Geef je waardering:
( 1 bezoekers gaven gemiddeld een 4 aan dit artikel.)
Levensbeschouwelijke en religieuze bewegingen zullen in de toekomst niet zonder de zogeheten social media kunnen. Het is verstandig dat mensen die actief zijn in de “mandir” zich bezighouden met wat nieuwe media aan mogelijkheden te bieden hebben.

Beluister de uitzending hier

Zijn nieuwe media vooral manieren om mensen te attenderen op die verhalen en de boodschap? Dat lijkt het geval te zijn, bijvoorbeeld in het benaderen van (jonge) mensen voor wie de verhalen en de boodschap van het hindoeïsme een onbekende wereld vormen. Traditionele manieren om mensen te bereiken, werken bij steeds minder mensen.

Eric van den Berg is online communicatieadviseur. Hij werkt voor tal zingevingsorganisaties en geeft praktische handvatten en spirituele verdieping aan mensen en organisaties op het gebied van Social Media. Eric vertelt wat onder de moderne (elektronische) Sociale Media wordt verstaan; LinkedIn, Twitter en Facebook zijn voor velen nog een onbekend terrein.

Hoe kun je als mandir en als betrokken hindoe omgaan met deze communicatie-vormen? Welke nut kunnen ze hebben, wat zijn de bedreigingen en hoe kun ze je spiritueel doel versterken? Maar ook: hoe kunnen we van onze angst voor dit type media af komen en er zinvol gebruik van maken?

Het meedoen aan sociale netwerken kan een interessante manier zijn om ‘buitenstaanders’ op de wereld van het hindoeïsme en de Indiase traditie te attenderen. Als dat gebeurt, moet de mandir natuurlijk wel klaar zijn om die buitenstaanders te ontvangen. De vraag is of de mandir er klaar voor is.

Uitgezonden op OHM – Radio 5, 6 april 2013

Delen in je netwerk: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Pin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone