Als je een persbericht schrijft, wil je dat de journalist of redactie van dienst je bericht overneemt. Zo simpel is het. Je schrijft geen persbericht dat ongelezen wordt weggegooid. Maar let op: slechts 27% van alle verstuurde persberichten komen door de ballotage. Hoe schrijf je een goed persbericht?

Vraagje

Als je dit artikel waardevol vindt, kun je een gift geven. Daarmee blijven we goede artikelen en tips blijven. Dank je wel.

(van iedere gift houdt de betaalintermediair 29 cent in)

Bedrag €*



 

Je zult van goede huize moeten komen om in de krant of welk ander medium te komen. Het helpt als je direct bent, brutaal en je denkt aan het perspectief van de journalist. Ik geef je een aantal essentiële tips hoe je een goed persbericht schrijft.

1 Denk vanuit de journalist

Een persbericht wordt wel voorgebakken nieuws genoemd. Het is een kant-en-klaar verhaal over nieuws, van groot naar klein. Daar draait het dus om: het moet nieuws zijn. Je moet iets te melden hebben. Een journalist wordt overspoeld met mailtjes, persberichten en andere informatie. Daarom selecteert een nieuwsprofessional vlot en snel. Een persbericht wordt snel gescand of het nieuws bevat. Een journalist kijkt naar de onderwerpsregel en de eerste alinea. Zijn die niet interessant? Hup, weg. Eerste zinnen wollig en niet to the point: Weg ermee! Vage afzender? Weg. Niet actueel: weg.

2 Zorg voor nieuwswaarde

Denk niet dat wat jij nieuws vindt, ook zo wordt ontvangen. Hoe meer nieuwswaarde in een persbericht staan, des te groter de kans dat het persbericht door dat eerste filter komt. Afhankelijk van de soort redactie (lokaal of landelijk, kerkelijk of niet, groot of niet) vraagt een journalist bij het lezen van jouw persbericht zich bijvoorbeeld af:

  • Hoe nabij is het nieuws in afstand, tijd of beleving, met andere woorden: hoe relevant is het voor de lezer van de krant?
  • Hoe uniek is dit nieuws?
  • Wie brengt het nieuws?
  • Is er een citaat van een belangwekkend persoon?
  • Zit er spanning of emotie in het nieuws?
  • Past het onderwerp bij het wereldbeeld van mijn lezers?
  • Past het onderwerp bij mijn specialisme?
  • Is het actueel? Past het bij wat er vandaag gebeurt en voegt het een nieuw, belangrijk element toe?
  • Roept het controverse op?

Een brand in een Vlaamse kerk maakt daarmee weinig kans om in de Barneveldse Krant te komen, dan een kerkbrand in Ede. Een vooraanstaand kerkbestuurder, een prominente katholiek of een koster? Dat maakt nogal uit, kies de BN’er uit eigen kring. Denk dus in termen van nieuwswaarde en incentives.

3 Hou het kort

De gemiddelde lengte van een persbericht is 431 woorden, blijkt uit het onderzoek ‘Dit wordt het nieuws’ (2015). Je persbericht is daarmee ca. een max 1 A4tje, max 500 woorden. Inclusief je contactgegevens. Niet meer.

 

4 Draai er niet om heen

Geen wollig taalgebruik. Wees helder. Schrijf korte zinnen. Geen tangconstructies. Gebruik de actieve vorm. Vermijd hulpwerkwoorden en passages als ‘zou kunnen’, ‘de kerk wordt verbouwd’, en dergelijke.

5 Geef ruimte aan de journalist

Een journalist bewerkt een persbericht. Er is vrijwel geen sprake van ‘copy paste-journalistiek’, tenzij het hele lokale huis-aan-huisbladen of sommige online kanalen zijn. Daar wil het nog wel eens 1 op 1 worden overgenomen. Maar verder: wees niet gepikeerd als maar een deel van je persbericht wordt overgenomen. Een journalist kan een eigen artikel schrijven, duiding geven en elementen van jouw nieuws meenemen.

6 Leid je persbericht professioneel in

– “Hoi, hierbij.”
– “In de bijlage vindt u een persbericht dat u zo kan plaatsen” (en dan geen bijlage, ook gezellig)
– “Ik heb een nieuwtje voor u (en dan geen afzender erbij)
– “We zijn heel trots dat we net als vorig jaar….”

Echt, in de functies als hoofdredacteur of eindredacteur die ik heb bekleed, kreeg ik dit soort mailtjes. Raad eens wat ik ermee deed? Exactemundo!

7  Zorg voor een goede opbouw

Een persbericht is oprolbaar. Dat wil zeggen: het belangrijkste zet je bovenaan, de details volgen daarna.
Hieronder zie je een logische opbouw van je persbericht:

1. Pakkende onderwerpsregel met het nieuws (minder dan 70 tekens)
2. Het belangrijkste nieuws: val met de deur in huis
3. Dan wat de journalist verder moet weten
4. Tot slot relevante achtergrondinformatie
5. Stuur een ijzersterk beeld mee
5. Noot voor de redactie

Onder het persbericht zet je een stippelijn en daarom ‘Noot voor de redactie’. Dat is de ruimte voor je volledige contactpersonen: naam kerk, adres, plaats, telefoonnummer, e-mailadres. Zorg dat die contactpersonen direct bereikbaar zijn na het toesturen van het persbericht. Anders kan je alsnog achter het net vissen, mocht een journalist meer info willen voordat hij besluit iets met het persbericht te doen. Geef bij voorkeur een 06 op, want journalisten werken ook buiten kantooruren.

O ja: zet erbij: Niet voor publicatie. En pas op met het woordje ‘Embargo’. Die gebruik je bij uitzondering. ‘Niet publiceren voor’ is iets gebruikelijker, maar een journalist hoeft daar geen rekening mee te houden. Doen ze overigens wel als het relevant is.

De opbouw van een persbericht is altijd hetzelfde. Dat helpt de journalist om snel te scannen of jouw nieuws interessant genoeg is.

 

Gratis voorbeeld

Wil je een voorbeeld van een goed persbericht? Download hier een sjabloon van een professioneel persbericht. Wil je hulp? Huur ISI Media in.

8 Onderwerpsregel

Stuur je een mailing, dan staat in je onderwerpsregel PERSBERICHT en de kop van je persbericht. In je persbericht zelf staat dit ook. PERSBERICHT. Een pakkende titel helpt, maar is niet verplicht. Als je het belangrijkste feit maar meenemt (zie tip 2)

9 Zet deze gegevens altijd in je persbericht

– De 5 w’s en 1 H (Wie (de dominee, kerkbestuurder, priester, bisschop), wat (de nieuwswaardige gebeurtenis), waarom of waardoor (de reden van de gebeurtenis én het nieuws), hoe (wat is er gebeurd; wat staat er te gebeuren) en tot slot wanneer en waar.
Dit is de traditionele benadering. Je kunt nog extra opvallen door een andere insteek te nemen:

* kies een aanjager, zoals een nieuwe invalshoek op de actualiteit

* voeg opvallende elementen toe, zoals cijfers, een uitgesproken mening of een vergelijking

* verrijk met goed fotomateriaal 

10 Geen onbekend taalgebruik

Geen binnenkerkelijk jargon, geen afkortingen. En als je ze wel ‘moet’ gebruiken, leg ze kort en krachtig in een achtergrondalinea uit.

11 Reclame

Laat wervende reclametaal ook achterwege. Je stuurt geen reclamefolder, maar nieuws.

12 Citeer

Verlevendig je persbericht met een quote van de belangrijkste stakeholder uit je parochie of gemeente. Liever de priester, dan de vrijwilligsters die de bloemen bij Maria ververst.

13 Plan op tijd

Denk wat het productieproces van de krant of ander medium is. Als je dat weet, weet je wanneer je het persbericht het beste kunt versturen. Weekblad op vrijdag? Dan gaat de krant misschien dinsdag al naar de drukker? Dagblad: dan is de deadline voor morgen misschien al om 16.00uur. Achterhaal de tijden!

14 Spelling

Voordat je je persbericht verstuurt, check het bericht op taalfouten: grammatica en spelling. Of vraag een meelezer. 

(afbeelding van Mahesh Patel via Pixabay)

Vraagje

Als je dit artikel waardevol vindt, kun je een gift geven. Daarmee blijven we goede artikelen en tips blijven. Dank je wel.

(van iedere gift houdt de betaalintermediair 29 cent in)

Bedrag €*