Ideale navigatie op je website met card sorting en tree testen
2.8 (56.67%) 6 votes

Het is geweldig als je website is geoptimaliseerd is voor zoekmachines (SEO en SEA). Maar als je bezoekers direct wegklikken omdat je navigatiestructuur niet op orde is, win je daar minder mee. Met (reversed) card sorting kun je dit verbeteren. 

Het is van wezenlijk belang dat bezoekers weten wat ze moeten kiezen en hoe ze zo snel mogelijk kunnen navigeren om de informatie te vinden die ze nodig hebben. Is het menu onduidelijk of onoverzichtelijk, dan haken je bezoekers sneller af. Je verliest aantrekkingskracht, je verhoogt de ergernis bij je bezoeker en op den duur verlies je er klanten mee. Is de structuur onduidelijk dan wordt zoeken naar informatie als het bestijgen van de Everest: alleen voor getrainde doorzetters bereikbaar.

Voorbeeld?

Er wordt veel vaagtaal gebruikt en niet bij de minste websites. Zoals:

  • Overig (Website Nu.nl: wat komt er dan?)
  • Inclusief (Website Volkskrant: wat is inclusief?)
  • Creating shared value (website Nestle: huh?)
  • Leden (website Oude Kerk Zoetermeer: komt er een inlog, een overzicht of hoe je lid kan worden?)

 

Klik jij op Overig? Of Inclusief? Bezoekers weten voordat ze klikken niet wat er daarna komt. En dus klikken ze er minder snel op of maken ze een andere keuze. Gemiste kans. Herken je dat bij je eigen website?

Je wilt dus een zo logisch mogelijk en gebruikersvriendelijk menu hebben. Dat kan dankzij eenvoudig onderzoek. De methode heet: open, gesloten en reversed card sorting (ook wel: tree testing).
Dat is laagdrempelig, goedkoop en ook nog eens leuk om te doen.

Wat is card sorting?

Card sorting-techniek wordt door onderzoekers, informatiearchitecten en usability experts gebruikt om te onderzoeken wat de ideale menustructuur op je website is. Doel: de structuur sluit aan bij de verwachting van de bezoeker en maakt het doorklikken zo logisch mogelijk.

Warfel & Maurer (2004) bepleiten de usability techniek omdat het

  • inzicht geeft in de manier waarop gebruikers de informatie groeperen
  • de verschillen en overeenkomsten tussen mensen in structurering van informatie blootlegt
  • laat zien hoe effectief het huidige menu is in vergelijking met de card sorting uitkomsten

Idealiter zijn de deelnemers van een sessie je bezoekers (klanten, achterban), of een combinatie van bezoekers en medewerkers. Als je alleen voor medewerkers kiest, werkt je aan inside-out denken, in plaats van outside-in.

Er zijn twee methoden om card sorting uit te voeren: de open en gesloten variant.

Open card sorting

Met beide methodes werk je met geeltjes of kleine kaartjes. Bij open card sorting zijn er twee varianten. We laten deelnemers kaartjes maken met een trefwoord erop. Deze worden gegroepeerd en vervolgens in een nieuwe structuur geplaatst. Je kunt de termen prioriteren naar hoog, normaal en laag of belangrijk, normaal en onbelangrijk. (N.B. Denk eraan dat de bias bij deelnemers is om voor hoog en belangrijk te kiezen).

Gesloten card sorting

Bij gesloten card sorting (‘closed card sorting’) krijgen de deelnemers ook kaartjes met termen. In tegenstelling tot de open card sorting zijn er al hoofdgroepen gemaakt. Je vraagt de deelnemers de kaarten in de bestaande groepen onder te brengen.

Open card sorting gebruik je als je een volledig nieuwe menustructuur voor je website wilt ontwikkelen. De gesloten variant gebruik je om de informatiestructuur gebruikersvriendelijker te maken.

Gesloten card sorting geeft de volgende inzichten:

  • De mate waarin de indeling van de deelnemers overeenkomt met de bestaande website
  • Op welke punten de indeling afwijkt
  • Welke termen niet kunnen worden ingedeeld
  • Welke termen niet worden begrepen, bijvoorbeeld omdat de omschrijving te vaag of te breed is.

Tree test

Tree testen is een aanpalende usability techniek voor het evalueren van de vindbaarheid van onderwerpen op een website. Het is ook bekend als reverse card sorting. Een andere manier van classificeren dus.

Een grote website wordt typisch georganiseerd in een hiërarchie (een “boom”) van de onderwerpen en subonderwerpen. Een tree test biedt een manier om te meten hoe goed gebruikers items in deze hiërarchie kan vinden.

In tegenstelling tot traditionele usability testing, wordt tree testen niet gedaan op de website zelf maar gebruiken we een vereenvoudigde versie van je sitestructuur. Dit zorgt ervoor dat de structuur geëvalueerd afzonderlijk van de effecten van navigatiemiddelen, visueel ontwerp, en andere factoren op de site.

Wanneer gebruik je deze technieken?

Wij passen bij ISI Media card sorting geregeld toe aan het begin van de bouw van een nieuwe website gericht op een nieuwe structuur.
Ook komt het voor dat we gevraagd worden een bestaande website gebruikersvriendelijker te maken door de informatiearchitectuur onder handen te nemen. Daarbij kan (reversed) card sorting een onderdeel zijn. Dat zijn dan meestal grotere websites waar de informatiestructuur door de groei van content onoverzichtelijk is geworden.

Meer weten? Neem contact met ons op hoe we je kunnen helpen aan een betere, gebruikersvriendelijke website. Na afloop van enkele sessies krijg je onze aanbeveling voor een nieuwe navigatiestructuur.

Of bekijk deze aflevering van de 1 Minuut Universiteit:

Delen in je netwerk: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Pin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone