Isidorusweb en Geloof 2.0: de kerk op het web
Geef je waardering

Begin deze maand verscheen een artikel over Isidorusweb op het uitstekende weblog Marketing en PR Visie van PR-adviseur en journalist Remco Janssen. Je kunt het hieronder nalezen.
Hoe groeide Eric van den Berg, in het dagelijks leven werkzaam bij de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag, uit tot kenner op het gebied van spiritualiteit en katholiek geloof op het web?
Via Isidorusweb, een nieuws- en achtergrondwebsite over het katholieke geloof met twitter, een online netwerk, een webshop, Hyves, RSS-nieuwsfeed, partners, affiliates, een nieuwsbrief, een e-learningomgeving, advertenties en recentelijk zelfs een offline symposium rond internetspiritualiteit. En we hebben een primeur: sinds gisteren is er een heuse RKKerk-Twibe.
Zeven jaar geleden ontstaan, is de portal van Van den Berg uitgegroeid tot dé plek voor ‘surfende katholieken’, en intussen zelfs uitverkozen tot beste christelijke website van 2009-2010. Niet zo gek ook: de site oogt en functioneert buitengewoon Web 2.0. “Ik ben geïnteresseerd in branding en marketing”, zegt de bedenker, die is afgestudeerd in Informatiewetenschappen. “Het christendom bestaat zo’n 2000 jaar. Dan zou je veel moeten weten hoe je een boodschap overbrengt. Het grappige is dat er rond het medium internet nog een gat te vullen is. Dat probeer ik.”
Isidorusweb is naar eigen zeggen ‘ervoor om het (katholieke) geloof op internet op een excellente manier te presenteren. We doen dit op verschillende manieren en we zoeken steeds nieuwe wegen om het katholieke geloof, leven en cultuur op het web aan je door te geven’. Samen met technicus, goede vriend en ZZP’er Maarten Blokdijk (www.easy-content.nl) is de site op deze manier zo sterk gegroeid.
De portal is ontstaan vanuit de ‘chaostheorie’, zoals Van den Berg het noemt. Begonnen als een simpele startpagina naar het katholieke geloof op het web, dat rap uitgroeide tot een verzameling van zo’n 2.000 links. “Toen had ik het wel gezien.” Nu omvat het een haast encyclopedisch hoeveelheid achtergrondinformatie, bij elkaar zo’n 5.000 pagina’s.
Van den Berg hanteert het Unilever-model, zegt hij. Meerdere merken resideren onder het vaandel Isidorusweb. Zo is er RKWinkel, de online katholieke winkel voor rozenkransen, kruizen en andere parafernalia. ViaKatholiekNieuws.nl en Religie24.nl indexeert hij 120 nieuwsbronnen en weblogs op het gebied van geloof. Trouwens, zijn SEO heeft hij ook prima op orde. “Daar is de techniek ook op ingericht”, meldt hij. Bijvoorbeeld de zoekopdracht ‘katholieke geloof’: Isidorusweb staat als vijfde in Google.
De community op Ning rond Geloof en Spiritualiteit heeft in twee weken tijd ruim 100 leden. Een respectabel aantal, vindt Van den Berg, ook als is nog geen bisschop lid. “Was het maar wáár. Daar zullen we nog even op moeten wachten.” Hij verkoopt in de pas gelanceerde webshop merchandising en reli-gadgets, bijvoorbeeld een iPod uit Rusland in vorm van een kruis of een Praystation, in plaats van een Playstation.
Z’n bezoekerspiek ligt rond kerst. Niet heel vreemd, zou je denken. Van den Berg: “Maar waarom? Via Isidorusweb kun je via alle aangesloten parochies, zo’n 1400 in getal, online kerstvieringen raadplegen. Dat levert 20.000 unieke bezoekers op. Op een normale dag als vandaag moet je denken aan zo’n 3000 à 3500 bezoekers.”
Vanwaar die naam? Voor een katholieke surfer is deze een logische, schetst Van den Berg. Isidorus (van Sevilla) , bisschop in de 6e en 7e eeuw, is de (officieuze) beschermheilige van het internet. De naam Isidorusweb ligt voor SEO-doeleinden niet voor de hand, maar “de heilige zou ik – zeker met mijn bibliotheekachtergrond – waarschijnlijk wel hebben gekozen. De man schreef de allereerste encyclopedie, daar kan ik niet aan voorbij gaan.”
Van den Berg mag zich met recht Geloof 2.0-expert noemen. Hij adviseert kerken en parochies over hun webpresence. Zelf muntte hij de term internetspiritualiteit, zoals het offline symposium dat hij laatst organiseerde ook heet. “Ik ben geen evangelist”, stelt hij. “De website komt meer voort uit het feit dat ik de roomskatholieke geloof als mooi en prettig ervaar. En ik wil daar anderen deelgenoot van maken, maar wél vrijblijvend.”
Een pull-strategie dus, en vooral géén push, om in marketingtermen te spreken. “Andere evangelisatiewebsites leggen bijna op: word lid van de kerk! Bij ons is het meer, wees welkom! Meer getuigen, dan óvertuigen. Het ligt
aan de gebruiker zelf hoe het overkomt.” Uiteraard is Van den Berg wel met push-promotie bezig. “Omdat het een goed product is. Maar niet in de zin van: koop hier je geloof!”
Delen in je netwerk: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Pin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone