Welkom to ISI Media | Online communicatie voor dienstverleners   Klik om deze tekst te beluisteren via je speaker Welkom to ISI Media | Online communicatie voor dienstverleners
06-34009124 hallo@isimedia.nl
Geef je stem:
(Gemiddeld: 5)

Facebook komt steeds vaker onder het vergrootglas te liggen door zijn invloed hoe mensen met elkaar omgaan. Facebook erkende vorige maand dat te veel sociale media slecht voor je kunnen zijn.
In dit artikel reageert Facebook op een moeilijke vraag:  Is de tijd die je aan sociale media besteedt, slecht voor je? Een wake-up call voor iedereen die zich met mediaopvoeding bezig houdt.

In een artikel van Business Insider halen onderzoekers van Facebook academisch onderzoek aan, waaruit blijkt dat het gebruik van Facebook een negatief effect kan hebben op je gemoedstoestand. “Onderzoekers veronderstellen dat online lezen over anderen kan leiden tot een negatieve sociale vergelijking”, schrijven Facebook-research directeur David Finsberg en onderzoekwetenschapper Moira Burke. “Misschien zelfs meer dan offline, omdat de posts van mensen vaak meer samengesteld en vleiend zijn.”

Passief gebruik versus interactie

Facebook citeert onder meer psycholoog Sherry Turkle, die jarenlang onderzoek doet naar de invloed van technologie op tieners. Turkle poneert de stelling dat smartphones relaties herdefiniëren, waardoor we ‘together alone’ zijn. Psycholoog Jean Twenge merkt een toename van depressies onder tieners door het gebruik van sociale media.

“Maar het is niet het hele verhaal”, schrijft Facebook. Socioloog Claude Fischer beweert dat claims dat technologie ons uit elkaar haalt, grotendeels worden ondersteund door anekdotes. Onderzoek van socioloog Keith Hampton suggereert dat mensen nu meer tijd in het openbaar doorbrengen – en dat mobiele telefoons in het openbaar vaker worden gebruikt door mensen die de tijd alleen doorbrengen, in plaats van het negeren van vrienden in persoon.

‘Dopamine-shots’

Facebook ligt al langer onder vuur. Bijvoorbeeld door het verspreiden van nepnieuws tijdens de Amerikaanse verkiezingen. In november torpedeerde Facebooks eerste baas Sean Parker. “Facebook exploiteert de menselijke kwetsbaarheid” zegt hij. En ook: “Alleen God weet wat het gebruik van Facebook met de hersenen van onze kinderen doet.”

Bekijk het fragment:

 

Parker: “Dat betekent dat we je af en toe een dopamine-shot moesten geven omdat iemand een foto of post leuk vond of becommentarieerde. Of wat dan ook. Het is een feedbackkring voor sociale validatie. Je exploiteert een kwetsbaarheid in de menselijke psychologie … [De uitvinders] begrepen dit, bewust, en we deden het hoe dan ook. ”

Dat is niet alles. Oud-executive Chamath Palihapitiya zegt dat sociale netwerken “de manier waarop de maatschappij werkt vernietigen“. Hij bevestigt de mening van Sean Parker: “De op korte termijn, dopamine-aangedreven feedbacklussen die we hebben gecreëerd, vernietigen de manier waarop de maatschappij werkt. Geen burgerlijk discours. Geen samenwerking. Desinformatie. Onwaarheden. En het is geen Amerikaans probleem. Dit gaat niet om Russische advertenties. Dit is een wereldwijd probleem. Dus we zijn nu echt in een slechte toestand belandt, naar mijn mening. ”

[Het hele interview met Palihapitiya kun je bekijken op YouTube]

Facebooks blogpost kan je lezen als een impliciete reactie op deze aanvallen. En een poging dat ze de kritiek serieus nemen. Facebook citeert bijvoorbeeld een experiment van de universiteit van Michigan. Daar hadden studenten die willekeurig 10 minuten lang Facebook alleen gelezen. Zij voelden zich aan het eind van de dag slechter dan studenten die op Facebook waren geplaatst om met vrienden te praten. Interactie lijkt dus beter voor je te zijn dan passief en lukraak posts lezen.

Het bedrijf zegt dat ze haar strategie wil aanpassen. Dit omvat wijzigingen in de tijdlijn, zodat je “content van lage kwaliteit” minder vaak ziet. Je kunt contacten voor een tijd “snoozen” zodat ze tot 30 dagen niet worden niet weergegeven in hun tijdlijn Facebook werkt ook aan hulpprogramma’s voor zelfmoordpreventie. “We hebben niet alle antwoorden, maar gezien de prominente rol die sociale media nu in het leven van veel mensen spelen, willen we het gesprek blijven voeren “, besluit Facebook. “In de komende jaren zullen we meer doen om deze vragen te onderzoeken en onze bevindingen te delen.

Wake-up call voor mediaopvoeding

De reactie van Facebook is hopelijk een wake-up call voor betere mediaopvoeding en het stimuleren van mediawijsheid. Vooral bij schermgaande jeugd is dit belangrijk, te meer hun hersenen, sociale leven en psychologie volop in ontwikkeling is. We weten veel, maar nog lang niet alles.

De rol van mediacoaches, mediapsychologen en andere experts zal de komende jaren alleen maar toenemen. Al vaker heb ik een pleidooi gedaan dat geestelijk verzorgers (in en buiten de kerk), docenten, ICT-coördinatoren en professionals bij jeugdinstellingen mediawijsheid verder op de kaart kunnen, nee, moeten, zetten.  Playtime is over.

Klik om de tekst te horen via je speaker