Je wilt nieuwsbrieven versturen en je twijfelt welk programma je daar het beste voor kunt gebruiken? 

Vier e-mailmarketingprogramma’s beschrijf ik in dit artikel: MailChimp, LaPosta, CampaignMonitor en ActiveCampaign.

Je wilt je nieuws, aanbiedingen of activiteiten delen met prospects, klanten of je eigen achterban. Dan is de oude vertrouwde e-mail de beste mogelijkheid voor hoge responses. Professioneel nieuwsbrieven versturen of mailings kun je voor ieder budget.

Nieuwsbrieven versturen: blijf in contact met je doelgroep

E-mailmarketing blijft – naast socialmediamarketing – een sleutelrol spelen in een succesvolle marcom-strategie. E-mailmarketing blijft één van de meest effectieve manieren om klantcontacten te onderhouden.

Nieuwsbrieven versturen is essentieel om jouw e-mailbestand op de hoogte te houden van relevante informatie. Op een goede manier nieuwsbrieven versturen krijg je beter contact met je achterban of potentiële klanten.

Wat kun je zoal laten weten?

  • Je nieuwste blog te delen
  • Vragen te stellen
  • Bedrijfsgerelateerde info te sturen
  • Aanbiedingen te doen
  • Relaties te onderhouden.

Met e-mailmarketing behoud je het contact en versterk je de relatie, mits je niet te opdringerig bent en maat houdt met de gewenste frequentie.

BCC-en?

De eenvoudigste gratis manier om een nieuwsbief te versturen is door gebruik te maken van het bcc-veld in je favoriete e-mailprogramma. Ook kun je een groep aanmaken. Dat werkt eigenlijk hetzelfde als een bcc, met dat verschil dat je alleen de groep hoeft te selecteren en niet ieder individueel e-mailadres.

Het voordeel: bcc’en is gratis en je behoudt toezicht op je ‘eigen’ e-mailadres.

Bcc’en heeft echter grote nadelen. Zo kun je met Gmail maximaal 100 mensen e-mailen. En als je veel mensen via je eigen provider gaat bcc’en, dan heb je snel kans dat je als spammer wordt gezien met als meest extreme gevolg dat je tijdelijk niets meer kan mailen. Ook kun je geen nieuwe e-mailadressen makkelijk toevoegen.

Daarom is het beter een e-mailmarketingprogramma te gebruiken om je nieuwbrief veilig te versturen. Zolang je onder de 2.000 e-mailadressen blijft, kun je bovendien gratis programma’s gebruiken.

Welke nieuwsbriefprogramma is voor jou het beste?

Volledige E-mailmarketing programma’s  – zoals MailChimp, Campaign Monitor, La Posta, ActiveCampaign – gaan vele malen verder dan alleen het versturen van e-mails.

Een professioneel e-mailmarketingprogramma waarmee je nieuwsbrieven verstuurt:

  • verzamelt mailadressen via aanmeldformulieren
  • verstuurt via RSS automatisch e-mails, bijv. van een nieuwe blog
  • houdt bij wat het effect is van een maling (statistieken)
  • biedt de mogelijkheid een nieuwsbrief mooi op te maken
  • biedt de mogelijkheid tot marketing automation door automatisch follow-up mails te versturen
  • staat testen van je mailing toe
  • maakt het mogelijk te personaliseren
  • biedt de mogelijkheid spam tegen te gaan

Afhankelijk van je wensen, je budget en de grootte van je organisatie (van ZZP’er tot international) bepaal je welk nieuwsbriefprogramma geschikt is. Ik maak daarbij een onderscheid tussen beginners en gevorderden.

Beginners en kleinschalig gebruik

MailChimp

MailChimp wordt veel gekozen door ZZP’ers, kleine ondernemers en non-profitorganisaties omdat je tot 2.000 contacten gratis van MailChimp gebruikt kunt maken. Een ander voordeel is dat je in MailChimp je eigen ontwerp kunt maken, gebruikt kunt maken van vaste templates. Je kunt vrij eenvoudig adressen kunt verzamelen en beheren. Zo kun je je contactenlijst segmenteren op meerdere kenmerken. Een nieuwsbrief is te personaliseren door codes te gebruiken die staan voor bijvoorbeeld voor- of achternaam. Aan iedere mailing kun je een afmeldknop (=verplicht!) toevoegen. MailChimp zie je onderaan je mailings. MailChimp support is per chat of e-mail bij de betaalde varianten. De statistieken van een nieuwsbriefronde of campagne zijn snel te doorgronden. Bovendien is MailChimp makkelijk te koppelen met websites zoals WordPress of webwinkels, of je kunt maatwerk laten ontwikkelen. Hoewel MailChimp Engelstalig is, kun je je nieuwsbrieven gewoon in het Nederlands opmaken en versturen.

LaPosta

LaPosta wordt wel de Nederlandse MailChimp genoemd. Dus als je graag in Nederland of in het Nederlands werkt, is LaPosta een prima oplossing om nieuwsbrieven te verzenden. De emailmarketingtool werkt met een drag & drop editor en heeft soortgelijke functionaliteiten als MailChimp. Qua functies ontlopen ze elkaar niet veel. Wil je geen verwijzing naar Laposta, dan kies je de betaalde abonnementsvorm. Dan wordt LaPosta wel snel duurder dan MailChimp. Vind je telefonische ondersteuning belangrijk, dan ben je ook gebonden aan de betaalde variant. LaPosta kon tot een paar jaar geleden niet wedijveren met MailChimp, maar dat is anno 2020 anders: beide e-mailmarketingprogramma’s voldoen uitstekend voor kleinschalig gebruik. La Posta is iets simpeler ingericht dan MailChimp, waardoor je snel kunt starten.

MailChimp of La Posta?

  MailChimp La Posta
Taal Engels Nederlands
Support Engels, filmpjes, mail < 30 dagen Mail
Privacy/AVG Server in de VS Server in Europa
Aanmeldformulieren Op je website Op je website
Koppelingen Behoorlijk onbeperkt Google Analytics, Mijnwebwinkel
Marketing automation Gratis follow-ups Gratis follow-ups
Gebruikersvriendelijkheid ++ +++
 

Nieuwsbrieven verstuuren door gevorderden en bij grootschalig gebruik

ActiveCampagin

ActiveCampaign bestaat al langere tijd op de markt, maar is veel minder bekend dan MailChimp. Uiterlijk lijkt het wel op MailChimp, maar gaat functioneel veel verder. Je kunt een e-mailworkflow doorlopen en er is een volledig CRM-systeem zodat je – net als Salesforce – je salesfunnel kunt organiseren. Een groot voordeel is marketing automation: met allerlei triggers kun je je e-mailmarkting automatiseren en op maat maken. Dat ziet eruit als een soort mindmap.

Net als La Posta gebruikt ActiveCampagin een drag & dropeditor. De nieuwsbrief software is te integreren met veel andere software, waaronder Salesforce, Zapier, LinkedIn, Google en WordPress.

CampaignMonitor

Waar MailChimp voor starters toereikend is, gaat CampaignMonitor verder en is te vergelijken met ActiveCampaign. CM ondersteunt marketing automation, je kunt meerdere professionele templates kiezen en je kunt rechttoe-rechtaan data importeren via Excel, CSV of vCard. Uiteraard kun je e-mails segmenteren en dat kan behoorlijk intensief.

Net als andere grotere e-mailmarketing programma’s biedt Campaign autoresponders, bijvoorbeeld als nieuwe mensen zich met hun e-mailadres aanmelden. Je kunt dan een ‘subscriber journey’ starten. Ook zijn split testen vrij eenvoudig op te maken.

CampaignMonitor kan een alternatief zijn voor MailChimp of LaPosta als je verder wilt.

 

Kortom

Nieuwsbrieven versturen is een must voor iedereen die contact wil houden met zakelijke relaties.

Ben je een starter of een kleine organisatie en heb je weinig aanvullende wensen, dan ligt La Posta voor de hand. Wil je meer uit je workflow en statistieken halen en heb je integratiewensen, dan is MailChimp een betere keuze.

Voor grootschaliger gebruik is CampaignMonitor een prima oplossing, gevolgd door ActiveCampaign.

Contact opnemen

Meer weten? Neem contact op met Eric van den Berg. Graag maak ik kennis met jou om een succesvolle communicatie-aanpak voor jouw organisatie te bespreken.

Particuliere vragen beantwoorden we niet.

Bel of app tijdens kantoortijden 06-34009124, mail naar hallo@isimedia.nl of ga door naar het contactformulier.