Geef je waardering:
( 14 bezoekers gaven gemiddeld een 4.9 aan dit artikel.)
SSL-beveiligde website zijn beter vindbaar en komen hoger in Google te staan. Dus voor je SEO is het belangrijk om naar https te kijken. Of is het een verkooptruc van providers?

Met SSL beter vindbaar

SSL is van positieve invloed op je Google ranking. https is een ranking factor voor je SEO. Dat kondigde Google aan op 4 augustus 2014.  Google motiveert de keuze voor https als belangrijk voor je Google positie als volgt:

Security is a top priority for Google. We invest a lot in making sure that our services use industry-leading security, like strong HTTPS encryption by default. That means that people using Search, Gmail and Google Drive, for example, automatically have a secure connection to Google.

Beyond our own stuff, we’re also working to make the Internet safer more broadly. A big part of that is making sure that websites people access from Google are secure. For instance, we have created resources to help webmasters prevent and fix security breaches on their sites.

Wat is SSL? Wat is https?

Via https worden gegevens versleuteld verstuurd. Daardoor is het moeilijker om te achterhalen welke gegevens er worden gedeeld. Het zorgt voor een veiliger internet. https ‘krijg’ je in je browser te zien door SSL-certificaten te installeren. Lees hier wat SSL-certificaten zijn en hoe je eraan komt.

Met SSL hoger in Google

Nou, dat ligt eraan hoe je het bekijkt…. Je website wordt in ieder geval niet gestraft als je geen https beveiliging hebt. Dat wordt nog al eens als sales argument aangehaald, maar dat is onterecht. Dat https wel degelijk effect heeft op je Google ranking laat dit artikel op het toonaangevende Moz.com uit juli 2016 zien. Twee jaar na introductie had een derde (35,2%) van alle zoekresultaten op de eerste pagina https.

Let dus op dat de click-through rate bij https hoger ligt.

Beveiligde websites kennen een hogere conversie van zoekopdrachten. Wat dit op termijn betekent is echter koffiedik kijken. Veiligheid is een van de 200+ ranking factoren die voor je SEO van belang zijn, dus een beveiligde website heeft een relatief beperkt voordeel. Bedenk dat Google zeer vaak haar algoritmes update, dus ook het http algoritme. Maar Google vertelt het nooit.
Op 25 juni 2017 was er bijvoorbeeld een update  – althans volgens velen. John Mueller van Google beantwoordde het geroezemoes ironisch:

HTTPS websites zijn beter dan HTTP websites…

Nou. Nee. Om een website goed te vinden, kijk je naar meerdere factoren. https (dus websites met SSL-certificaten) zeggen iets over de veiligheid van je website en dan met name het versleutelen van gegevens die worden verstuurd (bijvoorbeeld bij een transactie in een webwinkel, of het invullen van een contactformulier, of het inloggen op een website van een verzekeraar). Beveiligde websites geven de bezoeker meer vertrouwen.

Dus zonder SSL bovenaan in Google onmogelijk?

Https is zeker een SEO-factor. Maar het is niet aan te tonen hoe zwaar Google SSL weegt. Ook zonder SSL-certificaat kun je hoog in Google komen. Want SEO kijkt naar veel meer ranking factoren, zoals de zoekwoorddichtheid in een titel, het aantal linkjes naar je website en het aantal concurrende websites. Google geeft website-eigenaars de tijd om aan websitebeveiliging te werken (en ondertussen kan zij de ranking factor ‘tweaken’ op bruikbaarheid voor SEO ranking. Zonder https kun je dus nog steeds winnen van je concurrenten. Het hangt af van de markt, of https verplicht is (webwinkels!). Hebben je concurrenten https dan is het slim om jouw website ook van een SSL-certificaat te voorzien.

Wat als 95% van de websites https heeft?

De ranking factor zal voorlopig belangrijker worden. Maar stel als 95% van alle websites https beveiligd is, dan neemt het SEO-belang weer af (want dan is SSL geen onderscheidende factor meer en verwaarsloosbaar). En dat kan hard gaan. Op 28 juni 2017 las ik op Tweakers  dat het aantal nl-websites sterk is gestegen. In 1 jaar tijd van 82.000 naar 390.000. En de helft van alle .nl webwinkels gebruikt nu SSL (voor webwinkels is https verplicht omdat persoonsgegevens worden verwerkt)

Blijf aan je bezoeker denken

SEO-technisch hoef je je niet op te laten jagen om https snel te implementeren. Het ligt aan je doel dat je voor ogen hebt voor je bezoekers. En in welke branche je een website hebt. Als je een aanbieding van je provider krijgt, kijk dan naar de verschillende mogelijkheden van SSL-certificaten (er zijn gratis Let’s Encrypt-certificaten tot betaalde certificaten met volledige autorisatiechecks).

Blijf aan je bezoeker denken: werk aan een betrouwbare website met meerwaarde voor hen. Je biedt meerwaarde als je:

  • goede, actuele informatie biedt
  • een goede service
  • een prettig leesbare website
  • een website met uitstraling en autoriteit
  • een veilige website (als je gegevens uitwisselt)

Dat is wat je bezoeker wilt. Google zal dat met gelijke munt waarderen.

Overoptimaliseren of keyword stuffing gaat je SEO niet helpen. Bedenk eerst op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden, denk vanuit je bezoeker en overdrijf niet: je teksten moeten leesbaar blijven (en niet alleen machine-leesbaar).

SEO tips voor https websites

In 2016 kwamen er veelvuldig signalen dat gebruikers een daling in Google zagen nadat https was gemaakt. Daar is niet veel aan te doen en het is een tijdige dip. Meestal binnen enkele dagen is de daling zo’n 25%. Tot slot daarom enkele SEO tips als je overstapt op https

  • Bepaal of en zo ja welk certificaat je nodig hebt (single, wildcard, multi-domain)
  • Geef je https websites als voorkeur op via Google Search Console
  • Maak voor iedere niet-beveiligde pagina een 301-redirect (mod_rewrite bijv.)
  • Pas alle absolute verwijzingen aan naar https
  • Controleer of je website de juiste https-code laat zien in je browser.
  • En het belangrijkste: heb geduld.

 

Wil je uitgebreider SEO advies of advies over beveiliging van je website, neem dan contact met ons op.

 

Delen in je netwerk: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Pin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone