LinkedIn is interessant als je op zoek bent naar een baan of je professionele netwerk wilt versterken Corinne Keijzer weet er alles van als LinkedIn-ambassadeur. Zij schreef recent het hands-on boek ‘Meer succes met LinkedIn!‘. Bij die gelegenheid interviewde ik Corinne – op gepaste afstand – en vroeg haar geheime tips om meer uit het grootste zakelijke netwerk van Nederland te halen.

Corinne, je staat nationaal bekend als LinkedIn-professional. Wanneer zag je voor het eerst de kansen van dit zakelijke netwerk?

“Ik heb een LinkedIn-account sinds 2008. Ik begon het in te zetten toen ik in de financiële crisis eind 2009 mijn baan verloor. Toen heb ik mijn profiel opgepoetst, zocht nieuwe connecties in de groepen – toen nog leuk en levendig – en startte ik met het plaatsen van updates. Wat mij met solliciteren totaal niet lukte, lukte me met LinkedIn binnen één ochtend: vijf geïnteresseerden, vier afspraken en ik kon vervolgens bij alle vier de bedrijven direct beginnen. Voor mij was bewezen dat dit een heel bijzonder kanaal is en dat goed netwerken ontzettend leuk en vooral ook effectief is.”

Maar toch niet alleen voor vacatures?

“Ik zie kansen op het gebied van personal branding, social selling, online marketing en communicatie, employee advocacy en recruitment. Sinds 2010 begeleid ik bedrijven en professionals hierover vanuit mijn bedrijf Digital Moves.” 

Je bent LinkedIn-ambassadeur. Wat houdt dat in?

“Marcel Molenaar, countrymanager van LinkedIn Benelux, verzamelde enkele jaren geleden professionals uit België en Nederland die LinkedIn op een sterke manier inzetten. Insteek was feedback geven en verbeterpunten bespreken. Wat ik supergaaf vind is dat ik als ambassadeur met de ontwikkelaars van LinkedIn heb mogen sparren. Nederlanders zijn de grootste en actiefste gebruikers, dus is LinkedIn heel erg geïnteresseerd in onze ervaringen. Alle feedback die ik krijg van deelnemers aan mijn trainingen verzamel ik en koppel ik in combinatie met mijn eigen gebruikerservaringen rechtstreeks terug aan de bron. Mooi toch, een platform dat zó dichtbij zijn gebruiker staat?”

Dan een praktische vraag. Hoe ga jij om met connectieverzoeken van mensen die je niet kent? Of die oninteressant zijn? Wat adviseer je LinkedIn-gebruikers?

Het is één van de meest bediscussieerde onderwerpen. Toen ik begon met LinkedIn wilde ik ook alleen maar linken met bekenden, of ik moest minimaal iemand de hand geschud hebben. Sterker nog, vrijwel alle mensen waar ik mee- of voor werk, heb ik online leren kennen: mijn redacteur van mijn, mijn boekhouder of mijn assistente, tot één van mijn beste vriendinnen. Dus ja, ik link absoluut met mensen die ik niet ken. Wat ik heel belangrijk vind is een contactmoment op het moment dat ik ze toevoeg aan mijn netwerk. Klakkeloos ‘connecties scoren’ gebeurt helaas erg vaak. Het heeft helemaal geen nut. Netwerken is verbinding zoeken, een héél belangrijk onderdeel van het social selling proces. Als mensen er geen berichtje bij doen, stuur ik zelf een berichtje voordat ik ze accepteer. Het antwoord is bepalend of ik iemand toelaat in mijn netwerk. Reageert iemand helemaal niet, dan ga ik er vanuit dat er geen wederzijdse interesse is en negeer ik hem alsnog. Zo tackle ik spammers, nepprofielen en mensen die uitnodigingstooltjes gebruiken. Het menselijke aspect vind ik belangrijk en vertrouwen en de gunfactor creëren zodat het social selling proces begint. Dat start met een gesprek.”

In de Volkskrant zeg je dat je jezelf zichtbaar moet maken ‘en ondertussen stiekem jezelf te promoten’? Waarom stiekem?

“Haha, ik weet niet of ik dat precies zo gezegd heb, maar ik geef altijd aan dat je reclame moet maken zonder dat mensen het gevoel hebben dat het zo is. Een soort sluikreclame dus. Content is enorm belangrijk. Je wilt bekendheid en zichtbaarheid genereren en mensen zien liever geen reclame in hun tijdlijn. Dus vertel je verhalen. Vergelijk het met een soapserie. Je bent met een verhaallijn bezig en je neemt mensen daar in mee. Ondertussen staat de pot pindakaas van Calvé op tafel. Je bent niet met die pindakaas bezig maar ondertussen pak je het in de supermarkt wel onbewust mee.”

Iedereen heeft het over corona. Wat kan je als bedrijf op Linkedin nu het beste doen?

“Uiteraard is het een hot item en wil iedereen er wat van vinden. We zijn en blijven Nederlanders he. Het raakt natuurlijk iedereen, vooral ook op werkgebied, dus logisch dat we er over schrijven en daarin ook onze emotie en mening willen laten zien. We zijn nu een paar weken verder en ik denk dat je moet uitkijken dat je het niet alleen nog maar over corona hebt. Je dagelijkse werkzaamheden gaan waarschijnlijk (grotendeels) door, maak ook weer content die daar mee te maken heeft. Ik vind het prachtig om te zien hoe mensen oplossingen vinden. Blijf dat vooral ook delen!”

En wat niet?

“Wat ik niet zo snel zou doen is enorme discussies over dit onderwerp aangaan als het niet je bedrijf of vakgebied betreft. Het is net als voetbal, religie en sport. Iedereen ziet het vanuit zijn eigen visie maar uiteindelijk raak je je volgers en connecties uit het oog. En dat wil je niet. Wat ik ook zie en waar ik me over blijf verbazen, is diensten gratis weggeven waar je normaal gesproken voor moet betalen. Niets mis met een give-away zoals een webinar, whitepaper of een e-book, maar ga er niet te ver in. Het lijkt op paniekvoetbal. Hoe serieus kom je nog over als je het straks weer een betaalde dienst maakt? Blijf geloven in je eigen kunnen en je bedrijf. Lever je kwaliteit, dan hangt daar een prijskaartje aan, ook in de coronacrisis. Daarnaast vind ik het moeilijk om te zien dat de een zijn diensten gratis weggeeft terwijl iemand anders daar juist nu rond van moet komen.”

Wat verwacht je van Linkedin Stories?

“Ik verwacht dat LinkedIn een jongere doelgroep ermee aanspreekt. Daarnaast denk ik dat LinkedIn hoopt dat het dagelijkse gebruik van het platform toeneemt. Maar er is een grote groep tegenstander van LinkedIn Stories, want veel mensen vinden LinkedIn nu al teveel op Facebook lijken. Ik ben heel benieuwd wanneer en óf het uiteindelijk voor iedereen beschikbaar komt.”

Wat kunnen marketeers uit de content-tracking tool Smart Links halen?

“Smart Links is het meest recent toegevoegde onderdeel van de Sales Navigator en heeft PointDrive vervangen. Wat interessant is voor marketeers en sales professionals dat je kunt meten wie je content heeft geopend en bekeken, en voor hoe lang. Deze informatie is supernuttig omdat je dan sneller contact kunt zoeken met geïnteresseerden. Ik denk bijvoorbeeld aan presentaties die je deelt na een evenement maar ook e-books, whitepapers, leuke give-aways. De warme leads stromen vanzelf binnen door deze data.”

Sociale media netwerken veranderen met de dag. Hoe zit volgens jou LinkedIn er over 5 jaar eruit?

“Leuke vraag. Een glazen bol heb ik niet, dus het is puur instinctief wat ik zeg. LinkedIn is in Nederland het enige zakelijke platform dat we gebruiken. Ik denk dat dat niet verandert. LinkedIn is zich ontzettend goed aan het ontwikkelen en ik verwacht dat ze komende jaren alleen nog maar meer uitbreiden met mooie functionaliteiten en dat vrijwel iedere, nu nog ontbrekende of niet actieve, professional aan zal haken. Je kunt niet meer zonder dit digitale visitekaartje en ik verwacht ook dat bedrijfspagina’s en goede content een steeds grotere rol gaan spelen. Waar Facebook het zakelijke publiek steeds meer verliest, krijgt LinkedIn het er bij. Ook verwacht ik dat steeds meer B2C-bedrijven LinkedIn gaan ontdekken. LinkedIn Live gaat een steeds grotere rol spelen, LinkedIn Stories worden een hit, vooral onder professionals onder de 30 jaar en de tijdlijn van LinkedIn doorlezen wordt voor meer en meer mensen een dagelijkse bezigheid. Zullen we over 5 jaar hier op terugkomen en kijken of het klopt?”