Hoger in Google komen
4.7 (94%) 20 votes

Hoger in Google en een hoge Google ranking: in dit artikel lees je hoe je bovenaan kunt komen. Je krijgt meer dan 10 gratis tips hoe je je SEO verbetert. Want niet bovenaan in Google en je bent onvindbaar voor potentiële klanten.

Met een hoge Google ranking ben je goed vindbaar en dus bereik je gratis en voor niets meer klanten die op jouw website komen, en die jij als dienstverlener kunt helpen (als je website professioneel is, wervend is en vertrouwen en expertise uitstraalt). Hoger in Google komen is makkelijk én moeilijk tegelijk.

Hoger in zoekmachines komen

Ik geef je een werkwijze om hoger in Google, Bing, Yahoo of andere zoekmachines te komen. Je leert ook de beste tools kennen om je Google ranking te verbeteren.

SEO is een vak apart. Zomaar hoger in Google komen is geen eenvoudige handeling. Het kost best wat tijd om in de top 5 te komen. Wil je professionele hulp om hoger in Google te komen, neem contact op om te bespreken wat wij voor je kunnen doen. Door onze achtergrond in Information Retrieval gaan we verder dan menig marketeer.

Wat is SEO? Wat is zoekmachine optimalisatie?

Wil je eerst weten wat SEO/zoekmachine optimalisatie is? Lees dan het introducerende artikel ‘Wat is SEO?’.

In een afzonderlijk artikel schrijf ik hoe je de juiste zoekwoorden kunt vinden. Met behulp van je boerenverstand, Google en gratis hulpprogramma’s die SEO-experts ook gebruiken. Lees Zoekwoorden vinden voor betere SEO-resultaten met deze 7 hulpmiddelen

Werkwijze om hoger in Google te komen

Bepaal de woorden waarop jij gevonden wilt worden

Hoog scoren in Google begint met te bepalen op welke trefwoorden je gevonden wilt worden. Hoe algemener een trefwoord, hoe groter de competitie. Begin daarom met het aanleggen van een lijst trefwoorden. Bij voorkeur trefwoorden die jouw doelgroep gebruikt.

Bekijk wat je concurrenten met Google doen

De tweede stap is concurrentie-analyse. Je bent niet de enige website die hoog wilt scoren. Maar je hebt laaghangend fruit: woorden waar minder concurrenten op worden gevonden, en die voor jouw doelgroep ook interessant zijn. Bepaal in stap twee wie je concurrenten zijn, en hoe hoog ze op deze woorden scoren. Bekijk vervolgens hun website om te achterhalen wat zij doen om zo hoog te komen.

Optimaliseer je website voor zoekmachines

Om hoger in Google te komen is optimaliseer je vervolgens je website. Beter gezegd: iedere pagina van je website verbeteren je op ‘Google-vriendelijkheid’, meestal op 1 trefwoord per pagina. Idealiter bedenk je bij het schrijven van je teksten op welke zoekwoorden je potentiële bezoekers zoeken.

  • Bedenk als eerste op welke vraag jouw pagina antwoordt geeft. Het artikel dat je nu leest wil antwoord geven op de vraag hoe je aan een hoge positie in Google komt.
  • Bedenk vervolgens welke zoekwoorden mensen gebruiken om dat antwoord via Google te vinden.
  • Kies vervolgens een lijst met zoekwoorden die die mensen gebruiken, en die je op je pagina gaat verwerken.
  • Schrijf vervolgens de beste pagina over dit specifieke onderwerp. Een artikel dat zich onderscheidt van de rest qua inhoud, tips, ontwerp, actualiteit enzovoorts.
  • Schrijf de pagina zo dat deze relevant is voor je bezoeker, en voor Google. Immers, hoe relevanter, des te meer bezoekers
  • Monitor je Google ranking en zorg voor een goede keyword density. Vul van tijd tot tijd je artikel aan, zodat hij beter gaat scoren in Google.
  • Zorg voor een aantrekkelijke titel, een goede introductie, prettige tussenkoppen, ruimte
  • Gebruik 1 h1-tag in 1 artikel en niet vaker.
  • Schrijf een lang artikel. Google is een ‘tekstvreter’: hoe meer tekst, des te beter kan Google bepalen hoe relevant het artikel is. Maar niet te lang, want je bezoeker heeft haast.
  • Gebruik tussen 500 en 1200 woorden.
  • Overweeg om je website met SSL te beveiligen. Lees hier hoe SSL je website beter vindbaar maakt

Koppel je website aan andere websites

Het internet is een netwerk van webpagina’s. Als je op relevante websites wordt gelinkt, ga je op den duur hoger scoren. Dit noemen we ‘Bij voorkeur zijn dat websites met hoge posities en naamsbekendheid.

SEO is een specialisme waar veel tijd gaat inzitten voor structureel betere resultaten. Heb je daar geen tijd voor, neem dan contact op met ons en we helpen je verder. Ga naar onze dienst Hoger in Google

De top 10 SEO-tools

Om je verder te helpen je website hoger in Google te krijgen, geef ik je graag een aantal gratis onmisbare SEO-tools.

1. Google Search Console

Je kunt de juiste positie van zoekwoorden checken zonder Google Search te gebruiken. Check daarvoor Google Search console om te kijken wat je zoekwoordpositie is. Ga in Google Search Console naar Zoekverkeer > Zoekanalyse. Ook hier zie je je positie terug – op een zoekwoord – met verschillende filtermogelijkheden. Je kunt er zo handig achter komen op welke zoekwoorden je website goed vindbaar is in Google. En dus weet je op welke woorden je kunt hoger in Google kunt scoren.hoge-google-ranking- searchconsole

2. Keyword Rank Checker

Een andere middel is Keyword Rank Checker van SERPs.

Het fijne aan deze tool is dat het gratis is én dat je meer zoekopties hebt. Je kunt op zoekwoord, locatie, taal en soort apparaat selecteren. Ook je kunt de resultaten als .csv opslaan zodat je het verder in Excel of in een database kunt uitpluizen. Je kunt de tool eindeloos gebruiken. Wil je meer dan 1 zoekstring tegelijk gebruiken, dan is er een betaalde versie. Zo kun je bijvoorbeeld doen hoe potentiële klanten uit Groningen op ‘online communicatie advies’ zoeken, en wie er hoog in Google staan. Dat ziet er zo uit:

Hoger in Google met de Keyword Rank Checker

Hoger in Google met de Keyword Rank Checker

Als je dit op meerdere plaatsen doet, kun je meerdere posities ontdekken. Hoger in Google, of lager in Google. Zo kregen dienstverleners die op ‘online communicatie advies’ zoeken een tijdje geleden in Groningen de website ISI Media op positie 6 en in Maastricht op positie 9. Choose your battle.

3. What’s My Serp

SERP checker What’s My Serp biedt een gratis SERP Checker aan (SERP = zoekresultatenpagina, weet je nog?) Ga naar What’s My Serp. Net als bij de Keyword Rank Checker kun je op domein en regio selecteren. Zo werkt het:

  • Je voert je domeinnaam in
  • Je kiest de Google-versie (de regio, bijvoorbeeld Google.com voor internationale websites, en Google.nl voor websites gericht op Nederland)
  • Je kunt maximaal drie andere websites vergelijken (je concurrenten bijvoorbeeld)
  • Daarna geef je je zoekwoorden op

4. Search Engine Rankings van Mike’s Marketing tools

De Search Engine Rankings van Mike’s Marketing Tools doorzoekt Google, Bing en Yahoo! En laat je in een pop-upje netjes zien welke – geobjectiveerde – positie je hebt. Daar komt ‘gratis infographics maken’ op positie 9 in Google naar voren.

Hoger in Google met deze tool

Google ranking tools

5. Hoger in Google komen met betaalde rank trackers

Ik zet deze suggestie onderaan het artikel, want niet iedere dienstverlener wil geld uitgeven aan professionele SEO-software. Maar ben je groot en heb je budget en je je all-the-way gaan om een hoge Google ranking te veroveren, informeer jezelf dan op:

SEO advies

SEO is een specialisme waar veel tijd gaat inzitten voor structureel betere resultaten. SEO is geen truucje. Met dit artikel hebben we je flink wat tips gegeven zodat je zelf aan je Google posities kunt werken. Heb je daar geen tijd voor, of loop je tegen zaken aan, neem dan contact op met ons en we helpen je verder.

Nog meer weten?

Dit artikel ‘Hoger in Google komen’ is er een uit een serie. Je leest alle artikelen in de rubriek ‘SEO’ in de communicatieblog van ISI Media. Je treft daar onder meer artikelen aan over Page Authority, ranking factoren, zoeken in Google, SSL, mobiele websites, zoekwoorden, zoekwoorddichtheid en alle andere belangrijke zaken en trends als het gaat om zoekmachine optimalisatie.

Delen in je netwerk: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Pin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone