Hoe wordt je nieuwsbrief meer en beter gelezen?

Hoe kun je ervoor zorgen dat jouw nieuwsbrief meer en beter wordt gelezen? Veel e-mailnieuwsbrieven geven irritatie aan de lezer. En hup, de deleteknop wordt ingedrukt. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Ik geef je zes tips voor een betere nieuwsbrief.

Tip 1: Gratis waarde weggeven

De eerste stap is: laat mensen weten dat je een nieuwsbrief hebt. Dat kan op al je online kanalen: je website, Twitter, LinkedIn, Facebook of YouTube. Nodig iedereen uit om je nieuwsbrief te lezen. Dat kan door nieuwe abonnees iets gratis aan te bieden. Bij voorkeur moet dat van waarde zijn en past bij waar jij voor staat en wat je aan inhoud meegeeft in je nieuwsbrief.

Tip 2: Aantrekkelijke onderwerpregel

Begin met een trekker. Een ‘lees-mij-nu’-trekker. Vermijd onderwerpregels als ‘Nieuwsbrief 12 van ISI Media’. Die fout heb ik in het begin gemaakt: het werkt niet. Mensen schrijven zich uit of lezen je nieuwsbrief helemaal niet.

Tip 3: Slim werken met afbeeldingen

Veel e-mailsoftware laden standaard niet meer de afbeeldingen. Daar gaat je inhoud. Let dus op bij je opmaak en voeg een alt-tekst toe. Dat verhoogt de kans dat je lezer alsnog de afbeelding ophaalt.

Tip 4: Beperk je tot 1 onderwerp

Mijn nieuwsbrieven bestaan uit tips over online communicatie. Hooguit voeg ik daar 1 ander onderwerp aan toe, zoals nieuwe producten en/of diensten. Meer niet. Ik probeer altijd aan te haken bij wat de lezer interesseert. De focus leg ik altijd op de lezer, niet op mij.

Tip 5: Voeg een logo toe of afbeelding van jezelf

Lezers van nieuwsbrieven zoeken herkenning. Dat kan het helpen om een foto van jezelf (als eigenaar, ZZP’er of afdelingshoofd) bij de ondertekening van je nieuwsbrief te plaatsen. Sowieso is het verstandig een logo toe te voegen. Dit geeft herkenning en vertrouwen. Benadruk niet te vele jezelf: je nieuwsbrief gaat niet over jou, maar over jouw doelgroep.

Tip 6: E-mailadres toevoegen

Vraag mensen om het e-mailadres van de nieuwsbrief toe te voegen aan hun eigen adresboek in Outlook, Gmail of welke e-mail software ze gebruiken. Waarom? Dan verdwijnt je bericht niet in de spambox.

Eric van den Berg

Meer weten?

Wij helpen graag jouw zinnige organisatie verder. Maak snel een vrijblijvende afspraak.

 

Neem contact op

Nieuw op ISI Media: