‘Vergeet niet dat morgen de nieuwe Facebook-regel begint’. Al jarenlang wordt Facebook geteisterd door dit irritante nepbericht. Tijdlijnen vol geven mensen Facebook zogenaam geen toestemming om content te gebruiken. Terwijl het onzin is. Troep. Leugens. Deel deze hoax niet.

Toch blijven mensen erin trappen.  Zo luidt het hoax-bericht:

Vergeet niet dat morgen de nieuwe Facebook-regel begint waarop ze je foto’s kunnen gebruiken. Vergeet niet dat de deadline vandaag is !!! Het kan worden gebruikt in rechtszaken tegen je. Alles wat je hebt gepost, wordt vanaf vandaag openbaar, zelfs verwijderde berichten of verbannen foto’s. Een simpele copy-and-paste kost niets, voorkomen is beter dan genezen. Ik geef Facebook of Facebook-gerelateerde entiteiten geen toestemming om eerdere en toekomstige foto’s, informatie, berichten of publicaties te gebruiken. Met deze verklaring waarschuw ik Facebook dat het ten strengste verboden is om op basis van deze groep en/of de inhoud ervan informatie bekend te maken, te kopiëren, te verspreiden of enige andere actie tegen de groep te ondernemen. De inhoud van deze groep is privé- en vertrouwelijke informatie. De schending van de privacy kan strafbaar zijn door de wet (UCC 1-308-1308-103) en het Statuut van Rome. OPMERKING: Facebook is nu een openbare entiteit. Alle leden moeten een notitie van dit type publiceren. Als je wilt, kun je deze versie kopiëren en plakken. Als je niet minimaal één keer een verklaring publiceert, geef je stilzwijgend toestemming voor het gebruik van je foto’s en informatie in updates van de profielstatus.  NIET DELEN. Kopieer en plak. Hun nieuwe algoritme kiest dezelfde mensen – ongeveer 25 – die je berichten zullen lezen. Dus, houd je vinger ergens in dito bericht en “copy” verschijnt. Klik op “kopiëren”. Ga vervolgens naar je pagina, start een nieuwe publicatie en plaats uw vinger ergens in het lege veld. “Plakken” verschijnt en klik op plakken. Dit omzeilt het systeem.

Vals veiligheidsgevoel

Het nepbericht is onuitroeibaar en waart als een spook sinds 2012 rond op Facebook, in allerlei varianten en talen. Dat het nepbericht wordt gedeeld, komt door de overtuigende tekst: er wordt verwezen naar wetgeving; je doet iets goeds, want je omzeilt het systeem; het appelleert aan je privacy; en het is zo gemakkelijk om het te delen: knippen, plakken en klaar. En je bent weer veilig.  Nou, niet dus.

Het bericht zaait vooral twijfel – een typisch kenmerk van een hoax. Baat het niet, dan schaadt het niet, denk je dan en je deelt het. Mensen geloven er heilig in, zeker omdat het door vrienden wordt gedeeld en omdat er met wetteksten wordt gestrooid. Echter, de wetgeving die wordt aangehaald (UCC 1-308-1 1 308-103 en het statuut van Rome) heeft niks met het onderwerp te maken.

  • UCC 1-308-1 1 308-103 is een onderdeel van de Uniform Commercial Code. Deze code reguleert zakelijke transacties in de Verenigde Staten (en niet in Europa/Nederland).
  • Dankzij het Statuut van Rome uit 1998 is het Internationaal Strafhof opgericht.

Nog een reden om de facebook-hoax te delen: privacy is een hot issue. Daardoor zijn mensen geneigd het nepbericht te delen op de eigen tijdlijn. Onder meer door het Cambridge Analytica-schandaal zijn we alerter geworden dat onze gegevens niet zomaar worden gedeeld. Dat maakt ons angstig en wantrouwend. We willen de controle terug.

Maar dat lukt niet met dit delen van dat Facebook-bericht.

Adviezen

Het beste advies dat ik kan geven is: deel alleen je eigen content. Voordat je andermans informatie gaat delen (wat dan ook):

  • Plaats geen flauwekulverklaringen over privacy op Facebook. Het is nutteloos. Het is misleidend. Je helpt mee aan het verspreiden van leugens.
  • Check de bron, en dan ook de echte bron.
  • Check de inhoud van de bron: zijn de verwijzingen echt en van toepassing op jou?
  • Kopieer de inhoud van het bericht en Google erop om te zien. Op allerlei plekken worden hoaxes ontmaskerd.
  • Check de website hoaxmelding.nl
  • Als je je privacy lief hebt, checkt geregeld je privacy settings op Facebook (en elders)
  • Lees dit artikel hoe je een hoax herkent
  • Train je eigen mediawijsheid. Wij kunnen je daarbij helpen als mediacoach.