Geef je waardering:
( 5 bezoekers gaven gemiddeld een 4.4 aan dit artikel.)
Steeds vaker krijg ik vragen om een app te bouwen. En wat daarbij komt kijken. Ik merk dat er soms lichtzinnig naar worden gekeken. Laatst kreeg ik een simpel mailtje: We willen een app. Wat moet ik doen en hoeveel kost dat? Morgen hebben we een bestuursvergadering.‘ Dat triggerde mij om je de volgende tips te geven.¬†

Wat wil je met de app?

Ik wil je als eerste enkele vragen meegeven zodat je goed kunt overwegen wat voor app je wilt:

  • wat staat er aan content op de app? (anders dan op je website, of Facebookpagina)
  • voor welke platformen wil je de app hebben? (apple, android, etc.)
  • wat moet de app kunnen doen (functies)?
  • Wil je een native of web app?
  • Hoe uniek is de app (standaard, spelletjes, maatwerk)?
  • Moet er worden ingelogd?
  • Zijn er in-app payments?
  • Moet de app synchroniseren met andere devices?
  • Kunnen gebruikers items reviewen?
  • Kunnen gebruikers een profiel aanmaken?
  • Moet de app geintegreerd worden met de website?

App moet meerwaarde bieden

Bedenk:

Op de afstandsbediening van je tv staan 10 knoppen. En je hebt 100-en zenders. Wie staan er op plek 1 tot en met 10? Dat zijn vaak dezelfde aanbieders. Dat geldt ook voor apps. Er zijn er tienduizenden. Met andere woorden: wegen de (hoge?) investeringskosten op tegen het verwachte gebruik? Zeer veel apps worden maar 1 tot 10x gebruikt, en daarna niet meer.

Je zult dus bij een app duidelijke meerwaarde moeten bieden. Voor wie maak je de app, en welke alternatieven heb je onderzocht. Zit je doelgroep erop te wachten? Kunnen ze ermee overweg en keren ze terug naar de app?

Wat kost een app?

Een app is er niet zomaar. Met je app-bouwer zul je goed moeten overleggen wat er op moet, en hoe het eruit moet zien. Zeker als je voor meerdere platformen gaat, kunnen de kosten oplopen. Wil je een richtlijn?

  • Hoe simpeler de app, hoe goedkoper
  • Hoe mooier het design, hoe duurder
  • Hoe meer functies, hoe duurder

Dat ligt voor de hand. Een handige rekenformule is deze:

aantal platformen x aantal devices x design x aantal features x aantal functies = offertebedrag

Bereken ook de terugkerende kosten. En denk na over je verdienmodel: moeten mensen betalen om je app?

Globale berekening:

  • Een app met hergebruik van bestaande features: tussen de 2.000-5000 euro
  • Een app laten maken: gemiddeld ruweg tussen de 5.000 en 25.000 euro
  • Een app met geavanceerde mogelijkheden: tussen de 25.000 en 100.000 euro.

Let wel, dit zijn richtlijnen, geen gegarandeerde bedragen waarvoor ik aansprakelijk ben.

Alternatieven voor een app

Mocht je schrikken van deze bedragen, overweeg dan eens of een mobiele website, of standaardfunctionaliteit van een social mediaplatform niet tot hetzelfde rendement of effect kan leiden. Zeker voor kleine organisaties is een website geoptimaliseerd voor meerdere schermen, maar met net wat meer features, een goed alternatief.

Hoe kan ik zelf een app maken?

Heb je het geld niet, heb je veel tijd en/of ben je slim genoeg, dan kun je ook zelf een app maken. Werk van tevoren je idee uit op papier. Vervolgens kun je een app programmeren  voor het platform (kun je leren, bijvoorbeeld met Swift via iOS Academie) of je gebruik een app maker. Dat zijn online tools waarmee je (soms beperkt) een app kunt genereren.

Enkele app makers:

Dan heb je een app. En dan?

Hoe je ook een app hebt gemaakt, of laten maken, daarna begint het feest pas echt: promoten, promoten en nog eens promoten. Lees dit wat oudere artikel eens op Frankwatching over de marketing van apps. Belangrijk: het moment van de lancering, de 7 dagen daarna en – opnieuw – de keuze of je zelf gaat vermarkten of dat je dat uitbesteed. (In dat laatste geval zou je eens met ons kunnen praten).

Slotsom

Vergelijk het met het kopen van een auto of een huis. Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt.

In dit artikel heb ik beschreven waar je zoal aan moet denken. Wil je meer, neem dan contact op. Ik kan je adviseren wat voor jou de beste oplossing is.

 

Delen in je netwerk: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Pin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone