Hoe vind je de beste hashtags voor Instagram om meer likes te krijgen

Instagram groeit als kool these days. Dat maakt het platform interessant voor organisaties om meer bekendheid te krijgen en meer interactie. Ik help je inzicht te krijgen hoe hashtags op Instagram werken. Je leest vooral hoe je de beste Instagram-hashtags vindt om meer likes te krijgen.

Sinds kort heeft Instagram meer dan 1 miljard actieve gebruikers per jaar. Dat is ideaal om zonder veel advertentiebudget nieuwe groepen te bereiken. De sleutel daarbij bestaat uit het gebruik van de juiste hashtags. Dat doe je naast goede, aansprekende, opvallende content, juiste timing en ontvankelijk zijn voor interactie. Het is een uitdaging de beste hashtags op Instagram te vinden.

Waarom zou je hashtags op Instagram gebruiken en wat zijn hashtags eigenlijk? 

Het simpele antwoord. Dit is een hashtag: #

Een hashtag op Instagram is een trefwoord of een beperkt aantal woorden. Die zijn vooraf gemarkeerd met het hash-symbool #, Die hash wordt gebruikt bij je beschrijving. De hashtags helpen Instagram (net als andere sociale media) om inhoud te organiseren en te categoriseren zodat Instagram relevante content aan de juiste gebruikers kan uitserveren. Een beetje deelnemer aan sociale media, kent ze wel, woorden als #durftevragen, of trefwoorden die populair zijn.

Met de beste hashtags op Instagram kun je meerdere doelen bereiken.

  • Meer likes krijgen

    Instagram-gebruikers die interesse hebben in een bepaald onderwerp, zoeken vaak op de hashtags die daarop van toepassing zijn. Dus als je zelf precies die hashtags gebruikt, dan is de kans aanzienlijk dat Instagrammers jouw content zullen zien. En gaan liken.

  • Meer volgers krijgen

    Waar je van houdt of wat je leuk vindt, daar wil je bij horen. Dat geldt ook voor Instagram. Dus als ja alles wilt weten over cup cakes, UEFA-voetbal, achtbanen, postzegels uit Mauritius, paperclips, smartphones, mode of wat dan ook: als je op Instagram zit, wil je precies dat weten. Als je de juiste hashtags op Instagram gebruikt, vergroot je niet alleen je bereik, maar ook de kans dan Instagrammers contact met je willen leggen.

  • Meer leden werven

    En de derde stap is werving. Als andere Instagrammers je gaan volgen, kun je je diensten promoten, campagnes onder de aandacht brengen en mensen stimuleren zich voor je te winnen, met aansprekende content. Dat geld voor bedrijven net zo goed als goede doelen, onderwijs, kerken en andere non-profit organisatie.

Instagram is dus uitstekend in te zetten voor non-profit marketing.

Zo vind je de beste Instagram-hashtags

Je weet nu de voordelen van hashtags op Instagram. Maar hoe kom je aan de beste hashtags? Het is verstandig om daar geregeld onderzoek naar te doen, zodat je beter beargumenteerde keuzes maakt om je Instagram-account te verbeteren.

Deze 5 hulpmiddelen helpen je om goede hashtags voor Instagram te vinden:

  • HashtagsForLikes
    HashtagsForLikes is een tool die je kunt gebruiken om Instagram-hashtags te genereren voor je sociale-media accounts. In no-time vind je de beste Instagram-hashtags die gerelateerd zijn aan je content. Ook hier werk je met rubrieken. Bijvoorbeeld mode, reizen, fotografie, telefoon, familie, eten en drinken.
  • InstagramTags
    Nog een tool om kant-en-klaar populaire hashtags voor Instagram te vinden. En ook deze werkt op basis van onderwerpen, dit keer ‘tag-categorieën’. Je klikt op een tag, en je krijgt een set hashtags, die je zo kunt gebruiken.
  • Keywordtool.io
    Keywordtool.io hanteert een premium-model. Dus een deel is gratis en wil je meer, dan ga je betalen. De tool behoort tot de standaarduitrusting van iedereen die beter vindbaar online wil zijn. Voor SEO wordt de tool bijvoorbeeld veel gebruikt. Maar dus ook voor Instagram op zoek naar relevante hashtags. Ook in het Nederlands!
  • TagBlender
    Deze tool is een hashtag-generator voor Instagram. Op basis van meerdere rubrieken krijg je hashtags, die je kunt mengen tot nieuwe Instagram-zoekwoorden. De rubrieken zijn bijvoorbeeld populariteit, follows en comments, maar ook onderwerpen als dieren, merken, landen, feestdagen, muziek, natuur, mode, mensen of sport. Stop ze in de gratis blender en je krijgt direct suggesties. Het proberen waard!
  • Tagsfinder
    Van dit rijtje is Tagsfinder een Nederlandse plek om hashtags op Instagram te vinden. Zeer de moeite waard om te testen.

Voor- en nadelen hashtag-tools

Deze tools zijn alle 5 erg makkelijk om te gebruiken. Je vindt snel woorden. Die kun je snel kopiëren en plakken op Insta. Maar er is ook een nadeel: behalve Tagsfinder en Keywordtool zijn ze in het Engels. En misschien is je doelgroep dat niet. Dan zul je de hashtags zelf moeten vertalen, als je relevante volgers wilt krijgen.

Less = more?

Je ziet accounts die zeer veel hashtags gebruiken om maar bereik te genereren. Op Instagram zit (misschien wel daarom) een hashtag limiet van 30 hashtags per bericht op Instagram. Die grens moet je dus sowieso in de gaten houden. Daarnaast: stel, je Instagram is gekoppeld aan een ander social medium platform, dan gaan je hashtags mee. En niet iedereen zit daar op te wachten. Je kunt snel als spammer worden gezien, en dat is nou net niet de bedoeling.

Let daarom tot slot op hoe specifiek je hashtags zijn, en of ze altijd aansluiten bij je Instagram-volgers.

Contact opnemen

Meer weten? Neem contact op met communicatiestrateeg Eric van den Berg. Graag maak ik kennis met jou om een succesvolle communicatieaanpak voor jouw organisatie te bespreken. Bel tijdens kantoortijden 06-34009124, mail naar hallo@isimedia.nl of ga door naar het contactformulier.

Eric van den Berg

Meer weten?

Wij helpen graag jouw zinnige organisatie verder. Maak snel een vrijblijvende afspraak.

 

Neem contact op

Nieuw op ISI Media: