06-34009124 hallo@isimedia.nl
Wat vind je van dit artikel?
(Gem. 4.7 / 5)

Het e-mailmarketing systeem MailChimp biedt veel mogelijkheden om je e-mailcontacten te benaderen. We kennen al lijsten, groepen en segmenten en sinds augustus 2018 zijn daar tags bij gekomen. Hoe kun je MailChimp beter organiseren met deze features.

De oude Griekse filosoof Plato zei het al: bij meer dan 6 komt de wens om mensen of zaken in te gaan delen. Dat geldt ook voor al je mailcontacten die je via MailChimp onderhoudt: er zijn lijsten, groepen, segmenten en tags.

Lijsten in MailChimp

Een MailChimp-lijst is je verzameling e-mailadressen. Meestal gebruik je 1 lijst, zodat je geen dubbele e-mailadressen hebt. Wil je binnen 1 account geheel verschillende doelgroepen onderhouden, dan kan het handig zijn met meerdere lijsten te werken.
Voorbeeld wanneer je meerdere lijsten kan gebruiken:

  • Je zakelijke relaties, warm en koud
  • Je relaties van je vrijwilligersverband, sportclub of kerk
  • Je marketing- en/of perscontacten

Een lijst in MailChimp kun je inrichten op basis van segmenten, groepen en tags.

Segmenten

Bij segmenten bepaal je niet zelf welk e-mailcontact er deel van uit maakt. Dat komt omdat een segment aan bepaalde (automatische) criteria voldoet. Een segment is een manier om je lijst te filteren. Bijvoorbeeld op:

  • Alle zakelijke relaties die nieuw op de lijst zijn gekomen, de afgelopen 6 maanden
  • Iedereen die de laatste 2 mailings niet hebben geopend
  • Iedereen van je lijst die Engels spreekt
  • Alle mannen jonger dan 35 van je lijst
  • Iedereen van je lijst die via je website zich hebben ingeschreven
  • Iedereen die de laatste mailing hebben geopend
  • Een combinatie hiervan (of een andere combinatie –

Groepen

Bij groepen zit je zelf aan de knoppen. Je bepaalt welk e-mailadres je aan welke groep koppelt. Je kunt ook ervoor zorgen dat abonnees zichzelf op een door jou aangemaakte groep aanmeldt, bijvoorbeeld via je WordPress-website. Je kunt dan mensen laten instromen met een plugin zoals Gravityforms, MC4WP (MailChimp for WordPress), MailMunch

Je kunt je MailChimp-lijst indelen naar interesse of voorkeuren zodat je ze direct en op maat kunt benaderen
Voorbeelden van groepen:

  • Een uitgeverij van voetbalboeken met 1 lijst en 3 groepen voor 1) de algemene nieuwsbrief, voor 2) aanbiedingen uit de webwinkel 3) een nieuwsbrief over de Champions League

Tags

Je kunt ook tags (trefwoorden) aan een e-mailcontact toevoegen. Dat kan jij alleen, je abonnee ziet dit niet en kan geen tag aan zijn of haar e-mailadres koppelen. Misschien ken je uit vroegere tijden het ‘VIP’-label (ook wel een statisch segment, maar vergeet die term maar).

Waar je voor kiest, is afhankelijk van de grootte van je mailbestand en van het doel en frequentie met wie en waarom je mailcampagnes verstuurt. Uiteraard geldt: hoe groter je bestand, hoe meer mogelijkheden je hebt om te segmenteren.

Nou, hoe dan?

Om gebruik te maken van segmenten, groepen of tags in MailChimp, klik je eerst op de naam je lijst, en kies je voor Manage Contacts. Dan klapt er een menuutje uit waar je deze drie target-technieken ziet.

Klik je bijvoorbeeld op Tags dan zie je je aangemaakte tags (voorheen dus statische segmenten). Maar omdat de tags sinds augustus 2018 zijn ingevoerd is er een gerede kans dat je een leeg scherm ziet. Bedenk met welke tags je wilt werken, en maak ze hier aan. Ga dan terug naar je lijst en ken deze tags toe aan je contacten. Dat is best een werkje als je veel e-mailadressen hebt verzameld. Dat doe je door naar Manage Contacts te gaan, een x-aantal e-mailadressen aan te klikken en vervolgens de knop Add or remove tags‘ te gebruiken om de juiste tag bij de juiste selectie e-mailadressen te kiezen.

 

 

Contact opnemen

Meer weten? Neem contact op met communicatiestrateeg Eric van den Berg. Graag maak ik kennis met jou om een succesvolle communicatieaanpak voor jouw organisatie te bespreken. Bel tijdens kantoortijden 06-34009124, mail naar hallo@isimedia.nl of ga door naar het contactformulier.

Als je meer over MailChimp wilt weten, start dan met het e-book Succesvol werken met MailChimp. Dan heb je een compleet boek waarmee je meer uit MailChimp haalt dan je nu doet.