Kom ik met vetgedrukte teksten hoger in Google?
4.5 (90%) 2 votes

Uiteraard wil je dat je boodschap in een artikel goed overkomt. Dat kun je doen door interpunctie, emoticons of door je teksten vet of cursief te zetten. Moet ik mijn teksten vet zetten om hoger in Google te komen?

The bold and the beautiful

Ik zie geregeld teksten waarbij de zoekwoorden bold of italic zijn gezet. Of met een streep erdoor. Voor de lezer zijn dat indicaties dat een woord belangrijker is dan anderen. In HTML-termen kun je dat doen via de <strong>-tagDie HTML-code lezen de botjes van zoekmachines. Vetgedrukte teksten hebben de nadruk, dus zoekmachines ‘zien’ dat ook om een tekst op relevantie te beoordelen.

Overijverige webmasters gingen vervolgens de zoekmachine centraal zetten, en niet de lezer. Dus gingen ze alleen de zoekwoorden waarop ze wilden scoren in Google vetgedrukt zetten. En daarmee verliezen deze teksteigenschappen hun toegevoegde waarde voor de lezer.

Hoger dankzij vetgedrukte teksten?

Bad luck. Ooit waren ze goed voor je Google-positie. Maar de strong-tag is minder relevant geworden als Google ranking factor. Net als de metatags en alt-tags. Ze werden volgepropt met trefwoorden. En te veel keyword density wordt afgestraft. Je komt er niet hoger in Google door.

Dat is niet alles. Ook voor de lezer is een tekst met overdreven veel vetgedrukte of cursief gezette woorden niet prettig leesbaar.

Het blijkt maar weer eens. Schrijf voor je bezoeker en houd rekening met de zoekmachine – in die volgorde.
Gebruik je teksteigenschappen alleen als het helpt je boodschap goed bij je lezer te brengen.

Delen in je netwerk: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Pin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone