Geef je waardering:
( 15 bezoekers gaven gemiddeld een 4.7 aan dit artikel.)
Keyword density kan je helpen bij het optimaliseren van je pagina’s voor zoekmachines. Maar lang niet altijd. Als je serieus werk maakt van zoekmachine-optimalisatie (SEO), ga je meestal uit van 1 of 2 zoektermen per pagina. Want je geeft 1 antwoord op 1 vraag waar mensen op zoeken. Dat wordt voor een websitebezoeker lastiger als je vijf onderwerpen op 1 pagina behandelt.

Wat is keyword density?

Kortweg: Zoekwoord dichtheid. Hoe vaak een woord op je pagina voorkomt. Het gaat om de verhouding tussen het gekozen trefwoord en de volledige tekst.

Dat is uit te rekenen:

Als een zoekterm 10x voorkomt op een pagina van 500 woorden, dan is de keyword density 10 : 500 x 100 = 2%.
Als een zoekterm 14x voorkomt op een pagina van 5000 woorden, dan is de keyword density 14 : 5000 x 100 = 0,28%.

Wil je deze verhouding van jouw webpagina berekenen, dan kun je deze rekentools gebruiken:

Is keyword density belangrijk?

De dichtheid van een trefwoord in een tekst wordt gebruikt bij het optimaliseren van pagina’s voor zoekmachines omdat zoekmachines deze verhouding gebruikt om te bepalen of een pagina relevant is voor de zoeker.

Lange tijd kon je makkelijk hoog in Google komen door simpelweg een zoekterm heel vaak te gebruiken. Hoe vaker een trefwoord, hoe hoger je ranking. Op een gegeven moment is Google dit gaan afstraffen. De reden is simpel: Google wil dat mensen antwoorden op een vraag krijgen. Overmatig gebruik van trefwoorden op een pagina heet keyword stuffing of keyword spamming. Te veel gebruik werkt tegen je. Bovendien kun je het makkelijk voorkomen door 1 simpele regel die Google adviseert:

Schrijf voor je bezoeker. Niet voor Google.

De dichtheid van je zoekwoord is maar 1 onderdeel van je contentstrategie en zeker niet de belangrijkste. Google let op meer dan 200 signalen om te bepalen hoe relevant een pagina is.

Is er een ideale zoekwoord dichtheid?

Sommige SEO-experts bepleiten een ideale zoekwoord dichtheid. Dat zou een percentage rond de 4% zijn. Google verwijst die mening terecht naar de prullenbak.

Voor Google gaat het erom dat een tekst natuurlijk is. Je kunt dat testen door je tekst hardop voor te lezen aan iemand anders. Als hij of zij vindt dat je zoekwoord te vaak wordt gebruikt, dan komt je tekst onnatuurlijk over. Dikke kans dat je overmatig hetzelfde woord gebruikt.

Google legt dat zelf het beste uit in deze video:

Dus deze adviezen kun je negeren:

  • De ideale keyword density is 5%. Zorg ervoor dat je trefwoord 16x voorkomt als je tekst 300 worden heeft.
  • De ideale tekst voor zoekmachines is niet langer dan 300 woorden en heeft minimaal 5x het zoekwoord.
  • Suggesties van de SEO-tool Yoast kun je soms ook beter negeren.

Het probleem voor SEO

Als een woord vaak voorkomt, betekent dat niet automatisch dat de pagina genoeg kwaliteit biedt voor een bezoeker. Kwaliteit gaat nog altijd boven kwantiteit. De keyword density is bovendien niet exact te bepalen. Want wat is een volledige pagina? Tellen de menu’s en de reacties bijvoorbeeld mee? Dan verandert de waarde.

Hoe moet je ermee omgaan?

Zoek een balans als je een goede tekst wilt ten opzichte van het aantal zoekwoorden in je tekst. Optimaliseer, maar doe het met mate. Je tekst wordt prettiger leesbaar door variaties van je zoekwoorden te gebruiken. Bijvoorbeeld:

  • Maak gebruik van synoniemen
  • Wissel tussen enkelvoud en meervoud
  • Wissel de volgorde van je belangrijkste zoekwoorden.

En bovenal: staar je niet blind.

Delen in je netwerk: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Pin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone