negatieve reactie onterecht is. Meestal blijft de review dus staan. Je kunt dan een reactie geven op de negatieve review, of je kunt naar de rechter stappen.

Dus Google bepaalt. In hun richtlijnen zegt Google reviews te verwijderen:

  • die aanzetten tot haat, bijv. op basis van geloof, afkomst of ras
  • die seks bevatten: wordt altijd weggehaald, account kan worden afgesloten
  • die persoonlijke informatie bevatten (BSN, rijbewijsgegevens, prive-adressen)
  • die als spam worden geoormerkt: spamberichten worden in principe automatisch verwijderd
  • die commercieel aandoen: reclameteksten, links naar andere websites
  • die onbehoorlijk zijn: gevloek, rancuneus, aanstootgevend of obsceen taalgebruik om maar iets te noemen
  • die illegaal zijn: reacties die auteursrechten schenden of ernaar verwijzen
  • die niet-relevant zijn: reviews gaan niet over politiek, geloof of sociaal commentaar.
  • die blijk geven van belangenverstrengeling: een oneerlijke beoordeling van een werknemer of eigenaar
  • die intimiderend zijn: pesten of anderen lastig vallen staat Google niet toe
  • bij identiteitsfraude: Google wil niet dat mensen worden misleid, en kan content verwijderen als blijkt dat iemand onbevoegd is een bedrijf of organisatie te vertegenwoordigen (en dus na te bootsen)

Google hanteert hetzelfde beleid voor beoordelingen, tekstreviews, afbeeldingen, video’s, links, metadata, bijschriften en FAQ’s. Tevens moet de ‘user generated content’ voldoen aan de algemene servicevoorwaarden van Google.

Heb geduld

Google geeft aan dat het enkele dagen kan duren voordat de site een melding heeft verwerkt. Het kan dus een tijdje duren voordat een Google recensie is verwijderd.

Hoe omgaan met negatieve reviews op Google?

Je moet een hele goede reden hebben wil je een Google recensie over jou verwijderen. Natuurlijk is het vervelend als iemand je organisatie een slechte waardering geeft op Google. Als dat per ongeluk is, kun je vragen om de review aan te passen. Leg dan aan je contact uit hoe hij of zij dat moet doen.

Op negatieve reacties die terecht zijn, kun je ook reageren met een genuanceerd verhaal (hoe het echt zit, of een respectvolle aanvulling, nooit op de man gespeeld).

Juridische stappen?

Is er volgens jou echt sprake van een onrechtmatige recensie op Google, dan kun je kijken wat er juridisch mogelijk is. Het probleem kan zijn dat het soms moeilijk te achterhalen is wie de onrechtmatige recensie heeft geplaatst. Je kunt als eerste kijken of je de naam en het adres kunt achterhalen. Vervolgens kun je de webmaster aanschrijven om een recensie te verwijderen, en – als daar geen gehoor aan wordt gegeven – een schadevergoeding vragen. Werkt dat niet, dan zou je eventueel de stap naar een rechter kunnen zetten. Dan is het handig om een gespecialiseerde advocaat in de arm te nemen.

Waarom zou je een review op Google (niet) willen verwijderen?

Er zijn meerdere redenen waarom je een reactie op Google liever niet ziet. Een slechte recensie geeft natuurlijk geen goed imago of indruk van wat je kunt. Het levert je imagoschade op of klanten lopen weg. Ook kan een recensie onrechtmatig zijn: smaad of laster in een review is meer dan ergerlijk.

Toch kun je ook positief met een negatieve recensie omgaan. Alleen maar positieve recensies kunnen je geloofwaardigheid negatief beïnvloeden. Geloof je zelf een bedrijf met alleen maar 10 sterren? Daarom kun je meestal beter een slechte review gewoon laten staan. Reageer altijd op een review. Als de reactie daartoe aanleiding geeft, kun je in alle kalmte de klant bedanken voor de feedback en je excuses aanbieden. Biedt vervolgens hulp en een oplossing aan. Houd het daarbij professioneel: op een verdediging of persoonlijke aanval zit niemand te wachten, en bovendien kan iedereen ervan ‘meegenieten’.

Het beste is natuurlijk om een negatieve review te voorkomen. Dan kan door goed contact te onderhouden met je doelgroep, bijvoorbeeld door geregeld en kort te vragen naar iemands ervaringen. Dat versterkt de onderlinge band, en als je het met enige regelmaat doet, word je organisatie er nog beter van ook.

 

 

 

 

Klik om de tekst te horen via je speaker