Geef je waardering:
( 17 bezoekers gaven gemiddeld een 4.1 aan dit artikel.)
Je homepage verbeteren is zeer belangrijk, omdat het de ‘toegangspoort’ tot al je diensten of producten is. Ik geef je 5 tips hoe je in weinig tijd je homepage kunt optimaliseren. Want in onze snelle tijd wil iedereen onmiddellijk resultaat. Sneller koken, sneller communiceren, sneller hardlopen. Dat geldt ook voor je website. Gelukkig zijn er genoeg manieren om je website succesvoller te maken voor gehaaste bezoekers.

Hou je homepage eenvoudig

Maak het niet te bont. Hoe veelzijdig of veelkleurig je ook bent. En hoe veel je ook kunt doen voor je doelgroep.

Uit allerlei onderzoeken blijkt dat minder echt meer is. Hoe meer aanbod op je homepage, hoe minder je bezoekers weten wat ze aan je hebben. De onzekerheid neemt toe om een keuze te maken…. En mensen haken dan af. Dus is het verstandig keuzes te maken hoe je je homepage verbetert.

Hoe dat minder = meer komt? Je hersenen geven de voorkeur na te denken over dingen die gemakkelijk zijn. (Als je wilt weten hoe dat zit, lees dan dit Engelstalige achtergrondartikel). Cognitive fluency heet dat in de psychologie: hoe gemakkelijk het is om over iets na te denken. Hoe makkelijker, des te eenvoudiger het voor je hersenen het is om te verwerken. En daar gaat de voorkeur naar uit.

Kijk maar:

homepage verbeteren door het eenvoudig te houden

Simpel of complex? Je hersenen gaan voor snelle verwerking. Less = more.

 

Het idee van cognitive fluency werkt op meerdere plekken door. Bijvoorbeeld bij het lettertype dat je gebruikt. Ook dat kan eenvoudig te lezen of moeilijk te lezen zijn. Waar gaat je voorkeur naar uit?

 

Welk lettertype is voor jou makkelijker leesbaar?

Welk lettertype is voor jou makkelijker leesbaar?

 

Het werkt ook door voor productpagina’s. Apple doet het voor de Apple Watch bijvoorbeeld zo:

Apple Watch product - less is more

Een titel. Een tagline, twee doorklikmogelijkheden en een foto. Dat is alles.

Met deze kennis in het achterhoofd, begon ik op onze eigen site te testen en te ervaren hoe less = more doorwerkt in het doorklikken van bezoekers van de homepage. En hoe we aan de hand daarvan de homepage konden verbeteren.

Begin vorig jaar testte ik op onze eigen site ISI Media de homepage. Ik heb 4 weken lang 12 trainingen op onze homepage gezet. Om te laten zien hoe ik bezoekers kan helpen. Uitbundig veel. Resultaat: er werd 23% minder doorgeklikt. Nu ik ons hoofdmenu heb ingekort, minder aanbied en maar 1 doorklikmogelijkheid geef, worden de vervolgpagina’s tot 34% meer bezocht.

Verbeter je homepage

Wat we deden? De homepage eenvoudig maken door:

  • minder diensten te tonen: geeft minder keuzestress
  • het hoofdmenu van 10 naar 5 hoofditems terug te brengen
  • 1 doorklikknop aan te bieden (‘call to action’) in plaats van 12 keuzemogelijkheden
  • meer witruimte te gebruiken
  • een groter lettertype te gebruiken

Less = more, zo blijkt. Succesvolle websites verminderen de onzekerheid van bezoekers om een vervolgkeuze te maken. Dat geldt voor onze bezoekers en ongetwijfeld ook voor jouw websitebezoekers. (En we testen verder, dus mogelijk wordt onze homepage of vervolgpagina’s nog eenvoudiger. The proof of the pudding is in the eating).

Conclusie

Ik heb geleerd dat met kleine aanpassingen een website vaak al beter wordt. Of in vaktermen: een betere conversie kan bereiken. Betere conversie betekent dat je website meer omzet genereert, meer contacten of een betere interactie. Je site wordt succesvoller als je je homepage verbeter.

 

 

 

Delen in je netwerk: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Pin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone