Geef je waardering:
( 0 bezoekers gaven gemiddeld een 0 aan dit artikel.)

Non-profit marketing voor organisaties wordt belangrijker. Marketing in non-profit organisaties geeft meerwaarde aan transparantie en betrouwbaarheid, en kan helpen bij werving en imagoverbetering.

Non-profit marketing

Non-profit marketing wint aan populariteit en wordt steeds belangrijker. Dat is logisch: doelgroepen worden kritischer, de schreeuw om financiële transparantie neemt toe en een klantvriendelijke overheid wordt online getoetst. Wat doet jouw organisatie aan deze sociale marketing?

De zweem dat marketing louter commercieel is, ligt achter ons. Al langer gebruiken internationale NGO’s marketingprincipes. De overheid zet steeds vaker non-profit marketing of sociale marketing in voor campagnes. Kritische doelgroepen, transparantie, afnemende budgetten en toenemende onderlinge concurrentie. En goede-doelengevers kunnen online vergelijkingen doen zodat ze weten waar hun geld het beste wordt besteed. Deze ontwikkelingen vragen om vernieuwing van de marketingcommunicatie-aanpak door non-profit organisaties.

Wat is non-profit marketing?

De gedachte dat marketing verder reikt dan bedrijven en commercie, werd uit de doeken gedaan door niemand minder dan marketinggoeroe Philip Kotler. Hij en Eduardo Roberto schreven in de jaren ’70 voor het eerst over non-profit marketing. Zij omschreven het: ‘een campagne voor sociale verandering is een georganiseerde inspanning door een groep (de change agent) die probeert anderen (de target adopters) over te halen tot het accepteren, aanpassen of loslaten van bepaalde ideeën, attitudes, praktijken of gedrag’.

Non-profit marketing is dus de toepassing van commerciële marketingconcepten en technieken om positieve maatschappelijke of sociale veranderingen te bewerkstelligen.

Non-profit marketing in de praktijk

Is jouw wachtwoord veilig? Non-profit marketing in de praktijk

Deze vorm van marketing biedt meerdere voordelen om het bereik van doelgroepen te vergroten. Een non-profit organisatie, van klein naar groot, van lokaal naar internationaal, kan met deze vorm van marketing het bereik van haar organisatiedoelen vergroten. De aanname dat dit ten koste gaat van de uitvoering van de maatschappelijke functie is veelal ongegrond.

Ook de term transformationele marketing wordt gebruikt. Dat zijn activiteiten die gericht zijn op het veranderen van gewoonten en voorkeuren van individuen, ter vergroting van hun eigen welzijn, of dat van de maatschappij. Sociale campagnes om te stoppen met roken, voorzichtig te zijn met vuurwerk over een beter, gezonder leven zijn overbekende voorbeelden.

Een betere wereld dankzij non-profit marketing

Non-profit organisaties zetten zich in voor een betere wereld, voor betere positie van mensen en voor duurzame ontwikkeling. Daarvoor hebben ze steun nodig van haar donateurs, burgers die in het goede doel geloven of de (lokale) bevolking om steun voor uitvoering van projecten. De doelgroepen doen dat bijvoorbeeld uit ideële gedachten zonder dat ze er persoonlijk iets mee winnen. Maar wel kijkt de doelgroep kritisch mee.

SIRE en non-profit marketing

SIRE en non-profit marketing

Daarvoor is overtuigingskracht nodig. Non-profit marketing kan daarbij helpen. Een organisatie kan marketing gebruiken om haar dienstverlening te onderscheiden van andere aanbieders. En om gedragsverandering bij de doelgroep te bereiken.

Als onderdeel van non-profit marketing biedt online marketing uitgesproken mogelijkheden om effectiever te communiceren en aan gedragsverandering te werken. Zeker bij oplossingen voor communicatievraagstukken voor een betere samenleving. Immers, een donateur geeft zijn geld maar 1x uit en dan moet het goed besteed worden. De uitdaging voor non profit marketing voor non-profitorganisaties is dan ook het publiek en haar donateurs te overtuigen dat ze haar maatschappelijke doelen bereikt.

Ontastbaar goed? Gezondheid verkopen?

Een grote uitdaging voor non-profit organisaties is om ontastbare diensten en producten vorm te geven. Dat kan bijvoorbeeld door sociale producten te bundelen als een set voordelen. Een marketinginzicht is dat mensen zich anders gedragen als de voordelen groter zijn dan de nadelen. Herkenbaar toch? De kunst is om die voordelen ‘marketing wise’ te communiceren.

De voordelen van non-profit marketing:

  • Goede beïnvloeding van je doelgroepen
  • Kansen op sociale winst
  • Betere wervingsmogelijkheden
  • Hogere transparantie
  • Mogelijkheden tot kostenbeheersing
  • Werken aan imagoverbetering
  • Bewustwording van onderscheidend vermogen
  • Bewustwording van sterkten en zwakten

Voorbeelden non-profit marketing

Er zijn steeds meer voorbeelden van sociale marketing te vinden. Wat dacht je bijvoorbeeld van deze reclame van SOS Kinderdorpen?

Professioneel advies nodig?

Denk je dat non-profit marketing iets voor jouw organisatie is, maar weet je niet waar en hoe te beginnen?

ISI Media heeft een ruime achtergrond bij publieke en sociale organisaties, variërend van ontwikkelingshulp tot onderwijs en overheid. ISI Media helpt u graag de mogelijkheden van online non-profit marketing voor uw organisatie in de praktijk te brengen. Neem contact op voor een vrijblijvend adviesgesprek.

Delen in je netwerk: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Pin on PinterestBuffer this pageEmail this to someone